Motorsåg och handhållet

Vad passar till vilken såg? (Husqvarna)

13 inlägg 5821 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad passar till vilken såg? (Husqvarna)

okim78  
#272487 har en gedigen 444SG ..
men undrar vilka mdeller som delarna passar ihop

tex är HQ 44 den samma som 444 tex.... ???

tänker då på kolv samt kolvringar , cylinder mm mm
eller finns det nyare modeller som delar passar till 444 ?

jag pratar då 444Sg 1984 års modell :?:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad passar till vilken såg? (Husqvarna)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272498 344 och 444 har samma kolv och cylinder.
Kolvringar finns det fler som har efter detta och andra kolvar som funkar finns säkert men inte den version av 444 som har två tunna ringar, de är svåra att hitta, likaså tändningar.

Avatar Fallback

Re: Vad passar till vilken såg? (Husqvarna)

okim78  
#272500 Hmm rädd för detta.. Har en 444sg som är jävligt svårstartad... Men när den väl startar går den... Den möar dock lite innan den varvar upp när man gasar... Men man kan bända den på sidan upp och ner och alla andra håll och kanter och funkar lika bra då... Bara man skall starta den som den är svårstartad..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad passar till vilken såg? (Husqvarna)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272503 Finns kolvringar tillgängliga och säkert en hel del kolvar/cylindrar i hyllorna lite varstans
Vissa röjare kunde man sno kolv från, om det var 39 eller 140/244?

Avatar Fallback

Re: Vad passar till vilken såg? (Husqvarna)

okim78  
#272504 Ja jag kan inte riktigt alla modeller som passar ihop.. Men hade vart guld om man hitta cylinder ink kolv samt ring....

240 har inte samma kolv och cylinder som 444?? Har en liggandes med bruten vevaxel... Avbruten vid gängorna som slungkopplingen sitter bultat :(.. Den går dock fint...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad passar till vilken såg? (Husqvarna)

totte  
#272506
okim78 skrev:Hmm rädd för detta.. Har en 444sg som är jävligt svårstartad... Men när den väl startar går den... Den möar dock lite innan den varvar upp när man gasar... Men man kan bända den på sidan upp och ner och alla andra håll och kanter och funkar lika bra då... Bara man skall starta den som den är svårstartad..


Har du gjort en ordentlig genomgång av bränslesystemet, slangar och förgasare. Gamla membran ger det symptomet att den blir svårstartad, men får man igång den så kan den gå hyggligt. Låter med som att den får för lite på L-skruven.

Avatar Fallback

Re: Vad passar till vilken såg? (Husqvarna)

okim78  
#272508 Ja... Eehm.. Ja har funderingar på en membransats.... Men snegla lite på förgasaren som sitter i 240in.. Men har inte kollat om det är samma förgasare... ..
Okej kanske får pilla lite på L skruven och se... Annars blir det. Membrankitt... :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad passar till vilken såg? (Husqvarna)

totte  
#272554 Glöm inte att kolla slangarna, även den inne i tanken. Behövs bara en liten spricka så går sågen inte som den skall.

Det skall vara Walbro HDC på båda sågarna, måhända du får skifta nån spjällaxel om dom inte är lika där, men förgasarkroppen skall vara samma. Om du nu vet att 240-gasaren är i bra skick.

Avatar Fallback

Re: Vad passar till vilken såg? (Husqvarna)

okim78  
#272557 240 har knappt gott... Den har stått länge ... Då axeln gick av för många år sen... Så sågen är i bra skick... Och den startar och går riktigt bra.... Min första tanke var att ta veven från 444 till 240 då dom verkar vara den samma... Men lika svårt att hitta packningar och lager..

Men nu hitta jag komplett vevhus ink vev mm till min 240 borta i USA... Så det blir nog bara att leka med förgasarna ... Så får jag väl renovera dessa ....

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad passar till vilken såg? (Husqvarna)

Brumsten  
#272629 Bortkastade pengar, konstgjord andning.
Det slutar alltid med att patienten dör.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Vad passar till vilken såg? (Husqvarna)

okim78  
#272632 Då är du en dålig doktor .... ;) dårhus?

   TS
Avatar Fallback

240 vs. 444

SawTroll  
#272852
okim78 skrev:Ja jag kan inte riktigt alla modeller som passar ihop.. Men hade vart guld om man hitta cylinder ink kolv samt ring....

240 har inte samma kolv och cylinder som 444?? ...


Nei, 240 har mindre borring og slagvolum.

Avatar Fallback

Re: Vad passar till vilken såg? (Husqvarna)

okim78  
#272868 Jaa... Jag såg detta senare.... My bad .. :) .

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).