Motorsåg och handhållet

småsåg

66 inlägg 17922 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

småsåg

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271989 Skall köpa en billig liten såg att ha när ja timmrar, dvs den kommer inte gå mkt alls, men vill ha en liten nätt maskin, nån som har typ husqvarnas minsting, eller stihls? Tänker på dom här 2000-2500 kr varianterna.... proffs sågar har jag men dom står alltid redo med långa svärd å ja tycker dom är för klumpiga att hålla på med när ja timmrar...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: småsåg

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271997 Jag köpte en något dyrare såg, Stihls MS 192, just för att den var så lätt och behändig. Kan varmt rekommendera den (men byt svärd och kedja till en med 1,3 mm drivlänkar), annars har du ju Stihls MS 171 som fick "bäst i test" av Råd&Rön nyligen.

Husqvarnas sågar kan jag inte uttala mig så mycket om men de fungerar säkert utmärkt , deras 135 verkar ju motsvara Stihls MS 171 vad gäller vikt och pris i alla fall.

Avatar Fallback

Re: småsåg

Midgård  
#272001 Jag köpte en Stihl 192C för ett par veckor sedan och är mycket nöjd med det jag kört hittills. Var egentligen ute efter en HVA 339, som är lite starkare 1,8kW (192:an 1,3kW), men denna Stihlen kostar nästan bara hälften och har en vikt så man skulle kunna köra den med en hand... Har i övrigt HVA-grejer men hittar man något annat bra måste man vara öppen för alternativ. OK 192:an orkar inte som en kraftigare såg, men för småsågande, byggande och klenkvistning är den otroligt behändig. Dessutom otroligt lättstartad. Motståndet i startsnöret, när man drar, är dessutom så litet att man nästan tror att man inte har ingrepp i motorn.

Användarvisningsbild

Re: småsåg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272009 Farsan köpte en liten Husqvarna 136 (eller likn) för att han behövde en lätt såg pga klena axlar o rygg och den har han använt till allt som han gjorde med 246'an förut. Han har nog haft den 3-4 år och sågat all ved till stugan och den går då bra än, otroligt nog.

Tror inte att en Meec hade hållit för samma bruk.

Användarvisningsbild

Re: småsåg

JensSkoog  
#272023 Här jag bor har dom kampanj på MS 171, ner mot 2000 norska. Mycket användbar och lett såg. Det sitter even 14" svärd på den, men själv skulle jag körd 12" på den.

Användarvisningsbild

Re: småsåg

totte  
#272043 Välj märke efter vad du har för handlare som är bra. Sågarna är nog ganska likvärdiga om du kollar på dom i ungefär samma kubik och viktklass.

Användarvisningsbild

Re: småsåg

JensSkoog  
#272062 En duktig och trevlig ÅF är värd sin vikt i guld, om han så har passerad 200kg! :mrgreen:
Själv har jag fyra inom 3 km, men jag körer 15 km til nr. 5, som kan sina sakor, och vet å behandla kunder och sågar! :grin:

Användarvisningsbild

Re: småsåg

halvproffs  
#272092
JensSkoog skrev:Här jag bor har dom kampanj på MS 171, ner mot 2000 norska. Mycket användbar och lett såg. Det sitter even 14" svärd på den, men själv skulle jag körd 12" på den.


Det är den sågmodellen jag skrivit om i tråden ;otrogen. Den går fortfarande inte bra och är svårstartad. När jag var till handlaren så erbjöd han en äldre men ny Stihl170 och den har varit mycket bra så när som att membramet i förgasaren måste bytas. Annars är de perfekta sågar för vedhuggning. Jag köpte mina för axelproblemen och därför sitter jag nu här och skriver med en relativt nyopererad vänsteraxel. Höger har blivit bra under tiden av vila!

Användarvisningsbild

Re: småsåg

JensSkoog  
#272096 Har en MS 171 som "damesåg". Köpte ursprunglig en MS181 med easystart til det endamålet, men den bytade jag mot171'an som e av mina döttrar fick som julklapp. Aldri varit problem med start, men min dotter har litt lite "klipp" i draget nær hon startar sågen, så easystart va det hon behövde. :wink:

Avatar Fallback

Re: småsåg

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272173 Idag va ja in på en firma som hade en ms150, satans lätt såg... min far som har lite slitskador i kroppen blev sug3n direkt, inte ens 3 kg.... så nu undrar vi om det är nått å hugga gärdesgårdsvirke med? Säljaren hade sålt ngra till timmermän som var nöjda.... nån som prövat den?

   TS
Avatar Fallback

Re: småsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272174 En elsåg då? Antar att du har el där du timmrar. Kanske tom en såg med sladd, annars batteri?

Avatar Fallback

Re: småsåg

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272181 Tyvärr har ja inte el där ja timmrar, har en omvandlare i bilen som ja driver borrmaskinen till dymlings hålen med, å det funkar ok, men sladd är inte min grej om de ska klättras å grejjas en batteri såg ärtydligen poppis, men betydligt dyrare:(

   TS
Avatar Fallback

Re: småsåg

karlastrid007  
#272253 Min farsa har opererat höften och får inte bära tungt. Jag funderade faktiskt på en ms150 till honom. Vi brukar fälla ett par träd om året som vi gör ved av. Finns det någon erfarenhet av den här på forumet?

Användarvisningsbild

Re: småsåg

totte  
#272261 Jag skulle gå på MS 192 istället, också mycket lätt, 3,3 kg, betydligt mer att köra med och mycket bättre vibrationsvärden.

Avatar Fallback

Re: småsåg

karlastrid007  
#272263 tack. Vibrationsvärden är viktigt eftersom han har problem med hjärtat också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).