Gallring

skogslands senaste artikel om gallring .

31 inlägg 27267 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: skogslands senaste artikel om gallring .

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273375 Hur mycket räknar man självgallrar sej i ett orört bestånd under en omloppstid?

En relativt försiktig förstagallring med uttag på kanske runt 30 fub/ha, bör väll inte påverka totalproduktionen nämnvärt om man kan minska självgallringen, styra huvudstammarna till bättre stammar,få bättre kronor och höja medelstammen.
Är det välröjt sen tidigare och i rätt tid blir det ju lite netto under normal förhållanden iaf.
Sen har man ju möjlighet att välja om man vill gallra en (eller kanske två,eller inte alls) gånger till med bra netto.
Hoppar man över första gallringen och sen får för sej att gallra när andra gallringen igentligen skulle skett anser jag att medelstammen blir inte vidare mkt högre för då kan man bara plocka undertryckt och dom tycker ja inte ökar mkt i volym,mindre möjlighet att styra över tillväxten på bättre stammar oxå.
Samt ett bestånd som blir känsligare för väder och vind.

Eftersatta bestånd är ju dock fina att köra "maskinmässigt", lite och klen kvist och mkt bra sikt.

   TS
Malwa
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).