Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

timberjack 810 B,

11 inlägg 10167 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

timberjack 810 B,

haraka  
#271867 Hej, min grabbs maskin slutar plötsligt fungerar, motorn startar- fäller upp stegen, men! lampan för laddningstryck, bromssystem lyser ibland, på skärmen syns ikonen för p-broms, inget annat fungerar, inga konsoler, arbetsvarvtal, kran etc. har läst att stegen ska ha en sensor, hittar ingen, hittar inget kablage, känns som man fått ett malariaanfall, någon som har ide´vad jag ska börja



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: timberjack 810 B,

valmet862  
#271871 sensorn till stegen är ju iaf vid "gångjärnet" lyser en diod där. men arbetsvarvtal o.s.v. ska ju gå att få trots att stegen är nere. Har ni några felkoder då?

Användarvisningsbild

Re: timberjack 810 B,

skogsjan695xl  
#271885 Om inte jag missminner så blir det så om bromstrycket blir för lågt. Vi hade på 810D nått liknande på. Den var ventilen till parkeringsbromsen kass på.

Avatar Fallback

Re: timberjack 810 B,

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271902 Mät upp trycket med lämplig manometer,börja på limpan fram.kan va en ventil som sitter skruvad i framkant där, eller skit i inloppsventilen i bromsblocket eller en o-ring på annan ventil..
men arbetsvarv å kran borde funka ändå så det kanske inte bara är där felet är.
Går låna givare i midjan och sätta vid stegen och tejpa fast en järnbit(en blocknyckel funkar tex) vid så tror den stegen är uppe. om den nu visade att stegen är nere?

annars tror jag på elfel,kolla alla anslutningar vid transmissonmodul å i hytten å stolen, rackla lite å en dusch med kontaktspray...

Avatar Fallback

Re: timberjack 810 B,

haraka  
#271924 Tack för svar, ska ut och rota lite bland kablagen, har inte sett någon diod vid stegen, får väl putsa glasen.. ev felkoder kan jag inte se då skärmen enbart visar startläget, har innan haft en felkod, fel på diffen, dock inget vi märkt i realiteten…
Jag vet ju att innan kunde man ju inte "göra" något, vare sig koppla på arb.varvtal, köra maskinen eller koppla in kranen utan att fälla upp stegen först, ganska logiskt om man inte vill köpa ny stege ibland…

   TS
Avatar Fallback

Re: timberjack 810 B,

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271927 Har haft en sån. Har inget råd att komma med. Bara att konstatera att 810 måste vara något av de bedrövligaste byggen som gjorts. Elektroniknissarna har verkligen fått ha lekstuga. Aldrig mera Timberjack- JD.

Avatar Fallback

Re: timberjack 810 B,

Skördarnisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272475 Måste vara det första negativa jag hört om 810 :/

Avatar Fallback

Re: timberjack 810 B,

haraka  
#272702 Tack för råd, Har hittat felet, glappkontakt i datamodulen som sitter i ryggstödet, jäkla va gott att höra hur allt gick igång igen. Gillar 810an även om den har några år på nacken

   TS
Avatar Fallback

Re: timberjack 810 B,

valmet862  
#272709 ibland behövs det inte mycket.... :mrgreen: Instämmer,810:an är kanon

Avatar Fallback

Re: timberjack 810 B,

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272711 gött att de funkar, men hur gick de med lampan till bromstrycket?

Avatar Fallback

Re: timberjack 810 B,

haraka  
#272838 Lampan slocknade också…

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).