Uppvärmning

Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

68 inlägg 88779 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17892
Zixten skrev:Har hört lite att ett problem med att ha stor tank och elda sällan är att skorsstenen blir kall, och det är egentligen inte bra, sliter för mycket på den? Någon som vet?

Och vad det gäller akumulatortankar så är ju min erfarenhet att en BRA styrutrustning och ett system som skiktar vattnet bra gör STOR skillnad!

Att isolera väl är väldigt viktigt med!!

>>>Nutte Har din vän en stor tank? Eller ett par mindre? Kanske onödigt att ha så stor på sommaren? Räcker kanske med 2 - 3 M3 då...
Eller kanske en liten med solpaneler på taket...
Jag tror i alla fall att det bästa hade varit med 3 - 4 tankar med sammanlagd volym på 5- 6 m3. Så att man kan stänga av någon några tankar om man vill....


Kan man åstadkomma bra skiktning i tanken är jag tveksam till att det skulle vara bättre med flera små än en stor, förutsatt att man isolerar tanken ordentligt. Det är rimligen billigare att isolera en stor tank bra än motsvarande volym i flera små tankar. Dessutom borde en stor tank bli blilligare både i inköp och installation.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17938 Kanske dum fråga,men är 60-talsvillor ofta byggda med en riktig murstock?

/Nisse

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17939 Runt -70 började man med stålrör. Svärfar byggde 70-71. Han hade oturen att va den förste att få besiktigat stålpipa hos dåvarande sotarmästarn. Han vägrade godkänna såna "påhitt". Husföretaget fick åka till han med konstruktörer o en massa papper o förklara att han måste nog anpassa sig. :) .

Ska tilläggas att ventilationsproblem uppstod ganska snart o ett system med fläkt installerades ett par år senare. Hus byggda längre in på 70-talet fick nog såna ventsystem från början.

Magnus M

Avatar Fallback
Hansson  
#27252
Zixten skrev:
att ha så stor på sommaren? Räcker kanske med 2 - 3 M3 då...
Eller kanske en liten med solpaneler på taket...
Jag tror i alla fall att det bästa hade varit med 3 - 4 tankar med sammanlagd volym på 5- 6 m3. Så att man kan stänga av någon några tankar om man vill....


Är det inte dumt att stänga av tankar på sommaren.Då får man ju elda oftare..

Jag har 2 m3 och får elda var 7 dag på sommaren.
Om jag istället hade 6m3 så hade jag klarat mig 21 dagar.. Att bygga ett system med små tankar för att man ska ha sol värme är för mig obegripligt.

Avatar Fallback

Sorlek på ackumululatortankar och vedpanna

T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27257 Viktigaste är att man får skiktningen,
Då har man Högt vatentemp ända till slut.
Cylindriska tankar äe det bästa allt.
för att behålla skicktningen.
Jag har själv tillverkat Tankarna för att få
mycket vatten i ett litet utrymme, tankarna
så höga som möjligt.
Cylindriska tankar med sfärisk topp och botten
är det som gäller.
Har Utb. innom VVS och jobat en del.
Anslutningarna monteras mitten av botten och topp.
Det finns att köpa sfäriska gavlar med olika Diam.
Köp vanlig 1.5-3mm plåt och valsa till en cylinder som passar
gavlarna, sen är det svetsen som gäller.
Isoleringen är enkel att utföra., bygg in tankarna och fyll utrymmet med
lösull, fungerar jättebra, har själv 3x700l tankar seriekopplade.
Eldar 1ggr/dag när det kryper mot -40:i strecket
Huset är på 150m² 80-talare
Pannan är på 45-75KW

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27258
Hansson skrev:
Zixten skrev:
att ha så stor på sommaren? Räcker kanske med 2 - 3 M3 då...
Eller kanske en liten med solpaneler på taket...
Jag tror i alla fall att det bästa hade varit med 3 - 4 tankar med sammanlagd volym på 5- 6 m3. Så att man kan stänga av någon några tankar om man vill....


Jag har 2 m3 och får elda var 7 dag på sommaren.
Om jag istället hade 6m3 så hade jag klarat mig 21 dagar..


Förutsätter inte den kalkylen noll försluster ur laddade tankar?

Användarvisningsbild

Re: Sorlek på ackumululatortankar och vedpanna

BosseA  
#27274
T-Jack skrev:har själv 3x700l tankar seriekopplade.
Hur får man skiktning i seriekopplade tankar?
//Bosse

Avatar Fallback

storlek på ackumulatortankar och vedpanna

T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27280 Hej Bosse
Försöker förklara
man måste vara försiktig med att få oönskad cirkulation i
tankarna.
Ex. kvadratiska tankar kommer att få hörnen av tankarna
en annan temperatur än i centrum.
enl fysiska lagarna gäller att kallvatten vill längst ner
varmt vatten vill upp.
då får du oönskad cirkulation i tanken och det kommer
att förstöra skicktningen
tömmer du en kvadratisk tank spelar det ingen roll var du har
anslutningarna, det kommer alltid vara hörnpartierna som har
en annan temperatur än centrum av tankarnan när du har dessa i drift.
tömmer du en cylindrik tank uppifrån och kallare vatten nerifrån, kommer
du inta ha några hörnpartier som skapar en utjämnings proces

sen är det bara att ansluta nästa tank med ansl. uppifrån till nästa från botten. osv.

Hoppas att det hjälpte :roll:

Avatar Fallback
Hansson  
#27295
björken skrev:
Hansson skrev:
Zixten skrev:
att ha så stor på sommaren? Räcker kanske med 2 - 3 M3 då...
Eller kanske en liten med solpaneler på taket...
Jag tror i alla fall att det bästa hade varit med 3 - 4 tankar med sammanlagd volym på 5- 6 m3. Så att man kan stänga av någon några tankar om man vill....


Jag har 2 m3 och får elda var 7 dag på sommaren.
Om jag istället hade 6m3 så hade jag klarat mig 21 dagar..


Förutsätter inte den kalkylen noll försluster ur laddade tankar?


Jo men det gör inte så stor skillnad.Vi säger 20 dagar då..

Avatar Fallback

Re: Sorlek på ackumululatortankar och vedpanna

Hansson  
#27296
T-Jack skrev:Viktigaste är att man får skiktningen,
Då har man Högt vatentemp ända till slut.
Cylindriska tankar äe det bästa allt.
för att behålla skicktningen.
Jag har själv tillverkat Tankarna för att få
mycket vatten i ett litet utrymme, tankarna
så höga som möjligt.
Cylindriska tankar med sfärisk topp och botten
är det som gäller.
Har Utb. innom VVS och jobat en del.
Anslutningarna monteras mitten av botten och topp.
Det finns att köpa sfäriska gavlar med olika Diam.
Köp vanlig 1.5-3mm plåt och valsa till en cylinder som passar
gavlarna, sen är det svetsen som gäller.
Isoleringen är enkel att utföra., bygg in tankarna och fyll utrymmet med
lösull, fungerar jättebra, har själv 3x700l tankar seriekopplade.
Eldar 1ggr/dag när det kryper mot -40:i strecket
Huset är på 150m² 80-talare
Pannan är på 45-75KW


Hade du gjort en kvadratisk tank på 2100L så hade du nog klarat dig ännu längre. Skiktningen blir alltid bättre om man har en tank. Mindre rörelser i vattnet.

Tycker det är viktigare att lägga krut på varmvatten beredningen som verkligen kan sabba skiktningen. En yttre plattvärmeväxlare "tappvattenautomat" är bäst. Beredare och topp slinga är sämst. 2 st slingor fungerar bra.Alltså en förvärmningsslinga i botten och en i toppen.

Användarvisningsbild
Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31886 Förra sommaren installerade jag en 50 kW Baxi panna med 4800 liter akumulatorvatten. Fördelat på två tankar. Skulle velat ha en men pga väggar mm så fick det bli två. De är rektangulära och inte så höga -tyvärr med tanke på skiktningen men det funkar bra ändå. Har man mycket vatten förlåter det (nästan) allt.

Mängden vatten du minst skall ha kan du enkelt räkna ut genom att ta uppvärmda kvm gånger 12. Jag har 300 kvm * 12 = 3600 liter

Sen kan du anpassa pannans storlek utifrån vattenvolymen. När du tänker på pannan storlek är eldstadsvolymen minst lika viktig som pannans effekt.
Som tidigare nämnts så måste minsta vattenvolymen vara eldstadsvolymen gånger 18. I mitt fall 183 * 18 = 3294 liter.
Man kan ju också räkna baklänges. Har jag 3600 liter kan jag max ha en eldstad på 3600/18=200 liter.

Sen la jag till 1200 liter till. För man kan inte få för mycket vatten i acktanken så länge det är välisolerat och de inte är fördelatde på många tankar med för klena rör emellan vilket innebär att vattnet cirkuerar dåligt mellan dem och gör att man inte kan utnyttja all värme i alla tankar. En stor rund hög tank är bäst. (men verkligeheten sätter sina begränsingar - men då förlåter mkt vatten allt)

Jag isolerade också genom att bygga fristående vägg runt tankarna och blåsa in lösull. Kanonresultat. De tankar som säljs med isolering är för dåliga. De har 4,5 cm eller 9 cm pollyuretanisolering. Det materialet isolerar visserligen dubbelt så bra som glasull men det innebär ändå bara 9 eller 18 cm isolering med galsull. Och så har vi en temperaturskillnad på 60 grader. (80 grader inne i taken och 20 grader i pannrummet). I ett hus isoerar man med 20 cm (gissar jag) i ytterväggar och där har vi bara en temperaturskillnad på 40 grader som värst. (20 grader inne och 20 minus ute). Alltså är köpta tankar med isolering fuskisolerade!

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

BjornL  
#56749 Ganska gammal tråd detta, men intressant. Tänkte föredra mitt system. Flyttade in för ett par år sedan i en kåk från 1910 på ~170 kvm. Helt oisolerad - bara tjockt bjälklager med panel utanpå och tretex (stavning?) innanpå. I källaren stod en gammal EGOR FG-25-kombipanna. (En gjutjärnspanna, blev senare CTC tror jag?). Denna eldades med olja och detta var ju naturligtvis alldeles för dyrt!

Köpte fyra st 500l-acktankar från rinkaby och slängde ihop systemet med en laddomat. Flyttade även varmvattenberedaren och shuntning till den första sk tekniktanken (som fö innehåller även elpatron och solslinga). Var själv lite tveksam till hur de (parallellkopplade) tankarna skulle kommunicera, men tog till med rejäla (32) rördimensioner för detta.

Vad hände?

1) Källaren, som tidigare faktiskt var ganska otrevlig och fuktig håller nu ett mycket trevligare klimat och ca 18 grader på vintern / 22 på sommaren. Detta, antar jag, pga att jag inte har tilläggsisolerat tankarna. Innan jag isolerade rören blev det lite FÖR varmt därnere, men nu är det perfekt.
2) Jag eldar en gång om dagen när det är riktigt kallt. Två gånger per vecka när värmen är avstängd.
3) Tankarna kommunicerar PERFEKT. Om någon av termometrarna visar annorlunda än de andra så vet man att det är luft i systemet.
3) Materialet till denna operationen gick på 38 tusen, vilket väl motsvarar ca 1.5 års olje-eldning...

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

sveneriklarsson  
#82127 föreläsaren har helt rätt. satte in en Baxi panna på 30 kw och en tank på 2500 liter, med facit i hand skulle jag inte tvekat att göra det föreläsaren föreslog.

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

odd  
#96908 Är pågång att installera en Veda 70 miljö med ett vedmagasin på 450 liter. 450 x 18 = 8100
Jag har en stor rund tank på 12 m3 som jag avser placera utanför huset väl isolerad.
Jag anser att om man skall elda med ved så gäller det att ha en så stor panna (vedmagasin) som möjligt och därtill en stor acctank.
Vid ca 200 mm isolering faller acctanken ca 2 grader vid 80 grader, och 0 grader utomhus på ett dygn om tanken står orörd, detta enligt Parocs beräkning.
Synpunkter på min tänkta anläggning. Nån som har koll på Veda 70 miljö ((http://www.varmeackumulator.se/ ))

Avatar Fallback

Re:

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96927
Zixten skrev:Har hört lite att ett problem med att ha stor tank och elda sällan är att skorsstenen blir kall, och det är egentligen inte bra, sliter för mycket på den? Någon som vet?

Och vad det gäller akumulatortankar så är ju min erfarenhet att en BRA styrutrustning och ett system som skiktar vattnet bra gör STOR skillnad!

Att isolera väl är väldigt viktigt med!!

>>>Nutte Har din vän en stor tank? Eller ett par mindre? Kanske onödigt att ha så stor på sommaren? Räcker kanske med 2 - 3 M3 då...
Eller kanske en liten med solpaneler på taket...
Jag tror i alla fall att det bästa hade varit med 3 - 4 tankar med sammanlagd volym på 5- 6 m3. Så att man kan stänga av någon några tankar om man vill....



sorry har inte sett detta inlägg förrens nu:(... han har EN gigantisk tank, vi grävde en grop bredvid pannrummet kapa hål i väggen sköt in tanken å sen mura igen;)... han klarar sej med en eldning i veckan på sommaren, ibland mer sällan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).