Vedmaskiner, flishuggar

8 tons vedklyv på Swedol

29 inlägg 47007 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

8 tons vedklyv på Swedol

Mattek  
#89564 Swedol har en klyv på 8 ton som det verkar vara ett hyffsat pris på. 4600:- Nån som testat. Funderar på att köpa tillsammans med en granne. Gissar på att vi tillsammans klyver ca 10-12 kbm/år. Tror ni den håller för detta?

Saxat: "En kraftfull hydraulisk vedklyv med en 3-fasmotor på 400V/4000W. Klyvlängd max 52 cm och min 40 cm i diameter. Skyddsklass IP44. Vikt 90 kg. Levereras med benstativ."

http://handla.swedol.se/images/large/VT-54600.jpg



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89568 Klyver man så lite så kan man gå ner i storlek och prisklass.
Vi har kört en hel del med en 1-fas hobbyklyv i 2000:- klassen.
Men Swedolklyven ser ju bra ut och är ju på kampanjpris nu så varför inte.

Avatar Fallback

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

Mattek  
#89569 Ok, har läst lite om billiga klyvar och jag tror dom är väldigt ojämna i kvalitet. Nu är ju iofs den på Swedol oxå billig men med 8 tons kraft kanske man får ut 6 ton i värsta fall. Grannen är inne på att köpe en PW för 12.000:- vilket jag tycker är lite i överkant eftersom vi inte gör av med så mycket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89572 Kör med en 6 tons Jula klyv sen några år tillbaka. Har fungerat utan problem. Klyver ca 30 kmb/år, både klent och grovt. Kostar 3 tkr inkl moms.

Användarvisningsbild

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

Torparn79  
#89574
Uvskogen skrev:Kör med en 6 tons Jula klyv sen några år tillbaka. Har fungerat utan problem. Klyver ca 30 kmb/år, både klent och grovt. Kostar 3 tkr inkl moms.

förutom den lilla detaljen att du inte har någon större nytta av horisontalkniven då, eller?? :roll: :lol:

sen kommer väl snart "totte" och slår ett slag för Faxe'n i vanlig o-ordning.. :roll: :lol:

Avatar Fallback

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89575 Den kanske håller för ändamålet, om ni inte klyver mer. Men varför chansa och ångra sig? Är nog knappast en modell som Swedol har kvar i sitt sortimentet efter något år. (Då blir det svårt med reservdelar och iskall på beg-marknaden...) Är ni två som går ihop, så köp nåt ordentligt typ Faxes Elh500. Säljs av en del firmor på blocket för 7196:-, vilket i sammanhanget känns prisvärt :smile:

Avatar Fallback

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

Mattek  
#89576 Jaså, hittade inga på blocket för dom pengarna. Hittade för 11.500:- Känns som liite för mycket för min blygsamma förbrukning. Men säkert bra kvalitet...

   TS
Användarvisningsbild

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89588 http://www.tretti.se/hem-och-fritid/tra ... o-khs-5200

Bild


2700:- ink moms & frakt, bästa budgetalternativet imho, annars ta Swedolen.

Användarvisningsbild

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

totte  
#89622
sen kommer väl snart "totte" och slår ett slag för Faxe'n i vanlig o-ordning.. :roll: :lol:


Såg att Bengt_T hann före. Men eftersom du sa det så, visst :lol: . Bra men dyr, kanske över budgeten i det här fallet.

Avatar Fallback

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89648 Sök på "Hylte lantmän" bland butiker på blocket så hittar du Faxe klyven för 8995:- (7196:-). Känns som det vettigaste alternativet :!: Annars skall ni nog sänka er kravspec rejält och gå ner på pinnklyvsmodellen alá AL-KO för 2700:-. Då lär ni dessutom slippa att det kommer ytterligare någon granne som bara vill "låna klyven" för husbehov över kvällen :wink:

Avatar Fallback

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

Mattek  
#89651 Ok, hittade den... Ja då blev det genast intressantare. Vad anser du Bengt_T om Swedols klyv då. Kan den ligga nånstans mellan Faxes och AL-KO´s kvalitet/effektivitet?

   TS
Avatar Fallback

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89658 Jag hade inte vågat köpa en sån klvy från Swedol som ändå kostar 4600:-. Skillnaden upp till Faxen blir ju knappt 2600 kr (7196-4600). Känns som ett prisvärt tillägg för en svensktillverkad klyv som alla verkar nöjda med. Alternativet (som jag ser det) är väl att ta det billigaste och enklaste och där ligger nog AL-KO bra till.

Användarvisningsbild

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

totte  
#89667 Håller med Bengt_T här, måste ju leva upp till mitt rykte som Faxe-entusiast :lol: Tänkte inte på att Swedols pris var utan moms, då är ju skillnaden ytterst måttlig och Faxen är en garanterad kvalitetsmaskin.

Användarvisningsbild

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89677 Faxe, javisst. Blir en sån när den här Jula-grejen går sönder. Faxe kapen är imponerande, så stark, så då är säkert klyven det också.

Kanske man till och med kan klyva med fyrkliv sen! :lol:

Användarvisningsbild

Al-ko Vedklyv KHS 5200 rescension???

Matheus  
#273453
Slurfi skrev:http://www.tretti.se/hem-och-fritid/tradgardsmaskiner/tradgardsmaskiner/al-ko-khs-5200

Bild


2700:- ink moms & frakt, bästa budgetalternativet imho, annars ta Swedolen.


Haloj medmänniskor :)

Undrar om nån har erfarenhet eller vet nåt om denna klyv. Al-ko Vedklyv KHS 5200
Funderar på att köpa den faktiskt. Men hittar inte så mycket info om den förutom det sedvanliga från återförsäljarna.

Man vill ju veta kvalitet och om den pallar klyva 4bitars och så.

Tacksam för tips och ev. bättre alternativ :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).