Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Jag vill har råd om vilken ATV jag ska köpa!

72 inlägg 36536 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
M_M  
#27126
Hur ska jag regga den?

I regel är den redan reggad när du köper den! Om du vill dra av momsen får den inte vara reggad för landsväg.

Vad kostar skatt försäkring per år?

Är den reggad som TGSK= terrängskoter är den skattefri.
Halvförsäkring landar på runt 500:-/år beroende på bolag.


Senast redigerad av M_M sön 20 apr 2008, 20:49, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback
huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27130 Hejsan!jag tycker inte att du ska köpa en lågprismaskin,utan satsa på ett etablerat märke direkt och då helst en japansk(kör själv en yamaha grizzly 660-03 FULLT skogsutrustad)och det enda som jag har kört sönder är en drivknut,och jag kör både mycket och tungt med den.Den har gått över 500 timmar nu utan problem.Nu kanske du ej behöver så stor maskin till det du ska använda den till,men håll dig runt 450cc och mer så klarar du det mesta!.Försäkring ligger runt 1500 kr/år och du betalar ingen skatt så länge du håller dig till en terrängreggad maskin.
jag vet ej vart du bor men hos HANS ERIKSSON i frövi som är auktoriserade på yamaha och polaris så har dom bra service.TEL NR:0581-31095

Användarvisningsbild
BosseA  
#27136
huggar*n skrev:(FULLT skogsutrustad)
Vad innebär detta?
//Bosse

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27137 skogsutrustad maskin brukar ha heltäckande plåtar under maskinen hasplåt,drivaxelskydd,bröstplåt
bilden är på en Honda trx 420 :D
Bild

Användarvisningsbild

Re: Jag vill har råd om vilken ATV jag ska köpa!

Robin  
#27160
trislc skrev:Jag har koomkit fram till att skaffa en ATV.

Har dålig koll på marknaden (utbud, priser, kvalitet, kostnadsläge mm.)

Mitt nyttjande kommer att vara på lantbruksfastigheten: hämta några lass ved per år, köra ut plantor till hygget, möjligen ta hand om några vindfällen per år, åka ut och "titta i skogen" och liknande. Jag lutar åt ett kostnadsläge på max 40.000 kr exkl moms.

Frågorna är många:
Hur ska jag regga den? Välj en terrängreggad.
Vad kostar skatt försäkring per år? Helförsäkring ca 1000:- om år.
Vilken cylvolym ska jag satsa på? Med 450cc och uppåt klarar du det mesta.
Duger en kines? Reservdels (service-)tillgång? Kvalitet? Nej, nej och åter nej, kineserna är skit.
Vilket märke? Yamaha, suzuki, kawasaki el. honda. Jänkarna har aldrig kunnat det där med detaljkvalite.
Vilken återförsäljare har bra sevice (Mälardalen, S Mälaren)

Tacksam om du som har erfarenhet och kunskap (helst inte de som "tycker") ger kloka erfarenheter och synpunkter.

Tackar på förhand för hjälpen!

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27168 Bucketman kör ju en del med kines. Läs hans tråd här: http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=1881

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av kines-ATV?

M_M  
#27169
trislc skrev:Om jag nu ska hålla mej inom högst 40 tkr ex. moms, så är det väl endast en kines som är aktuell?

Någon som har bra/dåliga erfarenheter om dessa? Något märke som är särskilt bra/dåligt? Någon försäljare som ligger särskilt bra till i pris? Hur viktigt är det att skaffa olika skydd för skogskörning? (De verkar gå på en stor kostnad)

Mycket tacksam för tips från er med erfarenheter!

Om du vill ha en fabriksny maskin för 40´exkl. moms så är det nog bara kineser som finns. Om du däremot kan tänka dej begagnat så får du en märkesmaskin för dom pengarna.

   TS
Användarvisningsbild
Robin  
#27173 En beggad japan är bättre än en ny kines.
Om du kollar på honda, så kolla efter en 420 fe, den har inga remmar som slirar och du växlar på styret. Vettigt pris är den på den med.
Jag tycker du kan ränka med att få pruta minst 10% på priset, jag fick med skydd under+drivaxel, samt en vedvagn från danroy när jag köpte nytt för 2 år sedan. Så i det stora hela blev det inte så fasligt dyrt.

Avatar Fallback
Andreas_93  
#27182 Mitt råd är att kolla efter en Begagnad
Kawasaki 360 mycket smidig liten mskin som
klarar det mesta

Ellar varför inte Suzuki 400
eller polaris 450


Det va mina tips

Användarvisningsbild
Robin  
#27183 Får du 10% på en ny så är det inte långt ifrån fanatasipriserna dom vill ha för beggade på blocket.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27209 det finns en bombardier quest 500 -03 på blocket för 24900 ink moms inga fel... finns den kvar ska du köpa den. Den är åtminstone halva priset på motför vad det borde vara. Har fel på klipp och klistra på datorn så ni får söka den själv.

Avatar Fallback
huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27213
BosseA skrev:
huggar*n skrev:(FULLT skogsutrustad)
Vad innebär detta?
//Bosse


hasplåtar,drivaxelskydd,förstärkt drag,handtagsvärme,flyttbar warn RT30 winch,förstärkt fjädring fram+bak,27"hjul mudlite xtrà(har även kedjor till originalhjulen),handtagsskydd,Avesta hydraulkran med hydraulwinch och sax(har säkert glömt något).

Avatar Fallback
M_M  
#27215
trilla skrev:det finns en bombardier quest 500 -03 på blocket för 24900 ink moms inga fel... finns den kvar ska du köpa den. Den är åtminstone halva priset på motför vad det borde vara. Har fel på klipp och klistra på datorn så ni får söka den själv.

Låter ju som ett bra pris, men kom ihåg att den är 2WD!
Senast redigerad av M_M mån 21 apr 2008, 20:41, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27218 Näe en quest är inte 2wd..... Den är 4wd med traxlock och cvt inte den där halvautomaten som traxter har.

Avatar Fallback
M_M  
#27220 Enligt säljaren är den 2wd iaf... Hade honom på telefon nyss.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).