Skogsröjning

Piskad gran

34 inlägg 22055 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Piskad gran

JensSkoog  
#271852 Björk som inte piskar, gör ett gott jobb med å skärma och holla nere granen så den inte förväxer sig.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Piskad gran

morco  
#271878 Satsar nog på att driva upp lite inblandad Björk för att hålla tillbaks granen, låter som ett klokt förslag tycker jag. Blir inte vettigt att riva bort all gran heller då det är en ca 30 meter bred granremsa ner mot befintlig åkerkant som jag misstänker planterades på "ny" åkermark och där finns inget löv alls utan där krigar björken mot gräset....

Om granarna nu är mellan 2-4 meter, vilken höjd skall det då vara på björkstammarna som jag sparar för att de ska "trivas" tillsammans så länge som möjligt, lägre, högre eller jämnhöga med granen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Piskad gran

morco  
#273024 Bumpar min senaste fråga.

Jag planerar att röja senast nämnda bestånd nästa helg och är lite villrådig.... Vilken längd ska björken jag sparar ha, jag har ju möjlighet att spara de som redan nu är någon meter högre än granen eller yxa ner dessa och lämna björkar under eller i samma längd som granen. Tanken jag har är att björken ska kunna "samväxa" med granen så länge som möjligt för att succesivt hugga ved av de som piskar granarna.

Nybörjare och tacksam för svar...

   TS
Avatar Fallback

Re: Piskad gran

jannee  
#273029 Björken måste vara ÖVER granen annars blir det bara en raft av björken = ingen vedtillväxt att över huvud taget att räkna med.
Låter du björken vara under granen kväver granen björken.

Avatar Fallback

Re: Piskad gran

morco  
#273034 Härligt, då vet jag hur jag ska göra! Finns gott om björk som är minst metern över granen så det ska nog bli bra. Har huggit björkved i ett bestånd som är ca 30år och björken har varit runt 20-25 cm i stubbskäret, granbeståndet jag lämnat efter ser jättefint ut. Det är detta jag siktar på när jag är i 60-årsåldern :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Piskad gran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273038 Spara de högsta och grövsta björkarna!

Avatar Fallback

Re: Piskad gran

morco  
#273040 Tack för rappa svar, detta forum är suveränt.

Vad säger ni om stamantalet, hur många björkar ska man spara på ca 2000 granar/ha

   TS
Avatar Fallback

Re: Piskad gran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273041 Bra fråga 2-400? Gissningsvis.

Avatar Fallback

Re: Piskad gran

morco  
#273052 I min fullständiga okunskap och med all ödmjukhet, låter inte 2-400 i snålaste laget? Borde de inte vara betydligt fler för att kunna hålla tillbaks granen, i den gallringsskog jag högg björkved stod björken säkert med 3-4 meters förband som mest.

   TS
Avatar Fallback

Re: Piskad gran

jannee  
#273060 2000 granar/ha = inte en björk, inte något als, du ska inom sin tid ned till max 1000granar/ha.
Du ska kunna flyga mellan stammarna vid sista röjningen = MINST 1,8 meter mellan stammarna, björk behöver minst det dubbla avståndet för att utvecklas på rätt sätt.

Avatar Fallback

Re: Piskad gran

morco  
#273087 Ok, det är inte så att man genom att släppa upp björken över granen kan gå över 2000 stammar/ha? Tänkte att de liksom växer i två skikt och granen enbart hålls tillbaks under björken. Vill ju dämpa tillväxten då det är gammal åkermark, och jag kan även tänka mig att glesa ur björken gradvis så fort den nått trevlig "veddiameter".

   TS
Avatar Fallback

Re: Piskad gran

alias  
#273093
morco skrev:Ok, det är inte så att man genom att släppa upp björken över granen kan gå över 2000 stammar/ha? Tänkte att de liksom växer i två skikt och granen enbart hålls tillbaks under björken. Vill ju dämpa tillväxten då det är gammal åkermark, och jag kan även tänka mig att glesa ur björken gradvis så fort den nått trevlig "veddiameter".


Hade inte tvekat att försöka få ner björkantalet till i alla fall 500 stammar/ha om du har en acceptabel granföryngring under som du tänker satsa på på lägre sikt (ofta har man ju dessutom fler stammar kvar efter röjningen än vad man tror).

Till saken hör att om björken får fritt spelrum så bygger den ut kronan tämligen omgående, vilket gör att den lägger på sig stamved snabbare än om den står tätt (du kan hugga ved i samma dimensioner tidigare).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Piskad gran

rikard_e  
#273098 Får man vara såpass påflugen så man får be om en bild?

Avatar Fallback

Re: Piskad gran

jannee  
#273142 Är det bördig, eller varit, åkermark bör du enbart satsa på björk. Avstånd mellan björkarna ca 3-4 meter tills de är mogna för avverkning.
Du lär nämligen behöva dessa lite frodigare björkar för att hålla ned granen och rötrisken.
Vill man plantera ren gran på åkermark är man i alla fall här i södra Sverige mer eller mindre tvingad att hyvla av matjorden, därefter markbereda så att alven kommer upp.

Avatar Fallback

Re: Piskad gran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273178 Var någonstans, ståndortsindex och bilder!!! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).