Motorsåg och handhållet

Pris 242xpg?

65 inlägg 28946 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263495
Chuck Norris skrev:Visst är 242 en ok såg för att vara så gammal men någon måtta får det väl vara på hyllningarna. Om man jämför med ex 346 el 550 så är en 242 rejält mycket slöare, tekniken går framåt tack och lov.


skulle jag int!e riktigt vilja hålla med om!..242 är suverän! har nog ca 8-9 st 242 här tillsammans! jag har även ca 5 st 560xpg.....ock ca 6-7 550xpg

242 är för mig en stor favorit! ...vet man hur man ställer in en såg så kan du bressa på!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

totte  
#263496 Contra S och 090 är fruktansvärt starka, sen om vi mäter i DIN eller SAE eller vad och hurpass siffrorna stämmer. De var bland de motorstarkaste enmanssågar som gjorts. Och därmed också okristligt tunga och otympliga att hantera. De hade kanske sin plats för kapning av Redwood och andra jätteträd med amerikanska flermeters-svärd, i övrigt kan man, som Mange, verkligen ifrågasätta nyttan av dom. Det är rent gräsliga klumpar att släpa runt i skogen i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Pris 242xpg?

Chuck Norris  
#263512
Huggarn skrev:
Chuck Norris skrev:Visst är 242 en ok såg för att vara så gammal men någon måtta får det väl vara på hyllningarna. Om man jämför med ex 346 el 550 så är en 242 rejält mycket slöare, tekniken går framåt tack och lov.


skulle jag int!e riktigt vilja hålla med om!..242 är suverän! har nog ca 8-9 st 242 här tillsammans! jag har även ca 5 st 560xpg.....ock ca 6-7 550xpg

242 är för mig en stor favorit! ...vet man hur man ställer in en såg så kan du bressa på!


Ja det finns ju också dem som fortfarande åker Volvo 240/740 och med en dåres envishet hävdar att den slår moderna bilar. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

totte  
#263547 Så finns det ju dom som är proffshuggare, som Huggarn, som vanligen är bland de första att prova det som är nytt, men som använder det som fungerar bäst till varje typ av jobb, oavsett när grejorna gjordes.

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

halvproffs  
#263564 Har haft både 240 och 740 och jag måste tillstå att det är oerhört slitstarka bilar, precis som 242xpg är. Har nu 20 år nyare bilar med elektronikfel som verkar vara omöjliga att få bort. Sämst är VW- caddyn -06 med många fel tyvärr. Förr sa dom att skulle man köpa en bil skulle man göra det när det är lågkonjunktur för då är bästa folket på fabriken. Ligger något i det. Har köpt 2 nya Stihl sågar som jag nyligen har haft på servis pga krångel. Den ena är 1år och den fick dom byta membran i förgasaren på. Sen måste man ha lite tur med sakerna också. Köpte en ny skrivare (Samsung laser) för 3000:- som gör ett vitt smalt streck över hela papperet fast den är spritt ny. Ska lämna in den i dagarna. Blir trött på att lämna in saker som inte fungerar fast dom är nya.

Avatar Fallback

Re: Pris 242xpg?

Brickan  
#263663
halvproffs skrev:Har haft både 240 och 740 och jag måste tillstå att det är oerhört slitstarka bilar, precis som 242xpg är.
Lite OT kanske, men… 78 köpte jag en 2 år gammal 242. Den sämsta bil jag haft. Min första bil. Det jag minns av färgen är att den var rostbrun med mattgröna inslag som härrörde från originallacken. Såldes några år senare skrotmässig pga rost. Aldrig mer Volvo personbil. Ful var den också.

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

palbin  
#263681 TogGear tyckte nyligen en V40 var bland det häftigaste de kört ... .

Iofs var den byggd av Volvos STCC-byggare (men som en "vanlig bil"
med diverse inredning, säten mm osv odyl) och gick tyvärr ej att in-
handla och skulle ej produceras mm ... men det var en Volvo ... :) .

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264302
Chuck Norris skrev:
Huggarn skrev:
Chuck Norris skrev:Visst är 242 en ok såg för att vara så gammal men någon måtta får det väl vara på hyllningarna. Om man jämför med ex 346 el 550 så är en 242 rejält mycket slöare, tekniken går framåt tack och lov.


skulle jag int!e riktigt vilja hålla med om!..242 är suverän! har nog ca 8-9 st 242 här tillsammans! jag har även ca 5 st 560xpg.....ock ca 6-7 550xpg

242 är för mig en stor favorit! ...vet man hur man ställer in en såg så kan du bressa på!


Ja det finns ju också dem som fortfarande åker Volvo 240/740 och med en dåres envishet hävdar att den slår moderna bilar. :lol:



Du får lov att missförstå mig rätt! visst fasen är det mer ös i 550 än 242! det råder det ingen tvekan om! men det är två helt olika cc motorer! så varför dessa jämförs överhuvudtaget är ju ett unikum i sig!..Husqvarna har inte på minst 20 år inte lyckats uppbringa en värdig ersättare till 242! dom har gjort några tafatta försök men..... jag har ett gäng med 242or som jag använder ganska ofta när det gäller fällning av flisved mm småträd/gallring! viktskillnaden är påtaglig enligt mig,jämfört med 550!....men du mfl gör Ju såklart som du vill!... det fina i kråksången! :wink: .....jag betalar gladeligen2-3000 för en fin 242xpg dom få gånger jag råkar springa på nån!

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

palbin  
#264306 Jag införskaffade 4 styck "daterade" (eftersom de nya är slöare) Stihl
40cc-sågar för ett år sedan på inrådan av en skogsägargranne som
förklarade för mig att jag använde för stora sågar (50cc) till vissa sa-
ker (samt att gamla sågar går bättre) - och det hade han helt rätt i -
detta var ett av de bästa råd jag fått ... :) . Det är stor skillnad på des-
sa sågstorlekar ... vet jag oxå nu ... :) .

Avatar Fallback

Re: Pris 242xpg?

Valmet830.3  
#270974 Detta är nog rekord vad gäller fullständigt urspårad tråd :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270977 Inte då.
Har ju inte nämnts något om Lokomotiv eller blå-gröna Alger så det är lungt!

Avatar Fallback

Re: Pris 242xpg?

Blivande snickare  
#270987 Nä detta är ju inget ännu, vi hade ju en tråd som slutade med en diskussion om choklad! :lol: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Pris 242xpg?

Anton k  
#273004 Husqvarna har ju en kampanj att dom ger 1500 för en gammal fungerande såg om man byter mot en ny. O undran är vad äldre sågar är värda? Finns det nån marknad? Här ser man ju att några är beredda att betala 1500/2000 för en 242. Ligger andra likvärdiga modeller där omkring med? Säljer nån såg på blocket eller liknande sidor o är det nått drag i äldre sågar där?

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

totte  
#273019 Generellt är det inga stor pengar i gamla sågar. Vissa eftertraktade modeller som 242 och andra av Hva:s och Stihls bättre modeller från 90-talet och framåt kan gå för ett par tre tusen, om de är i bra skick. Annars nån tusenlapp för en fungerande såg av någorlunda modernt snitt. Äldre sågar än dessa, några hundralappar, frånsett eftertraktade och sällsynta samlarobjekt, men det är mycket få som är det.

Avatar Fallback

Re: Pris 242xpg?

jannee  
#273028 Självklart att Husqvarna har kampanjer, de vågar inte vara så ärliga att de bara tar betalt för vad sågen är värd.
Alla motorsågar har i tid och evighet varit på tok för dyra gentemot produktionskostnaden, trots att sågarna blivit billigare har de blivit ännu billigare att tillverka = även bristande kvalitet, nu gäller det INTE bara Husqvarna - tvärtom.
Verkar som återförsäljare inom skogsnäringen har minst lika stora avanser som bilförsäljarna i %.
När en återförsäljare kan gå ned 30% börjar man fundera, vilket påslag har de egentligen?.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).