Föryngring

barkborre

17 inlägg 15732 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

barkborre

viktor57  
#272323 Det varnas för barkborreangrepp nu i år. Förmodar att det beror på dom stormar vi har haft över oss. Gissning!
Mitt problem är följande. Har grannar som inte röjer upp sitt stormfälle, och då finns det ju risk att man blir drabbad.

Mitt är upparbetat, så jag har gjort mitt. Men vad gör man om andra inte gör det??

Funderar på om man kan mota fan i grind med såna här...

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=166

Någon som har erfarenhet? Eller annat tips?

M.v.h



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: barkborre

ÅsaNisse  
#272326 Jag har dålig tro på denna typen av fällor för du laddar ju med en doftampull. Det ska locka till sig ohyran, men vad händer om dom missar fällan och hamnar på diverse träd runt omkring. Då har du ju skapat dig ett problem i onödan. Om jag förstått rätt så är dom inte så duktiga flygare utan följer mest vinden och då kanske dom har lite problem med att navigera också.
Ska detta funka bäst så tror jag att du ska sätta ut dom hos grannen så de lockar borrarna dit där fallskogen ligger. Då kanske du kan lura en del av dom att gå i fällorna istället för att föröka sig i vindfällorna. Då har du även hjälpt grannen.

Användarvisningsbild

Re: barkborre

viktor57  
#272328
ÅsaNisse skrev:Jag har dålig tro på denna typen av fällor för du laddar ju med en doftampull. Det ska locka till sig ohyran, men vad händer om dom missar fällan och hamnar på diverse träd runt omkring. Då har du ju skapat dig ett problem i onödan. Om jag förstått rätt så är dom inte så duktiga flygare utan följer mest vinden och då kanske dom har lite problem med att navigera också.
Ska detta funka bäst så tror jag att du ska sätta ut dom hos grannen så de lockar borrarna dit där fallskogen ligger. Då kanske du kan lura en del av dom att gå i fällorna istället för att föröka sig i vindfällorna. Då har du även hjälpt grannen.



tack för ditt svar!

Okej!

Så eftersom dom har dålig flygförmåga?! Håller dom sig då i område där stormfälle ligger?
Har enormt dålig koll på detta om jag ska va ärlig.

Kanske sätta precis vid gräns. Vet inte om jag är så sugen på att traska in på annans mark och placera dyligt där.

   TS
Avatar Fallback

Re: barkborre

jannee  
#272341 Borrarna följer mestadels med vinden, är det en varm dag (borrdag), vindstilla, ska det visst se ut som ett svagt svampmoln stiger från borrträdet. De slår sig sedan ned lite överallt och de träd som nu inte klarar den ytterligare stressen dör.
Halvdöda träd eller färsk stock verkar vara ett intressant objekt att angripa.
Du kan göra en fälla genom att lägga upp en trave stock, glöm bara inte att köra ut dem innan borrarna svärmar på nytt.

Användarvisningsbild

Re: barkborre

viktor57  
#272373
jannee skrev:Borrarna följer mestadels med vinden, är det en varm dag (borrdag), vindstilla, ska det visst se ut som ett svagt svampmoln stiger från borrträdet. De slår sig sedan ned lite överallt och de träd som nu inte klarar den ytterligare stressen dör.
Halvdöda träd eller färsk stock verkar vara ett intressant objekt att angripa.
Du kan göra en fälla genom att lägga upp en trave stock, glöm bara inte att köra ut dem innan borrarna svärmar på nytt.


Hej! tack för ditt svar.

Lät som en bra metod det där du nämnde.

En fråga då eftersom jag är totalt okunnig angående denna insekt.

När svärmar dom då? Lite när som eller? :???:

Och vad då göra med stockarna när man väl kört ut dom? bensin och sen sticka?

Tacksam för svar.

M.v.h

   TS
Avatar Fallback

Re: barkborre

jannee  
#272402 När dagstemperaturen börjar närma sig 20 grader, solsken, 2-3 dagars värmebölja = svärmning.
Månadskiftet Juni/Juli kan vara lagom att frakta bort fällorna.
Lätt att se om du lyckats, bara barka lite med yxan ser du alla småhål.
Såga upp, klyv och torka angripet virke så knäcker du borrarna.
Du kan gå i skogen och titta upp mot kronorna, ser du tendenser till många döda barr, tag bort trädet omedelbart - i morgon kan det vara försent.
Detta bör upprepas "dagligen".
Vet själv att jag gick igenom riskbenägna områden en lördag, allt ok. Veckan efter hittade jag 15 tal träd i 3 olika grupper. Solen bör skina, syns betydligt bättre då.

Avatar Fallback

Re: barkborre

Stensebygaard  
#272425 Pheromon fällor har ingen effekt als! Kan bara brukas som indikation på hur stor den generella polulationen är - relativ til normall fångst.

Se tx
Wichmann L., Ravn H.P., 2001. The spread of Ips typographus (L.) (Coleoptera, Scolytidae) attacks following heavy windthrow in Denmark, analysed using GIS. For. Ecol. Manage. 148: 31-39. (bifogad)
Weslien J., Lindelöw Å., 1989. Trapping a local population of spruce bark beetles Ips typographus (L.): population size and origin of trapped beetles. Hol. Ecol. 12: 511-514.

Det som har bäst effekt är att lemna kvar lite stressade trä (fång-trä) - tx nyligen döda, fälda eller skadade trä. Dom lockar barkborŕar mycket bättre än fällor. Sen när bark borrar sluttar vår svärma (ca 15. maj - 1. juli i Danmark) - kör mann utt fång trän. Dom skal torkas snabbt eller bara göras till flis/ved.

Om där redan finns barkborrar i stort tal - då är det vigtigt at reagera detta året (nu). Om där inte finns många barkborrar i området går det att ta det lugnt. Barkborrar tager et år att uttveklas och uttnyttja den stora ressoursen av stormfälda trä. Ha detta i åtanke för nästa år om dine grannar inte har röjat av stormfälda trä til hösten. Då får du lägga utt lite fång trä i höst 2014 / vår 2015, och sen köra utt det maj/juli 2015.

Användarvisningsbild

Re: barkborre

viktor57  
#272584
jannee skrev:När dagstemperaturen börjar närma sig 20 grader, solsken, 2-3 dagars värmebölja = svärmning.
Månadskiftet Juni/Juli kan vara lagom att frakta bort fällorna.
Lätt att se om du lyckats, bara barka lite med yxan ser du alla småhål.
Såga upp, klyv och torka angripet virke så knäcker du borrarna.
Du kan gå i skogen och titta upp mot kronorna, ser du tendenser till många döda barr, tag bort trädet omedelbart - i morgon kan det vara försent.
Detta bör upprepas "dagligen".
Vet själv att jag gick igenom riskbenägna områden en lördag, allt ok. Veckan efter hittade jag 15 tal träd i 3 olika grupper. Solen bör skina, syns betydligt bättre då.


Okej. Låter ju klart som en bra metod det där.
Lägger man lite jobb med att granska sina bestånd vid den tiden, borde man väl förhindra det mesta. Att man helt kan få bort dom verkar vara en utopi. Eller?

Efter svärmningen som jag förstått inträffar månadsskiftet juni/juli, man upptäcker ett nytt angripet träd, bör man få ut det ur skog direkt då? Eller?

Tar tacksamt emot all info angående detta problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: barkborre

jannee  
#272588 Ungefär så här är det. Svärmar någon gång på vårkanten när det är "rätt" väder, fortsätter det med att vara en torr men framförallt varm sommar kan det komma en andra svärmning.
Väldigt många träd blir angripna och de flesta klarar sig, är det en regnig och sval sommar klarar sig granarna betydligt bättre, är naturligt mindre stressade. De träd som är mest stressade dör först, kan vara redan rötskadade eller gamla som lider av vattenbrist eller skadade på annat sätt.
En fullt frisk gran som står tillräckligt fuktigt och skuggigt klarar lätt av 1000 tals borrangrepp.
Å andra sidan söker sig borrarna till träd som redan är stressade, av samma orsak som ett lejon väljer det svagaste djuret vid en attack.
En stressad gran utsöndrar en viss doft, du som människa kan även uppfatta den - träningssak.
Ungefär lika "enkelt" som att välja ut rötskadade träd.
Du kan när som helst under året upptäcka nya borrskadade träd, tar lite olika lång tid för en gran att dö på, en del är verkligen seglivade. Granar som är helt kala = gamla borrgranar (kala träd) bör med fördel lämna kvar (stående)

Avatar Fallback

Re: barkborre

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272590 Det absolut bästa är om du orkar få ikull och få iväg nyangripna träd direkt. Ett annat sätt är att barka dem. Får du iväg timmret inom två veckor ifrån angreppet så är moderdjuren kvar. Väntar du längre så är moderdjuren borta men larverna är fortfarande kvar. Barkar du så kan de inte utvecklas.
Svärmningen inträffar när temperaturen går över 18 grader. Runt 20 maj i Mellansverige och antagligen tidigare i Skåne.

Avatar Fallback

Re: barkborre

jannee  
#272596 Gäller att hitta de angripna träden. Ses INTE på barren, du måste titta intill stammen/eller på, vid roten och upptäcka finfint mjöl.
Låter kanske svårare än vad det är men när du lokaliserat en redan mer eller mindre död gran sök i närområdet, en radie på 100 meter till att börja med, och oftast de största träden, de har lättast för att bli eller vara stressade.

Avatar Fallback

Re: barkborre

Stensebygaard  
#272854 I senaste numret av det danska magasin "Skoven" finns en aktuel artikel om barkborrar. Där finns också många barkborrar i Danmark just nu och rekommandationen är entydig: Process alla stormfälda och skadada trä före 1. juli. Håll ett öga på om der finns stående nyligen angripna trä i slutet av maj, början av juni. Om där finns någon så ta bort dom också före 1.juli. Man bör vara särskilt uppmärksam om vädret favoriserer barkborrar: Varmt och torka i slut maj / början av juni.

Användarvisningsbild

Re: barkborre

viktor57  
#273190 Tackar för all info angående detta problem. Mycket matnyttigt att pröva sig fram med.
Gäller att ligga på hanen m.a.o om man vill förebygga allt för stor skada.

Känns väl lite som om att man får bära skörden för att andra inte ser till sin stormskog. 😡

   TS
Avatar Fallback

Re: barkborre

ÅsaNisse  
#273857 +16 grader solsken och nästan vindstilla mitt i Småland. Undrar om första svärmningen är på G nu snart?

Avatar Fallback

Re: barkborre

Stensebygaard  
#273864 @ÅsaNisse: Se nedanstående citat/summary från "Seasonal flight patterns of the Spruce Bark Beetle (Ips typographus) in Sweden -Phenology, Voltinism and Development". Av Petter Öhrn, Faculty of Natural Resources, Deparmtent og Ecology, Uppsala. Licentiate Thesis Swedish University of Agricultural Sciences. 2012

För att effektivt kunna förebygga och bekämpa skador av granbarkborrar
krävs kunskap om vilka regionspecifika temperatursummor som fordras för
svärmning och uppkomst av en ny generation. Granbarkborren börjar svärma
på våren. Enligt mina resultat sker detta efter en uppvärmningsperiod på 50 daggrader (dd) > 5°C och när dagstemperaturen når över 18°C. Under
svärmningen flyger baggarna på jakt efter lämpligt yngelmaterial såsom
vindfällen eller stående granar med nedsatt försvar. Mer än 50 % av
svärmningen i södra Sverige ägde rum efter mitten av juni och den pågick en
bra bit in i augusti, vilket är längre än vad man tidigare har trott.

De senaste 30 åren har första dag med temperaturförhållanden lämpliga för
granbarkborrens svärmning tidigarelagts ca två veckor i Sverige, vilket innebär
svärmning i slutet av april istället för mitten av maj i södra Sverige.
Efter parning och äggläggning lämnar föräldradjuren värdträdet för att
svärma en andra gång och anlägga en eller flera syskonkullar. Den första
syskonkullssvärmningen skedde i slutet av maj vid en temperatursumma av
122 dd > 5°C, knappt en månad efter första svärmning i södra Sverige (se
figur). Andelen föräldradjur som hann lämna träden innan säsongens slut var
lägre i träd som angripits senare på säsongen. I stort sett alla föräldradjur
lämnade träden som angrips vid första svärmningen i maj. I sena angrepp som
skedde i början av juli lämnade endast en femtedel av föräldradjuren träden.
Dessutom, i de värdträd som angripits sent lämnade föräldradjuren träden vid
en anmärkningsvärt högre temperatursumma (400 dd > 5 °C).

Den nya generationen baggar började lämna sina värdträd redan i slutet av
juni, ca två månader efter första svärmning (se figur), vid en temperatursumma
av 437 dd > 5°C. Vid slutet av säsongen hade en högre andel av den nya
generationen lämnat träd som angripits vid den första svärmningen i maj (75
%) i jämförelse med träd angripna i början av juli (15 %).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).