Skotare

Hemek 350

34 inlägg 31617 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hemek 350

Kocken12  
#270239 Var o tittade på en hemek 350 idag,har 200 granar efter stormen som bör vara hemma innan midsommar.har en mf 135 med vajerkran och en liten gutbrod bandare,men skulle haft nåt med kran.nu till frågan,kedjorna till driften var riktigt dåligt sträckta,när jag svängde så sträcktes dom lite,ska det va så eller är det glappt någonstans. Sen var den svårstyrd kollade oljan i hydraltanken den var mindre än halv,kan det vara orsaken?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Palakangas  
#270241 Kedjorna till driften ska vara slaka, de spänns när hjulet går över ett hinder. Om framhjulen lutar inåt är bussningarna till pendelaxlarna slitna. Se upp för brutna motorfästen.

Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Kocken12  
#270261 Glömde o fråga,är det nån som har eller har haft en hemek 350 på forumet som har erfarenhet av maskinen.har fattat att det inte är det smidigaste att ha i skogen,men kanske skapligt hållbar? Svagheter?. Har letat runt men hittar väldigt lite om hemek.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Palakangas  
#270298 Jag har haft en Hemek 350. Förutom det jag nämnde ovan så kan svänghjulskåpan spricka. Även bakaxelhusen (trumpeterna) kan spricka. Den är klumpig att svänga på strävt underlag men tar sig fram otroligt bra. I skogen tar den lite plats men det går bättre än vad man tror. Drivkedjorna bör användas i skogen och vintertid, dreven och kedjorna tar stryk vid vägkörning. Jag körde utan drivkedjor och den tog sig fram bra ändå.

Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Kocken12  
#270728 Var o tittade på en hemek 600 idag,nu lite frågor oljetrycket vid varm motor låg på 2,5 vid tomgång och ändrades inte nämnvärt vid högre varv,1 kilo för litet eller? .Nästa problem var ett missljud från styrningen med kall maskin från hydralpump tror jag ,blev dock tyst efter 5-10 minuter vad tror ni,tacksam för åsikter o svar

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Palakangas  
#270731 Oljetrycket är nog ingen fara. Har haft även en Hemek 600 och styrningen ville tjuta när den var kall men det blev aldrig värre än så. Om den har en Cranab kran så är det ett plus gentemot Hiab. Cranab 5000 är en mycket gedigen kran men kolla att vridhuset inte är sprucket mot vridcylindrarna, de tidiga modellerna var lite svaga där.

Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Kocken12  
#272653 Jaha nu är man skotareägare,har hjulat 4mil idag blev en hemek 600,mycket fin till det yttre tycker jag.nu har jag lite funderingar, i uppförsbackar gick temperaturmätaren till precis där det röda börjar,när det var rakt eller nerför stod mätaren mitt på det gröna?.Är alla delar till motorn 1113a lika som bm 600 eller är det nåt som är speciellt till hemeken?.Till sist är det nån som vet var man kan få tag på en instruktionsbok till den?.Bilder kommer under söndagen hoppas jag :grin:
Senast redigerad av Kocken12 fre 28 mar 2014, 19:40, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 350

totte  
#272755 Flyttade tråden till Stora skogsmaskiner, Skotare, där den hör hemma.

Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Kocken12  
#275198 Hejsan,håller på att serva hemeken byta oljor smörja mm,öppnade stora locket på hydrauloljetanken för att göra riktigt rent men på botten hittades en rund+tre kantiga magneter med lösa brickor i samma form allt ligger löst på botten+att jag hittade tre bitar av en trasig bricka.Är det nån som har koll på var dom trasiga bitarna kommer ifrån och ska verkligen magneterna med brickor ligga lösa på botten??

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Tosca  
#275204 Sitter returfiltret på tanken?
Det skulle ju kunna vara magneter från stången som brukar sitta i mitten av filtret.

Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Kocken12  
#275211 Sitter inget filter där,bara ett stort runt lock helt slät plåt verkar inte ha suttit något där+ett hål ca30 mm kan tänka mig att en oljesticka har suttit där nån gång.enda filter på hydraulen är filteret som sitter vid ventilpaketet vid hytten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Kocken12  
#276413 Då har man kommit in efter första helgen som skotareförare,lite ovant att köra hemeken 1lasset när jag är van mf135an med wirespel hur kul som helst att bara åka över blöthål,och dom största granarna åkte med ett huj upp på vagnen.Andvänder spelet mycket att dra in virket men det tar mycket tid,får nog tänka om,får nog börja göra stickvägar för att spara tid

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Kocken12  
#277740 Jaha nu har jag råkat ut för första problemet med hemeken,har kört hem 10 lass med timmer i påskhelgen.det började gneka i leden till stora kolven ovanför kranpelaren såg då att brickan som går i spåret på tappen till kolven var av,den sitter med 2 skruvar gjorde en ny låsbricka och trodde att problemet var över,men den brickan blev lite demolerad så den började Gneka igen kan tappen ha skurit?.Har smörjet bra tycker jag kranen är jättefin tät o inget glapp.Tacksam för svar ska försökafå ut en bild på kranen vet bara att det är en hiabkran,är ingen plåt eller märkning på kranen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 350

Seb macahan  
#277767 Ingen som gratulerat dig till din nya maskin? Då får jag bli den första.
Grattis!!!!
Har du blivit något klokare ang. bitarna som låg i botten?
Hade en axel på min skogsvagnskran som uppförde sig ungefär som ditt problem. Det var axeln som bekat fast. Det gick o få in fett men det la sig bara ovanför o smörjde inget. Detta såg man inte förrän man fått bort axeln, vilket gick hur lätt som helst eller ????

Avatar Fallback

Re: Hemek 350

Kocken12  
#277863 Tackar Macahan,nej jag gjorde ren tanken o la in en byggmagnet ca 1dm stor i botten av tanken och kör med returoljefiltret som sitter vid hytten.En fråga ska det gå ganska lätt att knacka ur axeln från kolven på kranen när jag tar bort låsningen?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).