Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Storbrasa - Gripande rispåfyllning

28 inlägg 14239 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

Jim_the_one  
#273356
LageB skrev:
Jim_the_one skrev:Glöm inte att filma :mrgreen:






Tack för alla goda råd denna tråd.


Haha Jim :grin: Tack för filmen - Precis så. Det ser onekligen farligt ut, där måste några hydraulslangar blivit grillade (gick ju bra dock).

Min idé nu är att elda på ett ställe och sedan med grävmaskinen lägga upp rishög bredvid brasan för att därifrån med hand kasta in riset i elden. Det kommer dock att vara förtvivlat frestande att då och då lasta på ris direkt i elden (när elden är liten) med gripen....


Han på filmen gör sådär ofta, fast jag hade inte velat stå så nära hans brasor, speciellt inte med en sån fin maskin.


Släpp inte riset från ett par meters höjd på glödbädden, du kommer ju sprida glöd så fan själv kommer bli bränd.

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

Valfridsson  
#273395 Jag har lastat på brinnande brasor med både skogsvagnen och frontlastaren och det har gått bra. Ha inte allt för stor brasa och lägg på en ordentlig grip, elden "tappar" ju lite fart precis då man lägger på (om jag inte missminner mig) så du kan svänga undan innan det tar fart igen. Börja som sagt med en liten brasa och prova dig fram. Sen är ju en 6 kg pulversläckare bra att ha nära till hands om det skulle skita sig och även att ha på maskinen annars oxå!

Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

skogsmullemats  
#273399 Vad händer om en slang går sönder med en oljedimma över elden?

Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

LageB  
#273445
Jim_the_one skrev:Släpp inte riset från ett par meters höjd på glödbädden, du kommer ju sprida glöd så fan själv kommer bli bränd.


Bra synpunkt. Det var nog inte så bra idé :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

LageB  
#273446
Valfridsson skrev:Jag har lastat på brinnande brasor med både skogsvagnen och frontlastaren och det har gått bra. Ha inte allt för stor brasa och lägg på en ordentlig grip, elden "tappar" ju lite fart precis då man lägger på (om jag inte missminner mig) så du kan svänga undan innan det tar fart igen. Börja som sagt med en liten brasa och prova dig fram. Sen är ju en 6 kg pulversläckare bra att ha nära till hands om det skulle skita sig och även att ha på maskinen annars oxå!


Tack för detta :smile: och jag ska skaffa brandsläckare, som du skriver så är det ju bra att ha i maskinen hursomhelst

   TS
Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

LageB  
#273448
skogsmullemats skrev:Vad händer om en slang går sönder med en oljedimma över elden?


Detta undrar jag också över....borde bli en fin eldkastare.. :???: - eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

skogshasse  
#273454 hur har du det med vatten finns det så du kan ha en slang bered om det behövs annars skulle jag ordna med en bensinpump innan jag börjar

Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

LageB  
#273489
skogshasse skrev:hur har du det med vatten finns det så du kan ha en slang bered om det behövs annars skulle jag ordna med en bensinpump innan jag börjar


Bensinpump - självklart 8) - Jajamän här ska tuttas på riktigt ordentlig.... :P

Allvarligt, har inte tillgång vattenpump men brasan kommer att ligga vid stranden så jag kan vart fall "ösa vatten" med skopan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

skogshasse  
#273570 hej lageb jag skrev lite fel ser jag det som jag menade var en bensindriven motor som driver en vattenpump

Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

Jim_the_one  
#273574 Just oljedimman kan nog flamma till, men då hydraulolja har rätt hög flampunkt så brinner det inte som bensin som flammar till direkt. Diesel har också hög flampunkt och kan vara lite besvärlig att få fyr på.
Så det är inget som oroar så mycket.

Givetvis så ska man inte stanna kvar med gripen i lågorna, utan dumpa i farten hade jag praktiserat.

Användarvisningsbild

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

anersimyra  
#273593 Att maskinen skulle fatta eld då du lägger på ris är fullständigt uteslutet, om du inte lämnar aggregatet i elden förstås :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

Valfridsson  
#273606 Slangbrott har jag inte tänkt på men skulle det hända så blir det nog bra fart, åtminstone om glödbädden blivit nog tjock och varm, det olja brukar dock ge ett visserligen kraftigt men ganska snabbt brandförlopp så maskinen tar nog inte eld men blir kanske svedd in det skulle hända. Som jag sa tidigare en brandsläckare är bra och klarar ganska mycket. Sen måste jag tillägga att du ska se till så det är ordentligt blött då di eldar, annars är nog risken för gräsbrand som sprider sig och tar maskinen med sig större än att brasan skulle ta den.

Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

LageB  
#273636 Tack så mycket för alla trevliga och nyttiga svar. Jag kommer att vara väldigt försiktig. Grävmaskinen är trots allt min nya ögonsten och av ren självbevarelsedrift vill jag inte riskera något. Rishögen kommer jag nog mata på för hand för det mesta men om/när det endast är en liten glödbädd kommer jag inte kunna motstå frestelsen att försiktigt lägga på en rishög med gripen - det måste bara vara idiotsäkert tycker man...pulversläckaren finns till hand för säkerhetsskull.... Jag ska passa på att elda vid svag vind och helst när det regnar eller har snöat.

Jomenvisst, det bör nog gå bra.

p.s
Mycket trevligt forum detta :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).