Skogsvagn (Huggarvagnar)

Scanreco, radiostyrning av skogskran.

38 inlägg 40514 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Nailik  
#239683 Det vore intressant att få veta om ni är många som använder radiostyrning av er skogskran.
Nej, jag menar inte till vinschen utan full styrning av alla funktioner.

Vad är positivt, finns det några betydande nackdelar, känns det pålitligt, är det värt pengarna?

Att slippa slangar och elledningar måste vara värt mycket och nog får man betydligt bättre överblick från en fritt vald position än man gör från hytten ?

Tänker jag fel så led mig på ett klokare spår men det känns som möjligheterna med en pålitlig sådan utrustning borde uppväga nackdelarna.

Nu tänker jag naturligtvis inte i termer av kapacitet och yrkesutövning utan från min situation som glad amatör som missköter egen skog då förhållandena tillåter.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Seb macahan  
#239702 Har du någon uppfattning om kostnad? Själv har jag planer på att bygga om till el. Men det är pga att jag inte hittat någon radio utom Mowi original. Den provkörde jag på Elmia och det kändes bra.
Radio i Sverige måste godkännas och Ce-märkas. Har jobbat med det där tidigare och det är extremt mycket kontroll på radiostyrda maskiner så säkert är det nog. Pålitligt ja. Men som med allt annat så beror det på hur man sköter sina saker. Tvättar man elboxen med högtryckstvätt några ggr/år ska man nog inte bli förvånad om det lägger av efter ett tag.
En jättefördel och risk/fara är att du kan vara ute vid vagnen när du kör kranen (t ex vid matning av vedmaskin stockbord) samt lyfta upp en stock för att kapa en kvist som man missat om man nu gör det någon gång.......
Värt pengarna? Beror på vad det kostar men jag skulle tro att vi pratar runt 90-100tsk. Det är rätt mycket pengar. Jag kommer nog att beställa mitt elpaket. Men visst ska jag jämföra Mowi original för 70tsk med radio för förmodade 90tsk då hade jag nog kört radio.

Avatar Fallback

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

valtra/valmet  
#239707 Har kjørt med radiostyring på Farma vogn i 2år, veldig fornøyd med radiostyring raskt å koble på og av vogna+ sitter mer behagelig når man har kontrollen i fanget og kan svinge stolen til begge sider isteden for å sitte helt skjeivt å strekke seg etter spakene på en vanlig kontroll, bruker den hele tiden utenfra når jeg holder på med vedmaskinen

Användarvisningsbild

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

stegmaster  
#239709 90-100tkr? :surp:
Dags att tipsa TS om denna "nästan" nya vagnen då med både drivning, radio vinch och radio kran. :smile:


http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=44432354

Avatar Fallback

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239716 nailik: En del för- och nackdelar har nämnts. Fyller på med att iaf i vår applikation används en betydligt mer avancerad ventil vilket förbättrar körbarheten enormt samt att den klarar betydligt större flöden. Springa omkring runt kranen är knappast säkert för det finns ju inte alls samma säkerheter som vid lastbilskranar (bra stabilitet, lasthållningsventiler och i vissa fall överlastsystem). Köper du nytt är tillvalspriset närmare hälften av vad som nämnts. Bygga om befintligt läs kosta mycket mer.

MVH
Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

torsten83  
#239794 Hejsan har hittat elstyrt paket med ergo digisticks spakar på rotecs hemsida för rimliga priser.
Ett paket med 6st proppstyrda å 2 on/off funktioner går lös på cirka 27000-28000. Har även hittat radiostyrt för hyfsade pengar när ja surfade rundor på nätet, men nu hittar ja inte de. Återkommer om ja hittar de igen. :)

Mvh

Avatar Fallback

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

torsten83  
#239816 Hej igen

Nu hittade ja vart ja sett det. Weimer.se
Där kostar själva radiodelen komplett 28500 ex moms å proppstyrt ventilpaket 8sektioner runt 28-29000 ex moms.

Användarvisningsbild

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Blue  
#273385 Vi har en Bigab vagn med en Z6,6 kran som styrs via en sex spakars scanreco fjärr.
Funkar kanon men den är betydligt långsammare än vad jag är med tvåspakars styrningen jag har på timmervagnen.
Möjligen det hade gått fortare om man hade valt joystick istället för paddlar, valde paddlöar eftersom dom flesta lastbilskranar har det.
Hastigheten beror nog också på att kranarna inte är helt jämförbara.

Användarvisningsbild

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Seb macahan  
#273390 Hastigheten har definitivt inte med radiostyrningen eller paddlar eller joystick o göra. Det enda som bestämmer hastigheten är flödena genom ventilen och eventuella strypningar samt kranens och kolvarnas utformning. Radiostyrningen eller vilken styrning man väljer sänker eller höjer inte hastigheten på kranen. Sen kan det vara så att spolarna till elventilen inte får max spänning +5V och då inte öppnar fullt ut men det är en programmerings sak i spakarna och har inte med radiostyrningen att göra.

Användarvisningsbild

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Blue  
#273404
Seb macahan skrev:Hastigheten har definitivt inte med radiostyrningen eller paddlar eller joystick o göra. Det enda som bestämmer hastigheten är flödena genom ventilen och eventuella strypningar samt kranens och kolvarnas utformning. Radiostyrningen eller vilken styrning man väljer sänker eller höjer inte hastigheten på kranen. Sen kan det vara så att spolarna till elventilen inte får max spänning +5V och då inte öppnar fullt ut men det är en programmerings sak i spakarna och har inte med radiostyrningen att göra.


Kanske lite dåligt formulerat.
Jag är långsammare med fjärr än med fasta spakar, sen tror jag kranens geometri skiljer sig en del också.

Användarvisningsbild

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

totte  
#273823
Skogsbonden44 skrev:Jag har hört att om man har en gammal radiostyrning kan man kontakta Tele Radio i Göteborg och få ett förmånligt inbytes pris.
Min erfarenhet är att det är riktigt bra grejor! :wink:


Tog bort detta inlägg för misstanke om smygreklam, har fått en godtagbar förklaring att det inte är så.

Avatar Fallback

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Brickan  
#273856 Är inte Skogsforum lite för rädd för leverantörer? De är oftast de som är kunnigast om sin produkt och på så sätt kan de bidra med nyttig. Som läsare läser jag gärna leverantörernas inlägg. Sedan kunde det vara prydligt om de som är leverantörer av något tydligt visade det, t ex genom sitt alias och i signaturen. Då blir det tydligare.

Användarvisningsbild

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

totte  
#273865 Nej, vi är inte rädda för leverantörer, vi har några stycken som skriver då och då och kör med öppna kort och tillför bra synpunkter. Dom är bra, följer reglerna, gör inte reklam, men svarar på frågor om allt möjligt om produkterna. Dom gillar vi och vill gärna ha fler.

Det är smygreklamen som är osnygg, såna som ger sig ut för att vara nöjd kund, men i själva verket är nån som hör till företaget. Det föregående inlägget var inte nåt sånt, det är med största sannolikhet en äkta nöjd kund, och jag har bett om ursäkt i PM.

Avatar Fallback

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

stenberg77  
#274683 Jag håller på och monterar en överbliven radiostyrning som var gjord för lastbilar. Kan återkoppla när jag testat. Dock var det sex spak och det är synd då jag har några hundra timmar på två spak. Innan var jag väldigt sugen på ergoistisk men detta blev billigare i detta fall.

Avatar Fallback

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Patrik radiostyrning  
#297895 Hej på er!! Jag är ny på skogsforumet.
Jag har en radiostyrd skogskran, och det funkar mycket bra.
Man kan sitta som vanligt i hytten och köra, men går man ut med sändaren och kör kranen så ser man bättre, kan lägga veden / stockarna rätt.
Nu ska jag köpa till en vinch på kranen och då kan jag vincha och lasta på en gång.
En radiostyrning med kablage kostar 18000kr utan kablage 15.500kr. Sen om man behöver ett nytt ventilpaket med 9sektioner kostar ca 25-27000kr.
Det är värt det! Sen är det bara sätta i två slangar och en matningskabel i traktorn, slipper dra in hydrauliken i hytten eller stå vid kranen och inte se något.
Mvh / Patrik Elg Björbo

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).