Öppna kategorin

Rätt 4-hjuling för skogen?

51 inlägg 25791 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272947 Arctic cat 700 diesel funkar grymt som arbetsmaskin,men riktigt tråkig för busåkning.
Jag uppskattar tyngden i större maskiner när man kör med vagn efter. Småmaskiner blir för lätta helt enkelt. Och för mkt effekt tror jag inte man kan ha, man måste ju inte plantera tummen:)

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

anersimyra  
#272960 Stort och tungt framför vagnen tycker jag är att föredra. Som hema skriver är vissa maskiner för högt växlade framöver. Alla är för högt växlade på backen, att modda variatorn ger inte lägre utväxling, däremot blir tillslagsvarv och remmens ingrepp hårdare. På vissa maskiner kan man chimsa variatorn för att få ner remmen djupare mellan variatorskivorna för lägre utväxling, detta fungerar inte på Polaris, på Polaris bottnar remmen redan original. Att Cectek är den enda maskin med 100 % låsbar diff kan väl ändå inte stämma ? Den eminenta automatiken på Polaris låser utan tvekan till 100 %... :smile: :smile: Hondas " låsning " kräver lite övning för att få att fungera, den går inte i av sig självt, den måste få lite hjälp med bromsen har jag läst.. :ugeek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

Waldteufel  
#272981 Den maskin jag söker är en ren arbetshäst som i första hand skall dra ut stammarna ur skogen. Om detta skall ske med vagn eller inte är än så länge inte bestämt men det lutar åt vagn med griplastare. Frågan är alltså vilken motorstorlek är den optimala med tanke på hanterligheten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

anersimyra  
#273012
Waldteufel skrev:Den maskin jag söker är en ren arbetshäst som i första hand skall dra ut stammarna ur skogen. Om detta skall ske med vagn eller inte är än så länge inte bestämt men det lutar åt vagn med griplastare. Frågan är alltså vilken motorstorlek är den optimala med tanke på hanterligheten?
I skogen spelar det ingen roll om du har 500 eller 1000 kubik, enda fördelen med större motor är vid transport utefter väg, om vägen är backig vill säga. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

halvproffs  
#273025 Håller med Anersimyra helt o hållet. Har haft Polaris 450 och har nu Polaris 850 och visst är den lite häftigare på tillslaget men med vagn o lass efter suddas rappheten ut. Servostyrningen är guld värd för mig med dåliga axlar. Skulle absolut inte vilja vara utan servon. Fick rådet av "myren" att köpa hasplast till den av Go Off Road och det ångrar jag icke :-bd .

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

Waldteufel  
#273027 Tack, det var nyttiga synpunkter Nu återstår att fundera över vilket märke som kan komma ifråga. Men det skall jag inte fråga er om. Det finns alltför många känslor däri inblandade.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

anersimyra  
#273035
halvproffs skrev:Håller med Anersimyra helt o hållet. Har haft Polaris 450 och har nu Polaris 850 och visst är den lite häftigare på tillslaget men med vagn o lass efter suddas rappheten ut. Servostyrningen är guld värd för mig med dåliga axlar. Skulle absolut inte vilja vara utan servon. Fick rådet av "myren" att köpa hasplast till den av Go Off Road och det ångrar jag icke :-bd .
Själv köpte jag servo till min 800, inte vidare stark, men fan så skönt att slagen i styret är borta. :smile: :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

anersimyra  
#273037 Hade jag köpt ny idag hade det nog blivit Hondas Muddmaskin, då enbart för växellådans skull. :smile: :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

axwell  
#273056
Waldteufel skrev:Den maskin jag söker är en ren arbetshäst som i första hand skall dra ut stammarna ur skogen. Om detta skall ske med vagn eller inte är än så länge inte bestämt men det lutar åt vagn med griplastare. Frågan är alltså vilken motorstorlek är den optimala med tanke på hanterligheten?


"Dra ut stammarna ur skogen", lycka till med en ATV.

Försökte idag dra ut 6st bitar björkved, ca 10 cm i roten, 3,5 m medellängd, den drygt 300 kg tunga 500 cc ATV:n med spärrade diffar tog sig 1 meter framåt.
Fiasko :oops:

Nästa gång tar jag minitraktorn + griplastarvagnen och backar in längs rågången i sakta mak in de 30 metrarna och hämtar den veden och några m3 till på samma ställe.

Titta på några av mina videoklipp "storvega" på youtube.


Innan du köper en ATV , provkör, häng på en griplastarvagn och försök backa i ett motlut där hinder gör att du måste korrigera kursen flera ggr. Ett konststycke även på plan asfalt!

ATV:n är snabbare om man mest bara skall "skjutsa ändan" :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

tallen100  
#273065 Är behovet bara att köra i skogen är ju en traktor överlägsen.

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

alias  
#273075 Har en Yamaha 450 på föräldragården. Utan någon vagn efter är den hyffsat smidig, något som ändrar sig direkt med en vagn efter.

Att köra ett rakt stråk med ATV och skogsvagn mellan stickvägar går bra, men så fort man ska börja köra lite slingrande stråk så tar det ordentligt med plats. En vagn med vajerkran är för lätt för att man ska kunna dra till sig bitarna med vinchen utan att kärran skall försöka välta, ändå blir vagnen så pass tung när den är fullastad att ATV:n ibland har svårt att få ner kraften i backen.

Jag upplever det inte särskilt underhållande att behöva ta fart för att komma över t.ex. mindre ojämnheter i skogen - det ställer krav på att man har rekat en hyffsad körsträcka i förväg till nästa plats där man kan unna sig att stanna till utan att bli kvar permanent.

Till råga på allt upplever jag elvincharna olidligt långsamma jämfört med en PTO-driven dito.

AVT:erna kan vara bra som packhästar med utrustning när man hugger, röjer eller planterar eller till andra gårdssysslor (stängsling, lättare snöröjning m.m.) - men de är ej optimala för att dra vagnar för virkestransport i terrängen. Då är det nog bättre med en liten traktor.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

Hema  
#273152
anersimyra skrev:Om man moddar variatorn efter byte till större hjul, blir ingreppet aggressivare, det är liksom meningen med det hela.. :smile:

anersimyra skrev:Stort och tungt framför vagnen tycker jag är att föredra. Som hema skriver är vissa maskiner för högt växlade framöver. Alla är för högt växlade på backen, att modda variatorn ger inte lägre utväxling, däremot blir tillslagsvarv och remmens ingrepp hårdare. På vissa maskiner kan man chimsa variatorn för att få ner remmen djupare mellan variatorskivorna för lägre utväxling, detta fungerar inte på Polaris, på Polaris bottnar remmen redan original. Att Cectek är den enda maskin med 100 % låsbar diff kan väl ändå inte stämma ? Den eminenta automatiken på Polaris låser utan tvekan till 100 %... :smile: :smile: Hondas " låsning " kräver lite övning för att få att fungera, den går inte i av sig självt, den måste få lite hjälp med bromsen har jag läst.. :ugeek: :smile:

Tack för att du rättar mig och upplyser mina kunskapsbristerister. : )

Angående Cecteks 100%-iga difflåsning, så har jag läst att övriga inte låser bakdiffen 100%-igt. Övriga låser bara framdiffen elektriskt. Sedan om Polaris system upplevs som 100 eller om de har uppdaterat sina maskiner, det kan jag inte uttala mig om.

Läste igår i Allt om gården om hondas nya 500, med servo o diffspärr i framdiffen. Vilket gör den maskinen lättare att handskas med i jobbig terräng. Hydrostaten skulle få sig en uppdatering senare i år.
Senast redigerad av Hema tis 25 mar 2014, 00:48, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

Hema  
#273160 Piggkedjor gör underverk för att få grepp i skogen. anersimyras TB-kedjor verkar va king of the hill, än sålänge.

Användarvisningsbild

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

anersimyra  
#273232 Aha, bakdiffen, det gäller då maskiner vilka har ett turfläge, hur det fungerar på olika maskiner har jag ingen aning om. :smile:

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

stektlök  
#273252 Ni som kört både 500 och 800 hur upplever ni skillnadrn i bränsleförbrukning ? Är det märkbar skillnad ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).