Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Storbrasa - Gripande rispåfyllning

28 inlägg 14243 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Storbrasa - Gripande rispåfyllning

LageB  
#273110 Min första tråd här. Som nybörjare får man väl ställa konstiga frågor hoppas jag :smile:

Jag har skaffat grävmaskin 8-tonare utrustad med timmer/ris-grip :-bd . Vi har tagit ned ca 20 granar/tallar och fått "lite" ris att ta hand om. Eftersom vårt lantställe ligger ute på en ö så kan jag inte frakta bort riset och därför helt enkelt tänkt elda upp riset och hoppas kunna använda gripen för att fylla på brasan med.

Även fast jag är nybörjare med grävaren men med lite teknik tror jag mig liksom kunna "kasta" riset mot brasan men jag förmodar at det även kan hända att eldslågor kan slå mot grip dvs. även hydraulslangar.

Dum fråga säkert, men hur pass brandkänslig är hydraulslangar? Törs jag använda gripen överhuvudtaget när jag eldar tycker ni?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273112 Slangarna klarar sig nog en stund i brasan men oftast ligger det olja utanpå. Elda fler brasor istället. Eller lasta på glödbädden.

Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273116 Kan ju bli en dyrköpt erfarenhet. Jag menar när du får svaret hur nära man kunde ha stått utan att det tog sej...
Lägger du kasen på längden istället för på höjden brinner den lite tamare. Det är ett eldningstips.

Håll maskinen borta från elden är min ryggmärgsreflex. Eller om vi säger så här, spelar det ingen roll för dig att du eldar upp din maskin, så kör hårt. Vanlig försäkring täcker inte om du kör in i en kase, vad jag kan tänka mej.
Är ön så liten att du inte får undan grävarn, så kör ut den i sjön eller om det är djupt öva kasttekniken genom att göra en risvase i sjön så kan du meta abborre sen

Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

LageB  
#273124
Orsa skrev:Är ön så liten att du inte får undan grävarn, så kör ut den i sjön eller om det är djupt öva kasttekniken genom att göra en risvase i sjön så kan du meta abborre sen


:smile: Goda råd!


Jo, jag har tänkt/vill vara försiktig. Jag borde kanske glömma detta med att elda med hjälp av grävarn med andra ord....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273133 Använd grävaren till att lägga upp en kase på längden som en limpa och tänd i ena änden, efter att ha flyttat undan grävaren. Det borde vara det bästa och säkraste sättet, att ha lite redskap som räfsa/hötjuga och någon form av vattenbehållare i närheten skadar nog inte heller för att minimera att det sprider sig.

Användarvisningsbild

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273140 Eller som någon sa, lägg upp en hög, tänd eld, låt brinna ut, när du har en bra glödhög kan du åka fram med grävaren och lyfta på lite mer ris och rulla undan från brasan innan det tar sig... Fortsätt så tills riset är slut...

Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

jannee  
#273141 En anhörig till mig eldade upp en hel ö ,var någon gång på 30-40 talet. Ön är på 40 ha och bestod mestadels av enbuskar och björnbärsris.
Egentligen ingen skada skedd, och som tur var stod polisen frågande, blev sedermera perfekt betesmark för kor och ungdjur.
Det som skulle blivit en liten risbränning tog hela ön, så kan det även gå med grävmaskinen, olja och fett brinner och rinner lätt när det börjar bli något varmt.

Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

Jim_the_one  
#273170 Glöm inte att filma :mrgreen:




Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

LageB  
#273182
Jim_the_one skrev:Glöm inte att filma :mrgreen:






Tack för alla goda råd denna tråd.


Haha Jim :grin: Tack för filmen - Precis så. Det ser onekligen farligt ut, där måste några hydraulslangar blivit grillade (gick ju bra dock).

Min idé nu är att elda på ett ställe och sedan med grävmaskinen lägga upp rishög bredvid brasan för att därifrån med hand kasta in riset i elden. Det kommer dock att vara förtvivlat frestande att då och då lasta på ris direkt i elden (när elden är liten) med gripen....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

Bax  
#273197 Jag tycker som roten och Zixten, lasta på glödbädden och larva undan ett tag tills det är glödbädd igen.

Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

LageB  
#273208
Bax skrev:Jag tycker som roten och Zixten, lasta på glödbädden och larva undan ett tag tills det är glödbädd igen.



Tack för det Bax (och Roten & Zixten)
Det kommer nog bli så. Jag har inte så bråttom och det blir nog frestande att åtminstone lasta på glödbädd emellanåt. Om jag dessutom släpper riset från par meters höjd ovanför glödbädden borde det ju vara riskfritt (tycker man)....

   TS
Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

skogshasse  
#273209 jag har eldat ris många gånger och då har jag gjort 2 små brasor som man har kastat på ris för hand varefter det brinner så man hela tiden har kontroll över elden och ett verktyg som jag gillar är en sådan där raka som man använder när man läger ut sand ett långt skaft med en plåtbit längst ner sen hade jag även järnkratta,högaffel och vattenslang färdig att använda

Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

jannee  
#273210 Rena dumheterna att elda upp riset, släng det där det gör nytta.
Häv riset i en stor hög i sjön. Mycket mycket bättre, du kommer att få en perfekt plats att meta från och längre fram fiska kräftor - om det finns några kräftor.
Hade några granar som stod långt ut på en ude och blåste i sjön, under Gudrunstormen, blev perfekta platser att sätta kräftmjärdar på i flera år.

Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

LageB  
#273216
jannee skrev:Rena dumheterna att elda upp riset, släng det där det gör nytta.
Häv riset i en stor hög i sjön. Mycket mycket bättre, du kommer att få en perfekt plats att meta från och längre fram fiska kräftor - om det finns några kräftor.
Hade några granar som stod långt ut på en ude och blåste i sjön, under Gudrunstormen, blev perfekta platser att sätta kräftmjärdar på i flera år.



Fungerar tyvär inte - långgrunt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Storbrasa - Gripande rispåfyllning

mrvimek  
#273217 ja elda hö på förra jobbet och hade en huddig med rotortilt och de blev fort varmt men de gick fint att vara där och röra om så kör lugnt och pröva dig fram :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).