Skogsnyheter

Har landsbygden en framtid?

78 inlägg 31501 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Har landsbygden en framtid?

halvproffs  
#271793 Nedlagda fabriker, sågverk osv ska man nog passa sig för. Det kan finnas mycket skit i marken som man åker på att sanera.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Bergsmannen  
#271799
Mangan skrev:
Bergsmannen skrev:Om man vill byta pendlingstid mot boendekostnad är naturligtvis en smaksak. Jag själv bor i en liten landsbygdskommun där majoriteten av invånarna fortfarande bor utanför tätorter och planlagt område. Här vill jag påstå att det är av yttersta vikt att få skattebetalande medborgare att vilja bo och leva.


Som en stad, men utspritt 100 grr? Så det skall bo bankanställda, svetsare, studenter, handläggare på försäkringskassan mfl på landsbygden. Landsbygden kommer att "leva upp" lika mycket som en förort! :-)

Jag tror du får svårt att motivera för de som bor i staden varför detta är speciellt behjärtansvärt och skall subventioneras. För att några gillar att ha stora garage för sina hobbies (häst o traktorer)?


Om du läst det jag skrivit så ser du att jag är emot alla sorters subventioner och bidrag till landsbygden. Bankanställda och svetsare bor redan idag på landsbygden. Detta är ett måste för att hålla en grundläggande service på mindre orter och ren landsbygd. Ser inte nödvändigheten i att alla ska bo precis där de jobbar. Vi får arbeta efter de förutsättningar vi har(lugn, och fina boendemiljöer). Att landsbygden kommer att skapa jobb åt alla oss som bor där är bara rena fantasier.

Det enda som jag verkligen kräver av staten är en god infrastruktur vägar,mobiltäckning och skapligt internet. Möjligen också att man slutar se landsbygd som något reservat.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

jannee  
#271803 Varför ska min familj behöva avstå från en massa, bara för att jag vill eller ska bo mitt ute i obygden.
Visst jag har mig själv att skylla, flytta om det inta passar sig.
Så enkelt tar de styrande det.
Vill övermakten ha en levande landsbygd, kunde de enkelt fixa förutsättningar för detta men... det kan kosta röster, vilket i sin tur innebär att de blir av med sina feta inkomster.
Kommunen har hur mycket resurser som helst när det gäller att behålla åldringarna kvar ute på landsbygden, men bygga eller behålla ålderdomshem finns det inga resurser till.
Politiskt käbbel är detta
Stöd för landsbygdens utveckling, pratas det vitt och brett om, men vad blir det, oftast rinner det mesta ändå ut i sanden.
INGEN politiker vågar vara radikal och verkligen komma med lösningar som skulle göra det verkligen attraktivt (även ekonomiskt) att bo på landsbygden.
Skulle nu någon börja prata om eventuella förslag som eventuellt skulle underlätta att bo och verka på landsbygden, ja då kommer EU och läger sitt veto, eller skyller politikerna i alla fall på EU.
Dessutom är vi en minoritet som bor eller vill bo på landsbygden, är egentligen helt ointressant för politikernas beslut, vi kan ändå inte påverka röstresultaten.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

jannee  
#271804 Mina inlägg kanske verkar lite väl negativa angående landsbygdens framtid. Fakta är följande, min fru och jag kör tillsammans 5500 mil årligen bara i resor till och från arbetet.
Bara denna kostnad är runt 225000 skattade kronor/år. Dessutom tillkommer några extramil p.g.a. att vi bor där vi bor. När barnen var små fick vi säkert köra några tusen mil/år till för barnens aktiviteter.
Skulle nu miljöparitet återigen få vara med om att styra Sverige, ja då lär den levande landsbygdens tid definitivt vara förbi.
Som grädde på moset lär man väl återigen få skatta för egen vedbrand.
Det s.k. reseavdraget = snart sagt ett hån.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

stektlök  
#271805 Frågan: " har landsbygden en framtid"

Svar: Nej, för i framtiden bor alla i staden !!
Ha ha ha jag kommer odla mina pitäter å fö mina greser på balkongen i stan !

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

jannee  
#271809 Stektlök, du klarar dig men dina barnbarn, hur tror du de kommer att uppfatta allt som ligger utanför asfaltsvägarna.
Potäter kommer snart att inte odlas mer, endast pommes frites.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

stektlök  
#271810 Tjena jannee! Det var ironi. Jag bor på landet och frågeställningen tycker jag ä konstig. I stan överlever vi inte ! Det skrev dom även i aftonbladet idag. Alla civilisationer dör

:)

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

jannee  
#271814 Vi överlever inte i stan, håller helt med dig, vi är dock snart ett fåtal som har den möjligheten eller är så privilegierade att vi kan överleva på landsbygden.
Nu skiljer det sig mycket från landsbygd till landsbygd, bor själv i en där alla ungdomar drar till stan, för att inte säga storstan (Stockholm/Malmö/Göteborg).
Tyvärr är det så att det för nuvarande finns inga förutsättningar för att varken överleva eller mindre leva här ute.
De jobb som eventuellt finns tas i mångt och mycket av s.k. gästarbetare. Jobbar för en hundring i timmen, vem anställer då folk som vill ha avtalsenlig lön.
Detta är sanna verkligheten i Kalmar län.
Jag sa tidigare att i min by är vi nu endast 3% kvar av den befolkning som fanns när byn var som mest tätbefolkad, tror att när jag och min fru gått bort blir befolkningssiffran 0.
Grannbyn står nu 4 av 5 gårdar tomma, gubben som är kvar närmar sig 90 i dagarna.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

stektlök  
#271817 Ja jannee jag tror de e likadant överallt. Runtomkring hemma äre 3 gårdar kvar av ca 15. Blir mkt intressant iaf att följa utvecklingen framöver cs 10-20 år...

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271824
jannee skrev:Varför ska min familj behöva avstå från en massa, bara för att jag vill eller ska bo mitt ute i obygden.


Varför skall dina val inte påverka ditt liv?

Varför skall de som bor i staden inte få ha 400 m2 uthus och kunna köra traktor när de vill?

Kanske dags att staten ser till så att stadsborna får tillgång till allt det som landsbygden har?

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271825
stektlök skrev:Ja jannee jag tror de e likadant överallt. Runtomkring hemma äre 3 gårdar kvar av ca 15. Blir mkt intressant iaf att följa utvecklingen framöver cs 10-20 år...


Då kan de andra 12 hushållen bidra med andra saker i vårt samhälle, när de inte behövs till att bruka jorden.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271901 Svar på Mangans inlägg.

Varför ska andras val påverka mitt liv?

Varför ser du hinder för de som bor i staden att ha 400m2 uthus och köra traktor när de vill?

Kanske dags att staten ser till så att de som bor på landsbygden får tillgång till det som stadsborna har!

Då kanske 12 hushåll vill flytta ut till landet och bidra till samhället, när de inte behövs i staden.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271937
Famag skrev:Svar på Mangans inlägg.

Det finns en knapp "Citera".

Varför ska andras val påverka mitt liv?

Så är det att bo i ett samhälle.

Varför ser du hinder för de som bor i staden att ha 400m2 uthus och köra traktor när de vill?

För att staten inte har iordningställt områden där så kan ske i staden. Försöka bygga en lada i innerstan, och fråga dig varför staten inte subventionerar detta.

Kanske dags att staten ser till så att de som bor på landsbygden får tillgång till det som stadsborna har!

Dags att subventionera stadsbebyggelse på landet, så man kan ha ha allt! Ropen skalla, allt åt alla!!!

Då kanske 12 hushåll vill flytta ut till landet och bidra till samhället, när de inte behövs i staden.


Finns det gott om jobb på landet? I så fall är det ju inget problem, landsbygden blomstrar redan!

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

jannee  
#271949 Nu hamnar vi i en ond cirkel. Självklart söker sig folk dit jobben finns, man måste ju ha rätt att kunna leva.
Arbetstillfällen skapas där det finns arbetare, så är det bara.
Nu FÖRHINDRAR politiker folk från att pendla, i stället för att göra tvärtom.
Ändå pratas det vitt och brett om hur det ska satsas och satsas på landsbygden.
Glesbygdstrafik, som endast kan utnyttjas av pensionärer.
Avdragsrätten för renoveringar som togs bort någon gång på 80 talet, det var nog spiken i kistan.
Finns massor an inskränkningar och nedskärningar som just drabbar landsbygden och dess invånare, jämfört med de som bor i centrala städer.
Allt detta har undan för undan slagit undan benen från de som framförallt vill bo på landsbygden.
Nu kommer någon besserwisser och vill att jag specificerar allt som är till landsbygdens ondo, till dem vill jag bara säga SE DIG BARA OM, vilka fördelar finns det kontra nackdelarna.
Vi på landsbygden får via skattesedeln subventionera stadsbornas liv och leverne - rätt?

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271967 Lägre arbetsgivareavgift i glesbygd.

Det är ingen som hindrar dig att pendla, det är bara det att de allra flesta tycker det är bättre att bo lite närmare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).