Motorsåg och handhållet

Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

202 inlägg 95650 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olycko

halvproffs  
#273212 Man ska vara snabb därifrån :grin: Nu har man ju vinschen och står på säkert avstånd. Metoder utvecklas ju hela tiden, oftast med tekniska hjälpmedel, men mot dumhet eller stress är det inte mycket som hjälper tyvärr. Kilen är ju på intet sätt något nytt hjälpmedel.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273218
mghg skrev:För det första arbetar jag inte för Säker Skog. När jag är kursledare för studiecirklar arbetar jag för Studieförbundet Vuxenskolan. På sätt och vis representerar jag Säker Skog när jag använder studiemateriel och kursplan som tagits fram av Säker Skog, men jag vill vara tydlig med att jag inte har eller har haft någon påverkan på framtagning av kurser och prov.

För det andra så är det Arbetsmiljöverket som bestämmer kunskapskraven för motorsågsarbete och dessa krav säger inte att man måste gå någon kurs. De krav som gäller fr.o.m. 2015-01-01 säger att man skall bevisat sina kunskaper i teoretiskt och praktiskt prov. Man behöver inte gå någon utbildning innan man gör proven och det finns inget bestämt om att proven skall vara utformat av någon speciell aktör. Men provet skall vara relevant för arbetsuppgiften, d.v.s. ett avklarat prov för vedkapning duger inte för arbete i stormfälld skog. (Självverksamma som arbetar i egen skog är undantagna från kunskapskravet.)

Oavsett vad man tycker om Arbetsmiljöverkets och oavsett vad man tycker om Säker Skog så anser jag att det är fel att blanda ihop myndighetens regelverk och ändamålet med Säker Skog.

I det regelverk som Arbetarskyddsstyrelsen beslutade om 2000-03-23 (AFS 2000:2) står det att "Den som arbetar med en motorkedjesåg eller en röjsåg skall ha genomgått utbildning för den typ av arbete som skall utföras och ha kompetens för arbetet." I det nya regelverket som Arbetsmiljöverket beslutade om 2012-05-22 och vars kunskapkrav gäller fr.o.m. 2015-01-01 står det att "Den som arbetar med en motorkedjesåg ska med godkänt resultat ha avlagt teoretiskt och praktiskt prov som visar att han eller hon har kunskaper som motsvarar de arbetsuppgifter som ska utföras." (Självverksamma som arbetar i egen skog är undantagna från kunskapskravet.) Det har alltså funnits kunskapskrav länge, och vad som hänt är att ett tidigare utbildningskrav har bytts mot ett krav på avklarade prov. Om den myndighet som är ansvarig för arbetsmiljö får göra så här utan debatt kan inte jag svara på.

Säker Skog började 2002 som ett projekt på initiativ av LRF och ändamålet var att öka säkerheten och effektiviteten bland självverksamma skogsbrukare. Tidigt började Säker Skog med att utveckla kurser och 2005 införde man prov så att alla kurser skulle pröva samma kunskaper och färdigheter. Som bevis på avklarat prov uppfanns motorsågskörkortet. I dagsläget har man utfärdat över 53000 motorsågs- och röjsågskörkort.

Detta betyder att de som detta var tänkt för (självverksamma) inte behöver ha kunskapsprov? Dessa arbetar ofta själva och deltid. De som behöver det mest är inte yrkeshuggare utan såna som arbetar deltid eller hobby/fritid. Jag tillhör Hobby/fritid segmentet.

mghg skrev:Jag vet inte varför Säker Skog inte är en del av Skogsstyrelsen. Men uppenbarligen tyckte LRF 2002 att det var meningsfullt att starta ett projekt med syfte att öka säkerheten och effektiviteten bland självverksamma skogsbrukare. Och uppenbarligen tycker LRF och de fyra skogsägarföreningarna att det är meningsfullt att driva vidare Säker Skog som en permanent verksamheten.

Skogs styrelsen har väl ett eget utbilningsorgan vilket påtalts tidigare. Att det ska finnas behov för flera tycker jag verkar konstigt.
Säker Skog talar ju för sitt, men jag tycker detta är för viktigt för att det ska vara kontroverser och diskisioner som förlöjligar det hela och ger ett hafsigt intryck.
Det skulle inte behöva vara ett tvång utan efterängtad kompetens utveckling, vilkjet det nu inte blivit.

mghg skrev:Det är oftast som du skriver att det är "billigare att utveckla en redan existerande organisation än att göra flera paralellt oberoende". Jag tycker frågan skall gå vidare till Arbetsmiljöverket och Skogsstyrelsen, d.v.s. varför har inte någon myndighet tagit en aktivare roll avseende utveckling av kurser och prov? I övrigt har jag ingen insikt om inblandade organisationers budgetar och kostnader.

Jag har frågat detta tidigare på olika sätt och till olika personer, men hittills inte fått nåpt annat svar än att det är "naturligt" med flera aktörer. Jag köper inte det argumentet utan vill ha mer kött på benen vilket ingen tycks kunna ge.
mghg skrev:Att skaffa sig en behörighet brukar innebära att man får vända sig till någon kursarrangör. På vilket sätt tycker du att provkravet för motorsågning är krångligare än tidigare krav och/eller krångligare än hur man tar andra behörigheter?

Jag har inte sett dig arbeta med motorsåg, men jag antar att det för dig med din erfarenhet skulle räcka med självstudier för att klara motorsågsproven. Och det tycker jag inte skulle vara speciellt krångligt.

Vi bor för långt i från varandra, men du är varmt välkommen att delta i någon av mina studiecirklar. Din kunskap om olika motorsågar, om kedjor och filning, och om lövträd skulle vara berikande både för mig och övriga kursdeltagare.

Jag har massor att lära och har ringa erfarenhet i det som kurserna riktar sig mot som flest behöver, vilket är klenare skog och huggning. Enbart självstudier skulle kunna gå kanske, men hittar ingen här som vill ge mig testet utan kurs då jag frågat.

Jag tycker det här med filning och motorsågar är fasligt kul och har nog en del jag kunde bidra med om intresset fanns. Hittills har intresset inte varit så högt att det frågat eller tagits på allvar i diskussionerna.

Det finns många med mycket mer kunskap och mer erfarenhet än jag inom löv fällning och grov fällning.
Jag kan helt klart säga att efter det jag läst, sett o hört hittills om kurserna så gäller de inte löv huggning. Mycket av det som lärs ut är direkt livsfarligt och kommer att kosta en hel del i vrakat timmer framöver med säkerhet och tror det kostar lite person skador med.

Att inte trädet ska sitta fast i gångjärnet under upparbetning är ett sånt exempel, likaså att ha fällskär i nivå med riktskär eller lägre vilket är vansinne om man hugger vissa träslag. Brister brytmån ser jag det som ett litet misslyckande och försvårande moment. Att släppa träd med "Säkra hörnet"/Trigger"/Burträsk metod" eller vad de kallas är självklart för huggare som jag lärde av vilka nu varit pensionärer sedan 25 år.
Med träning och ett instick kan kilen släppa trädet då det är säkert att göra så, inte för att det går. Skära rotben, säkra träd före fällning har det heller inte talats om i denna debatt.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Husqy346  
#273222 Anledningen till att det inte har pratats om trädsäkring mm är nog för att det är väl en hög grad inom behörigheterna uppemot c eller ännu högre ?

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Phantom  
#273229
Mange skrev:Jag har massor att lära och har ringa erfarenhet i det som kurserna riktar sig mot som flest behöver, vilket är klenare skog och huggning. Enbart självstudier skulle kunna gå kanske, men hittar ingen här som vill ge mig testet utan kurs då jag frågat.

Då får du väl höra av dig om du har vägarna förbi, om det är så att du tror dig klara av provet utan kursen så kan du få genomföra provet här :)
Examinering får man göra utan krav på genomgången kurs. Men det är inte alltid så lätt alla gånger. Även de med mycket erfarenhet brukar välja att genomgå en kurs, ofta en "avrostningskurs" som är kortare, för att klara av både teoretiska och praktiska moment.
Kursen i sig kan vara bra för det brukar öppna upp för synpunkter och diskussioner bland deltagarna, mycket hänger också på att instruktören/utbildaren vet vad han pratar om och kan svara på frågor samt visa praktiskt alla moment.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#273234
Huggarn skrev:
anersimyra skrev:Var hörnet bör läggas, åtgärder för att inte sågen ska riskera att fastna, minsta och största tjocklek på brytmån beroende på trädets storlek, åtgärder för att " rädda " en fastklämd såg, nedtagning av fastställt träd,viktfördelning mm. Allt detta grundläggande gås noggrant igenom på B delen. Syftet är att ge novisen grundläggande kunskaper och förståelse om arbetstekniken. Vi som huggit sen " hedenhös " med andra metoder får möjlighet att lära ny arbetsmetodik. Själv har jag numera börjat använda kil, efter att ha använt kilar med taskig konstruktion i slutet av sjuttiotalet.Jag har alltså i alla år ansett kilar vara värdelösa i arbetet. Numera inser jag att kilen i de flesta fall är att föredra. Ny kunskap om de olika trädslagens egenskaper var även det nyttigt att lära. Att inte lägga fällskäret över riktskär om risk för snedfibrighet kan misstänkas hade jag aldrig hört talas om. När jag gick skogsskola i mitten av sjuttiotalet skulle fällskär göras över riktskär i alla lägen. Jag hade alltså för nära 40 år sedan lärt mig något som kan vara potentiellt farligt :surp: Men nu har jag gått kursen och lärt mig veta bättre. Faktum är att vi gamla uvar har störst utbyte av dessa kurser, en mängd andra yrkesgrupper fortbildas ständigt. Jag fick i skolan lära mig nedtagning med kana på slana, efter kursen blev jag varse att metoden jag fick lära mig är fullständigt livsfarlig, en helt säker metodik med kana på slana finns i dag, något jag lärde mig efter att ha arbetat i skogen i 38 år.. :smile: :smile: Dessutom var det trevligt på kursen, lite som att göra lumpen. :smile: :smile:


för 40 år sedan fick du lära dig nåt som var livsfarligt!! ....va kul att du är med oss fortfarande!! :smile:

kana på slana är väl knappast nåt nytt under solen ,och kan göras på olika vis som du vet? trevligt trevligt!!

berätta om den totalt livsfarliga "kana på slana" du fick lära dig!??
Den livsfarliga varianten, är när man i stubbe och stam sågar ett spår där man sticker i en slana. Slanan kommer att peka ca 30 grader upp från marken. Därefter sågar man av brytmånen på bägge sidor. Sedan ska slanan tryckas mot marken så trädet lyfts av stubben, och trädet ska förhoppningsvis glida bakåt på slanan. :smile: Vad som hände när jag verkligen fick metoden att fungera på en stor lönn som jag fällt fast i ett isbelagt kärr var, att lönnen, med " blixtens hastighet," inte bara var framme vid mina händer. Med ryggen fortfarande krökt över slanan ( jag hann släppa slanan ), passerade mer än halva lönnen innan jag fattade vad som hänt :surp: :surp: Den gången var det jävligt nära till att " käka blålera ".... :surp: En instruktör knuten till säker skog, hade både mer tur, och otur än mig med den metoden. Han föll och fick slanan i bröstet. Trädet gled raskt och fint iväg utefter slanan. Nu hade han en sådan jävla tur att trädet stannade på hans bröst. Hade trädet haft samma fina drag som min lönn, :surp: Då hade han så att säga: sett sig själv, inte från ovan, men väl huvudlös på backen. :shock: :shock: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Förstärkt fällkil,

anersimyra  
#273239
Huggarn skrev:[quote="anersimyra"Den undre är vanlig i staterna och Kanada, den ger en våldsam lyftkraft.. :smile:


Nej du anersimyra, nu har du trots din erfarenhet fel! den kilen ger inte ett dugg mer lyftkraft än nån annan kil med samma dimensioner! hela grejen med den kilen var tänkt att den inte skulle hoppa ur fällskäret framförallt vid fruset virke som andra kilar kan göra ibland! ja du vet? men det funkar inte speciellt bra om du frågar mig! det finns bättre o enklare metoder att förhindra det med helt vanliga kilar! det vet du säkert också? hur brukar du göra när kilarna hoppar ur?

den övre med stål i bakkant är enligt mig ibland det sämsta jag provat pga totalt värdelös plast.... det flyger bitar både hit å dit!![/quote] :geek: Det gör den ju inte, jag jämför den bara med andra kilar med större stigning som jag använder. :smile: Försäljaren lät påskina att den skulle ha smått " magiska " egenskaper genom sin konstruktion :geek: 🧠 :?: Den skulle genom sin form på slutet, ( högre stigning ) ge, "enorm lyftkraft, " var den lyftkraften kom ifrån kunde han dock inte redogöra för, jag iddes inte förklara att lyftkraften minskar, men att lyfthöjden ökar :geek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#273241
Husqy346 skrev:Anledningen till att det inte har pratats om trädsäkring mm är nog för att det är väl en hög grad inom behörigheterna uppemot c eller ännu högre ?
Trädsäkring fördjupar man sig som sagt i under C delen.. :smile: Även " specialfall där det är önskvärt att trädet sitter kvar i stubben.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273253
Phantom skrev:
Mange skrev:Jag har massor att lära och har ringa erfarenhet i det som kurserna riktar sig mot som flest behöver, vilket är klenare skog och huggning. Enbart självstudier skulle kunna gå kanske, men hittar ingen här som vill ge mig testet utan kurs då jag frågat.

Då får du väl höra av dig om du har vägarna förbi, om det är så att du tror dig klara av provet utan kursen så kan du få genomföra provet här :)
Examinering får man göra utan krav på genomgången kurs. Men det är inte alltid så lätt alla gånger. Även de med mycket erfarenhet brukar välja att genomgå en kurs, ofta en "avrostningskurs" som är kortare, för att klara av både teoretiska och praktiska moment.
Kursen i sig kan vara bra för det brukar öppna upp för synpunkter och diskussioner bland deltagarna, mycket hänger också på att instruktören/utbildaren vet vad han pratar om och kan svara på frågor samt visa praktiskt alla moment.

Är det säker Skog som har "avrostningskurs"?
Tackar för erbjudandet. Jag har inte behov eller intresse o ta kursen i och för sig.
Att jag kollade detta var för att det som nu påstods att det gick, medans i verkligheten inte gick eftersom de inte godkände någon oavsett resultat utan genomförd kurs.
Jag har ingen dokumenterad kurs förutom en ergonomi kurs på två halvdagar jag gick i Växjö. Tänker inte fälla mer än nöden kräver framöver och hoppas slippa det med.
Mitt försäkringsbolag påstår sig täcka det lilla jag kommer att göra på det vis det blir gjort. Om det stämmer får väl framtiden utvisa.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273297
anersimyra skrev:
Huggarn skrev:
anersimyra skrev:Var hörnet bör läggas, åtgärder för att inte sågen ska riskera att fastna, minsta och största tjocklek på brytmån beroende på trädets storlek, åtgärder för att " rädda " en fastklämd såg, nedtagning av fastställt träd,viktfördelning mm. Allt detta grundläggande gås noggrant igenom på B delen. Syftet är att ge novisen grundläggande kunskaper och förståelse om arbetstekniken. Vi som huggit sen " hedenhös " med andra metoder får möjlighet att lära ny arbetsmetodik. Själv har jag numera börjat använda kil, efter att ha använt kilar med taskig konstruktion i slutet av sjuttiotalet.Jag har alltså i alla år ansett kilar vara värdelösa i arbetet. Numera inser jag att kilen i de flesta fall är att föredra. Ny kunskap om de olika trädslagens egenskaper var även det nyttigt att lära. Att inte lägga fällskäret över riktskär om risk för snedfibrighet kan misstänkas hade jag aldrig hört talas om. När jag gick skogsskola i mitten av sjuttiotalet skulle fällskär göras över riktskär i alla lägen. Jag hade alltså för nära 40 år sedan lärt mig något som kan vara potentiellt farligt :surp: Men nu har jag gått kursen och lärt mig veta bättre. Faktum är att vi gamla uvar har störst utbyte av dessa kurser, en mängd andra yrkesgrupper fortbildas ständigt. Jag fick i skolan lära mig nedtagning med kana på slana, efter kursen blev jag varse att metoden jag fick lära mig är fullständigt livsfarlig, en helt säker metodik med kana på slana finns i dag, något jag lärde mig efter att ha arbetat i skogen i 38 år.. :smile: :smile: Dessutom var det trevligt på kursen, lite som att göra lumpen. :smile: :smile:


för 40 år sedan fick du lära dig nåt som var livsfarligt!! ....va kul att du är med oss fortfarande!! :smile:

kana på slana är väl knappast nåt nytt under solen ,och kan göras på olika vis som du vet? trevligt trevligt!!

berätta om den totalt livsfarliga "kana på slana" du fick lära dig!??
Den livsfarliga varianten, är när man i stubbe och stam sågar ett spår där man sticker i en slana. Slanan kommer att peka ca 30 grader upp från marken. Därefter sågar man av brytmånen på bägge sidor. Sedan ska slanan tryckas mot marken så trädet lyfts av stubben, och trädet ska förhoppningsvis glida bakåt på slanan. :smile: Vad som hände när jag verkligen fick metoden att fungera på en stor lönn som jag fällt fast i ett isbelagt kärr var, att lönnen, med " blixtens hastighet," inte bara var framme vid mina händer. Med ryggen fortfarande krökt över slanan ( jag hann släppa slanan ), passerade mer än halva lönnen innan jag fattade vad som hänt :surp: :surp: Den gången var det jävligt nära till att " käka blålera ".... :surp: En instruktör knuten till säker skog, hade både mer tur, och otur än mig med den metoden. Han föll och fick slanan i bröstet. Trädet gled raskt och fint iväg utefter slanan. Nu hade han en sådan jävla tur att trädet stannade på hans bröst. Hade trädet haft samma fina drag som min lönn, :surp: Då hade han så att säga: sett sig själv, inte från ovan, men väl huvudlös på backen. :shock: :shock: :lol:



ja att såga ett hål i stammen som är fastfälld är ju själva grejen med "kana på slana"! :roll: eller hur? annars kallas det nog nåt annat! själv tar jag oftast en granmassabit som är ca 10-12 cm eller mer i rot, å sticker in i det sågade hålet,men först barkar jag biten så att det ska glida lättare! hela poängen är ju att det ska glida lätt och fort! det kallar du livsfarligt?? att såga av brytmånen efter att allt är uppriggat har nog aldrig hänt mig faktiskt, då jag på alla vis har försökt att få ner trädet med rullning mm innan jag tar till "kana på slana"! hur i hela friden nån kan få slanan i bröstet är för mig en gåta? framförallt när man gör som du säger att såga av brytmånen när allt är riggat? då står man ju vid stubben...eller? hur kan man då få slanan i bröstet?? dessutom var det en "säker" skog snubbe! :roll: det säger ju en del! :wink: 50% av ggr som jag gör "kana på slana" så gör jag det sidledes! ibland funkar det....och ibland inte! sågar alltid ett V i stubben så att slanan ska ligga på plats! sidledes "kana på slana" funkar faktiskt bättre i dom flesta fall än i fällriktningen! för mig i alla fall! det får man mig veterligen inte lära sig på nån körkortskurs? :roll:

om man inte vet vad man pysslar med eller gör fel så kanske nästan ALLT här i livet är livsfarligt? kanske det ska byggas betongmurar runt varje busshållplats där alla skolbarn mm står varje dag och väntar på bussen? man vet ju inte......bussen KAN ju få punktering eller nåt och braka rätt in i busshållplatsen! .....det vore ju LIVSFARLIGT!!!! .....bara ett exempel...... finns tusentals fler!

kanske vore nåt för nåt utbildningsföretag? "busshållplatsutbildning"........tja varför inte? så kan dom ju mjölka ur "mindre vetande" lite till :roll:

:lol:

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#273302 Att lyfta av trädet från stubben är alltså det sista momentet i metoden jag beskrev. S.S snubben, snubblade alltså när han med slanan lyfte trädet från stubben :smile:

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Phantom  
#273306
Mange skrev:
Phantom skrev:
Mange skrev:Jag har massor att lära och har ringa erfarenhet i det som kurserna riktar sig mot som flest behöver, vilket är klenare skog och huggning. Enbart självstudier skulle kunna gå kanske, men hittar ingen här som vill ge mig testet utan kurs då jag frågat.

Då får du väl höra av dig om du har vägarna förbi, om det är så att du tror dig klara av provet utan kursen så kan du få genomföra provet här :)
Examinering får man göra utan krav på genomgången kurs. Men det är inte alltid så lätt alla gånger. Även de med mycket erfarenhet brukar välja att genomgå en kurs, ofta en "avrostningskurs" som är kortare, för att klara av både teoretiska och praktiska moment.
Kursen i sig kan vara bra för det brukar öppna upp för synpunkter och diskussioner bland deltagarna, mycket hänger också på att instruktören/utbildaren vet vad han pratar om och kan svara på frågor samt visa praktiskt alla moment.

Är det säker Skog som har "avrostningskurs"?

Om någon har mycket erfarenhet och kunskap så kan man inte tvinga personen att gå "en hel" kurs, utan då kan en "lightversion" erbjudas. Men då ska all teori vara påläst, och det enda man gör då är att gå igenom lite av de senaste kraven och fällmetoderna.
Så man får ingen utbildning i jämförelse med en vanlig AB-kurs eller en djupare genomgång av teorin.
Det är inte ovanligt att deltagare som säger sig ha stor kunskap och erfarenhet påbörjar en "avrostning bara" för att få kortet, och de inser sedan att de inte har den blekaste aning om vad det pratas om...och vips så har det blivit en vanlig AB-kurs. Det brukar man oftast se när man börjar med lite fällning.
Självklart finns de också dom som vet vad de håller på med och klarar sig bra med en avrostning. Skulle tippa på att 50-60% klarar av en avrostning utan problem.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Phantom  
#273309
anersimyra skrev:Att lyfta av trädet från stubben är alltså det sista momentet i metoden jag beskrev. S.S snubben, snubblade alltså när han med slanan lyfte trädet från stubben :smile:

Stämmer bra det :)
Allt ska vara klart innan man "släper lös" trädet att göra sin färd nerför slanan... :-bd

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

tallen100  
#273310
Huggarn skrev:kanske vore nåt för nåt utbildningsföretag? "busshållplatsutbildning"........tja varför inte? så kan dom ju mjölka ur "mindre vetande" lite till :roll:

:lol:

:lol: :lol: :lol: Det kommer nog oxå framöver, och särskilt för dom som har åkt mycket buss under lång tid.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273311 ok anersimyra! jag betvivlar inte det du säger då jag har stor respekt för dina kunskaper!

Att S.S snubben råkade halka gör ju inte själva metoden farlig!? han får helt enkelt stå på benen!

jag är rätt säker på hur det hela har gått till! han eller ni har sågat av brymånen som man brukar göra, trädet kom inte ändå så då ställde han sig å hoppa på slanan! eller hur? jodå, så har jag gjort många ggr! men man vet ju att trädet kommer förr eller senare så man är ju beredd! råkar man halka i det ögonblicket så är det ju inte själva metodens fel utan ens eget? man kan ju tycka vad man vill, men så ser jag på det hela! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#273319
Huggarn skrev:ok anersimyra! jag betvivlar inte det du säger då jag har stor respekt för dina kunskaper!

Att S.S snubben råkade halka gör ju inte själva metoden farlig!? han får helt enkelt stå på benen!

jag är rätt säker på hur det hela har gått till! han eller ni har sågat av brymånen som man brukar göra, trädet kom inte ändå så då ställde han sig å hoppa på slanan! eller hur? jodå, så har jag gjort många ggr! men man vet ju att trädet kommer förr eller senare så man är ju beredd! råkar man halka i det ögonblicket så är det ju inte själva metodens fel utan ens eget? man kan ju tycka vad man vill, men så ser jag på det hela! :smile:
Metoden gick ut på att såga urtag i stammen, och enbart lite i stubben, slanan skulle peka uppåt i 25-30 grader. Därefter skulle brytmånen sågas av. Till sist skulle trädet lyftas av stubben för att få trädet att glida bakåt. I skolan var det läraren som visade metoden, vi fick inte själva göra detta då metoden ansågs alltför farlig för oerfarna elever. Det håller jag med om, den metoden är att likna vid att såga av den gren man sitter på :shock: :shock: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).