Öppna kategorin

Rätt 4-hjuling för skogen?

51 inlägg 25796 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

anersimyra  
#273256
stektlök skrev:Ni som kört både 500 och 800 hur upplever ni skillnadrn i bränsleförbrukning ? Är det märkbar skillnad ?
Utnyttjar du endast den kraft som behövs till arbetet är skillnaden liten. Men, får " tummen leka sitt eget liv " :smile: :smile: Blir skillnaden större :shock: :shock: Själv har jag en 800 Polaris Sportsman, vilken många upplever som väldigt törstig. Men med hydraulvagn bakpå, räcker 15 liter till ca 2 dagars arbete för min del. Körde jag vildare, kunde jag säkerligen förbruka hela tanken på en halv dag om jag ville :surp: Sannolikt betyder körsätt betydligt mer än kubik. :smile:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

tallen100  
#273261 Körsättet gör otroligt mycket, samt att motorstorleken är "lagom" En för klen motor får ju jobba hårdare och förbrukar då mer, och en stor förbrukar ju mer än en liten om man inte utnyttjar kraften... så lagom är bäst beroende på hur tungt den ska dra :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

anersimyra  
#273267
tallen100 skrev:Körsättet gör otroligt mycket, samt att motorstorleken är "lagom" En för klen motor får ju jobba hårdare och förbrukar då mer, och en stor förbrukar ju mer än en liten om man inte utnyttjar kraften... så lagom är bäst beroende på hur tungt den ska dra :mrgreen:
Sen är en 800 twinmotor jävligt mycket roligare än en 500 enstånka :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

tallen100  
#273269
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Körsättet gör otroligt mycket, samt att motorstorleken är "lagom" En för klen motor får ju jobba hårdare och förbrukar då mer, och en stor förbrukar ju mer än en liten om man inte utnyttjar kraften... så lagom är bäst beroende på hur tungt den ska dra :mrgreen:
Sen är en 800 twinmotor jävligt mycket roligare än en 500 enstånka :smile: :smile:

Så är det säkert :grin:

Användarvisningsbild

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

halvproffs  
#273300
stektlök skrev:Ni som kört både 500 och 800 hur upplever ni skillnadrn i bränsleförbrukning ? Är det märkbar skillnad ?


Jag tycker så här. Första 50 timmarna tog 450 (förgasare) mycket bensin(tänkte skriva otroligt mycket men då har det nog blivit överdrift) sen blev det bättre. 850 (insprutning) tar mindre bensin än 450 redan från början tills nu ca75 timmar. OBS detta är ej som jag tycker, har ej mätt för det handlar ju ganska små mängder totalt sett.

Sen måste jag fråga Axwell; Körde du inte fast i en stubbe eller dylikt när du bara kom en meter? Kört fram 5st fulla Carlmanvagnar med förlängda stakar med björkved idag utan problem i lite småstenig terräng. Vet inte hur Carlman tänkt ; stakarna hälften så höga som grinden!? Provade även med att dra ungefär lika som du gick bet på utan att det ens märktes. anm. Kedjor på i bak.

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

Hema  
#273337 Ska man köra med larvband, så rekommenderar folk mer kubik.

Användarvisningsbild

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

Karlsson_98  
#273340
Hema skrev:Ska man köra med larvband, så rekommenderar folk mer kubik.

Och servostyrning vad jag har hört :wink:

Användarvisningsbild

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

svampbob  
#273347
Karlsson_98 skrev:
Hema skrev:Ska man köra med larvband, så rekommenderar folk mer kubik.

Och servostyrning vad jag har hört :wink:


Jag har tatou band på min Grizzly 550 och kör jag på plogad skogsväg så får jag vartalsstoppen att slå till vilket jag aldrig har lyckats med med hjul på. Servon behövs helt klart körde in den igår i garaget över en blöt grusplan och jag fick ta i rejält för att svänga. Det var en befrielse att sedan få backa ut med hjulen på.

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

axwell  
#273398
halvproffs skrev:Sen måste jag fråga Axwell; Körde du inte fast i en stubbe eller dylikt när du bara kom en meter?


Lasten drogs i en kättingsnara med 50 cm kedja till dragkroken, lyfte lasten för dåligt i skarsnön.
Någon stubbe kan jag inte komma ihåg men något hjul kan mycket väl haft ett mindre hinder i sin väg.
Med lossad last var det bara att åka.

Hasplåten är 4-5 mm i aluminium, har inte mätt exakt.

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273439 Där borde axwell ha haft en lunningspulka. :smile:

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

Waldteufel  
#273442 Hej alla! Många intressanta inlägg på min ära. Hade inte tänkt att ta in ekonomin i detta men börjar alltmer tänka på den. Om jag vill investera ca 200.000:- i min kommande skogsvårdslösning, vad skulle jag då välja oavsett transportmetod och medel? Tänkte om man hade möjlighet (och kunskap) att köra med häst så skulle jag inberäkna detta i alternativen. Har börjat att fundera åt traktoralternativet men. ..

   TS
Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

stektlök  
#273443 Hur många hektar och skogskubik har du i din skog ? Är skogen gammal ?

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

Waldteufel  
#273449 Ca 50 ha och mellan 25 och 50 år. Mest kustnära relativt tätuxen blandskog. En del av beståndet kommer att avverkas för tomter, ca 25-35%. Resten vårdas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

totte  
#273473 Markförhållanden? Bärigt eller blötmark. Stenigt eller jämnt och fint? Stora lutningar eller rena plattlandet?

Bärigt, jämn mark och inga större lutningar så kan det gå utmärkt med en billig tvåhjulsdriven traktor och en begagnad vagn. Motsatsen, då vill det verkligen till att tänka över alternativen. Också en fråga om hur du vill bruka skogen, accepterar du de stickvägar som en traktor med huggarvagn kräver och de körskador som det ändå alltid blir.

Minitraktor är ett smidigt och mycket användbart alternativ har det framgått från några som har sådana.

Ytterligare, har du nytta av traktor till annat, snöskottning, bära grejor med lastare, köra transporter, mm.

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

Perjos  
#273479 Nu är ju jag ingen proffshuggare direkt, och med mina 11ha kanske synpunkterna inte väger så tungt, men...

Vi har en gammal IH B414 med kran på taket och skogskärra till. Rätt smidig i skogen och med kedjor tar man sig fram förvånansvärt bra trots enbart bakhjulsdrift. Men som vanligt när det är gammalt finns alltid grejer att skruva med.

Köpte en Grizzly 550 och en kinatillverkad veckorna i höstas. Gjorde även en egen lunningskärra. Fördelen som jag ser med hjulingen är att den är smidig och tar sig fram där man inte tror det ska gå att åka. För mig som bara är i skogen på helger eller efter jobbet är det mycket värt att bara kunna hoppa på och åka dit jag ska, såga en timme eller två och ta sig hem igen. Kör jag fast med hjulingen är det betydligt mindre projekt att bärga än om man sätter sig med traktorn... har jag märkt. I år har traktorn fått stå och hjulingen gjort jobbet.

Nackdelen är väl att man inte får med sig lika mycket, men å andra sidan hinner jag med fler vändor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).