Verkstan

Problem med el-spakar på skotare

26 inlägg 22251 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med el-spakar på skotare

Henrik.E  
#272744 Jag har en Kockum 84-31 med en Cranab XL 650 kran och EHC spakar.
Ibland så krånglar den högra spaken vilket gör att alla funktioner på spaken
bara går med on/off fart.
Det går alltså inte att smyga / köra sakta med kranen utan den går bara på maxfart oavsett hur lite spakens rörelse är.
Jag har kommit fram till att felet sitter i den högra spaken och inte i kabelhärvan eller själva ips boxen.
Vad tror ni att det kan vara för fel ? :?:
Det är alltså alla tre funktionerna på spaken som får samma symtom.
Själva felet brukar uppstå efter ca 15 minuters körning. Efter det så lär man stänga av maskinen i minst en timme, sen kan det fungera resten av dagen om man har tur.
Har man otur så funkar det inte mer på ett bra tag så då är det bara att åka hem igen ~x(

Bifogar lite bilder på eländet !
Som ni ser så verkar nån ha varit och lödit på kretskortet tidigare.







   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Problem med el-spakar på skotare

Vardon  
#272757 Fel som kommer och går är alltid en utmaning.

Lite förslag att kolla egentligen utan inbördes ranking och sannolikhet

Börja med att rucka lite försiktigt på alla komponenter och se om någon anslutning på undersidan verkar röra sig samtidigt, det ska de inte göra.

Värme: Blir någon komponent varm? Öppna och känn när det har havererat.

Kallödning: En lödning som inte är riktigt gjord Kan glappa och ställa till bekymmer. Sätt dig med förstoringsglas och kika över dem och se hur de ser ut. Goolga på "kallödning" - bilder eller "cold solder joint" så får du lite exempel på hur det inte ska se ut. Hittar du något misstänkt löd om den.

Mät banor mellan punkter så du inte har avbrott eller glappkontakt där.

OFtare än man kan tro är det rena kontaktfel, och det här ialla fall en ände att börja i som inte kräver några direkta jättekunskaper

Själv beodrade jag uppgrävning av några ton asfalt när problemet var att någon hade pressat kabelskon i kabelhöljet.

Användarvisningsbild

Re: Problem med el-spakar på skotare

Vedia.se  
#272769 Litet tips är att om felet är dyrt fins det idag spakar med inbyggt drivsteg som kan ersätta hela det gamla systemet för vettiga pengar Tror det finns en annons här på forumet uppe til höger. Rotec engeneering

Avatar Fallback

Re: Problem med el-spakar på skotare

ulfgustav  
#272783 Hej EHC spak för oftast tanken till Monsun Tison numera Parker, men om jag inte ser helt fel så är detta Olsbergs spak

Användarvisningsbild

Re: Problem med el-spakar på skotare

Kse  
#272791 Nä det är då ingen Monsu/Tison, har flera sådana liggandes i olika skick. Har testat att skicka in på renovering men dom flesta har bara funkat ett tag innan felen återkommit.
Den firman jag skickade till menade att det är extremt ovanligt att fel återkommer trots art jag råkade ut för det två gånger på raken, en annan firma som renoverade spakar slutade helt enkelt med det eftersom man menade att det var allt för stor felfrekvens på renoverade spakar och att det bara gav missnöjda kunder.

När jag har haft fel på spakarna har antingen nån funktion helt lagt av eller så har det börjat tjuvköra nån funktion.
Grip öppna har varit en klassisk funktion som tjuvat, hopplöst att köra när gripen öppnat sig själv då och då.
Lättast att hitta var felet sitter tycker jag är att byta plats på grejerna, spakar, kablage och boxar.

Avatar Fallback

Re: Problem med el-spakar på skotare

Henrik.E  
#272814 Nya spakar från Rotec engeneering för 9900kr + moms känns väldigt lockande.
Monteringen verkar ju vara enkel.
Jag antar att priset på en beg spak som jag har nu säkert kostar ca hälften av den summan.
( är ju inte säkert att man får tag i en beg heller )

Dock lär jag ju behålla mina gamla ips boxar då jag har flera funktioner förutom kranen som styrs genom dessa. Tex styrning av midjan, hydraulisk grind, schaktblad mm.
Fördelen är ju att jag får flera in/utgångar lediga på dom gamla boxarna som kan användas för framtida krångel.

Jag lokaliserade felet till spaken genom att skifta spakar, kablar och ips boxar.

Jag har mätt upp alla kontaktbanor på kretskortet nu men kan inte hitta något avbrott.
Kan ju hända att det blir andra värden när man börjar belasta kontaktbanorna ?

Tror ni felet sitter i själva kretskortet på bilden eller kan det vara fel på "spolarna" till spakarna ?
När det krånglar så är det ju samtliga funktioner på spaken som får samma fel så man kanske kan misstänka kretskortet ????

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med el-spakar på skotare

Henrik.E  
#272836 Har nu lödit om alla kontaktpunkter på kretskortet utan framgång. Nu är det bara on/off på hydrauliken hur man än gör.

Har märkt att det blir fullt flöde på hydrauliken bara man rör spaken ytterst lite. Rör man den med fullt utslag så bryter funktionen och inget händer. Det var nog så tidigare också om jag tänker efter.

Är det 0-10 volt eller 0-5 volt som man styr ut på spolarna på ventilpaketet ?
Det verkar isf som att det blir max Volt direkt och att om man rör spaken mera så blir spänningen ut för hög så det bryter.

Är det ips boxarna som gör om signalen för rätt spänning till ventilpaketet ?
Är det en voltsignal eller 5-20 mA som matar ips boxen från spakarna ?

Ang fabrikat på spakarna så står det inget på dom. Fabrikatet på ventilpaketet är Olsbergs.
Kan det vara såna spakar också som ulfgustav sa ?


Har felsökt hela helgen nu så snart skrotas nog dom här spakarna !

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med el-spakar på skotare

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272856 Har du såna här boxar?
Bild


Jag har ungefär samma bekymmer i våran skotare Norcar, upptäckte häromdagen att man kan trycka in reset och då funkar det igen. Om jag har förstått det rätt så ska man kunna kolla vilken funktion som ger Error.

Edit:
Hittade tillbaka till den tråden som jag läste det igår: viewtopic.php?p=92265#p92265

Avatar Fallback

Re: Problem med el-spakar på skotare

Henrik.E  
#272893 Så här ser mina boxar ut. Jag har tre st som sitter ihopskruvade.



Jag var ut och körde hem det sista halva lasset från skogen nyss.
P.g.a att 3 av funktionerna på kranen nu bara går på on / off så är den nästan helt
okörbar 😡
Det slutade med en fastkörning för att jag fick stå lite konstigt till p.g.a att jag inte ville använda höj och sänkningen av bommen.
Fick gå hem och hämta grävmaskinen för att bogsera !

Nu har jag tröttnat på dessa skitspakar !
Imorgon beställer jag nya från Rotec.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med el-spakar på skotare

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272913 Rotec är nog ett bra val för dig. Såg att man kan få upptill 6 funktioner i samma spak där, så då kan du nog riva ut allt gammalt skit och ändå få med alla funktioner du behöver i din maskin.

Avatar Fallback

Re: Problem med el-spakar på skotare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272933 Men då är 3 elservo resten on off

Avatar Fallback

Re: Problem med el-spakar på skotare

Henrik.E  
#272942 Ja, det är lite synd att man inte kan få elservo på fler än tre funktioner med samma spak.
Jag behöver ju iaf servo till terrängstyrningen så jag lär nog behålla en av ips boxarna tills vidare.
Alternativet kan ju annars vara att köra gripen med on/off funktion för att få en servofunktion ledig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med el-spakar på skotare

Vardon  
#272951 Det verkar onekligen finnas potential i att lära sig laga sånt här.

Avatar Fallback

Re: Problem med el-spakar på skotare

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272958 Ok. Då förstår jag om du beställer nya grejor. Helt värdelöst när grejorna inte funkar.

Avatar Fallback

Re: Problem med el-spakar på skotare

ulfgustav  
#272963 Hej
Jag är inte alls säker på att Rotec-spakar är lösningen.
Olsbergs ventilen elektroniken och spakarna du har torde vara från sent 70 tal eller tidigt 80 tal, vet du vilka styrströmmar ventilen kräver för att fungera t.ex
Tag kontakt med en elektronikfirma i din närhet de torde kunna felsöka dem. Är du helt säker att det är spakarna som det är fel i, kan det inte vara i elektronikboxarna? Eftersom de är så pass gamla så är det ingen avancerad elektronik utan enkla komponenter som finns på den allmänna marknaden
Har du flyttat kontaktdonen och därigenom sett om felet följer med spak eller blir kvar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).