Traktorn i skogen

Kravspec MF 65/ 165

26 inlägg 24857 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kravspec MF 65/ 165

Focus  
#272094 Har lite svårt att hitta uppgifter så jag vänder mig till forumets samlade kunskap :grin:

Har insett behovet av ny traktor och har tittat på en MF 65 alt 165 men är osäker på om alla mina "önskemål" finns?

Finns det modeller av dem som har:

Hitchkrok
Diffspärr
hög/låg växel
Multipower
minst 2 hydraluttag bak och fram- det sista borde gå att fixa själv om inte annat
Vad heter i så fall en sådan modell?

4 hjulsdrift?

Tack på förhand



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kravspec MF 65/ 165

halvproffs  
#272097 Googla på MF165 så får du många svar. Fanns 4wd men var ovanligt.
http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_46 ... m?ca=5&w=3
Deta tycker jag iaf måste vara en god affär

Användarvisningsbild

Re: Kravspec MF 65/ 165

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272106 http://www.konedata.net/Traktorit/mf.htm
Översätt tex med http://translate.google.se/
Vilken prisklass är det du söker?

Avatar Fallback

Re: Kravspec MF 65/ 165

Focus  
#272111 Allt upp till ca 50 000 kan vara av intresse.

Glömde säga att jag även vill ha hydralisk lastare men sådan kan man ju hitta vid ett senare tillfälle. Någon sådan som passar väldigt bra till modellen eller tvärtom riktigt dåligt?

Skulle jag hitta allt på samma gång skulle det självklart vara att föredra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kravspec MF 65/ 165

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272122 MF 65 är ju gammal och ofta är det bara en klädd båge till hytt. Kommer du upp på 70-tals
165:or är det modernare grejor, kanske mer hydrauluttag som standard och en riktig hytt.
Det finns ju andra kända märken med billiga delar te.x. IH, Ford, DB och Fiat.För 50`börjar
du närma dig 4wd, dock ej med lastare.

Avatar Fallback

Re: Kravspec MF 65/ 165

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272123 Snabbväxel är inget att eftersträva på en gammal traktor, tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Kravspec MF 65/ 165

Focus  
#272125 Tycker det tar väldigt lång tid att komma fram idag med min MF 35 där max hastigheten är ca 20-23 km/h. Därav önskemål om bättre fart.

Menar du att det blir för hård belastning på en gammal traktor eller vad är problemet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kravspec MF 65/ 165

Focus  
#272126 ATK- tar gärna emot tips på modeller att söka efter när det gäller dina rekommenderade märken.

Inser själv att det lutar mer åt en 165 S om jag får välja istället för en 65....

   TS
Avatar Fallback

Re: Kravspec MF 65/ 165

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272137 Går 165:a så mycket fortare då?

Användarvisningsbild

Re: Kravspec MF 65/ 165

halvproffs  
#272144
ATK skrev:Snabbväxel är inget att eftersträva på en gammal traktor, tycker jag.

På min fd -65 var det Multi Power (snabbväxel) som slutade att fungera. Trodde det var kört med den. Kompisen sa; Vi kollar väl vad det är för fel. Lyfte växellådslocket och gjorde rent filtret, sen fungerade den prickfritt tills jag sålde den. Tyckte själv att MP var bra att ha. Gjorde nog över 30km/tim med MP.

Avatar Fallback

Re: Kravspec MF 65/ 165

tallen100  
#272145
Focus skrev:Tycker det tar väldigt lång tid att komma fram idag med min MF 35 där max hastigheten är ca 20-23 km/h. Därav önskemål om bättre fart.

Menar du att det blir för hård belastning på en gammal traktor eller vad är problemet?

Snabbväxel (multipower kallas den på MF), håller med ATK, kan orsaka mycket onödigt krångel och reparationer, dom vill gärna haverera. Vad gäller hastigheten så går nog inte 165an så särskilt mycket fortare.

Användarvisningsbild

Re: Kravspec MF 65/ 165

halvproffs  
#272149 Hej Tallen! Håller med dig att repetera är bra. Alltså Multi Power är snabbväxel på MF. Pratade med en MF reparatör och han sa att det oftast är igensatta filter och då slutar ju dom att fungera men ingenting blir förstört utan att det är bara att göra rent eller fortsätta köra. Om 35-an gör 20-23km/tim och 65-an med MP gör drygt 30 så är det ju ca 50% mer och det tycker jag är en stor skillnad. Han efterfrågade ju även den.
Han har ju max 50 000 att röra sig med och då kan han ju köpa en nyare traktor med lastare och med värme i hytten som är guld värd, tycker jag en fryslort.

Avatar Fallback

Re: Kravspec MF 65/ 165

Midgård  
#272151 Titta efter en BM Volvo Buster 400. På de tidigare årsmodellerna kring mitten 60-talet satte de flesta, som köpte dessa nya, på större bakhjul och Boxerns framvagn. Så är det på min Buster 400 och den toppar drygt 40 km/h. Att denna traktor dessutom har mycket bra frigångshöjd och ren under underlättar i skogen. Hög o lågväxlar, diffspärr, drivhjulsberoende PTO mm..

Avatar Fallback

Re: Kravspec MF 65/ 165

tallen100  
#272164
halvproffs skrev:Hej Tallen! Håller med dig att repetera är bra. Alltså Multi Power är snabbväxel på MF. Pratade med en MF reparatör och han sa att det oftast är igensatta filter och då slutar ju dom att fungera men ingenting blir förstört utan att det är bara att göra rent eller fortsätta köra. Om 35-an gör 20-23km/tim och 65-an med MP gör drygt 30 så är det ju ca 50% mer och det tycker jag är en stor skillnad. Han efterfrågade ju även den.
Han har ju max 50 000 att röra sig med och då kan han ju köpa en nyare traktor med lastare och med värme i hytten som är guld värd, tycker jag en fryslort.

Hej halvproffs! missade ditt inlägg innan ja skrev :???: . Men håller med, (snabbväxel kallas Multipower på Mf) nu har ingen missat det ;)
För 50000 kan han ju även få en fyrhjulsdriven Belarus skulle jag tro...

Användarvisningsbild

Re: Kravspec MF 65/ 165

halvproffs  
#272165 Det är en mycket bra och slitstark traktor. Dom senare finns med inklädd hytt med värme. Grannen min hade en sån och det var aldrig fel på den trots hård körning. Alltså BM 400-an. Kom ett inlägg emellan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).