Motorsåg och handhållet

Översyn av Husqvarna 254

206 inlägg 89225 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

totte  
#256776 Om nålventilen är ordentligt tät och inte kärvar så finns ingen anledning att pilla med den.

Och vad du gör bryt inte ut de där plåtpluggarna, det är jäkligt svårt att få tätt när man sätter i nya såna, kräver tätmedel.

Bra jobbat med oljepumpen, hoppas nu den funkar som den skall i verklig drift.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

SawTroll  
#256851
Mange skrev:Har sett en hel del sågar av 154 och 254 och det är inte lätt o veta vilken som är tidig 254 eller sen 154. Har haft fel många ggr då man tittat på de klassiska sakerna.

Finns massor ihop skruvade med säkert som kan vara lite av vart, men skyltarna visar om inget annat vad det var från start/montering.


Ja, det er jo bare slik det er....

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

anersimyra  
#256866
SawTroll skrev:
Mange skrev:Har sett en hel del sågar av 154 och 254 och det är inte lätt o veta vilken som är tidig 254 eller sen 154. Har haft fel många ggr då man tittat på de klassiska sakerna.

Finns massor ihop skruvade med säkert som kan vara lite av vart, men skyltarna visar om inget annat vad det var från start/montering.


Ja, det er jo bare slik det er....
Samma sak med ABU:s äldre fiskerullar. Rullar vilka monterats med delar av olika årsmodell. Även prototyper kan dyka upp på marknaden, riktigt värdefulla när det gäller rullar... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#256977
totte skrev:Om nålventilen är ordentligt tät och inte kärvar så finns ingen anledning att pilla med den.

Och vad du gör bryt inte ut de där plåtpluggarna, det är jäkligt svårt att få tätt när man sätter i nya såna, kräver tätmedel.

Bra jobbat med oljepumpen, hoppas nu den funkar som den skall i verklig drift.


okej, att nålventilen gick lätt kände jag men hur kan man kontolera om den är tät?

så om jag förstått dig rätt är det bara de ny membrandelar jag har lagt fram för byte som du tycker jag ska byta, de andra små, små delarna ska jag vänta med om inget annat hjälper att få igång sågen eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

totte  
#256982 Vanligtvis räcker det att byta membran och packningar, ja. Ett sätt att testa. När du fått dit pumpmembranet, sätt en slang på bränsleinloppet och blås hårt. Om du lättar lite på nålventilen skall det pysa igenom, när det är stängd kan du höra om det pyser något. Fattigmans trycktestning.

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#258751 Jag monterade ihop förgasaren med de nya membranen och packningarna. Tog och tittade på vevaxeln. Den låg för nära ena vevhushalvan. Lyckade få den ifrån den genom att värma och knacka på axeln med en träkloss mellan. men den går ändå inte smidigt. misstänker att ena lagret ligger för nära vevaxeln så att jag behöver klyva vevhushalvorna igen. eller finns det något sätt att få ut lagret längre ut utan att klyva den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258760 Det kan nog inte ligga för nära vevaxeln. Har för mig där är en liten klack som den bottnar mot när man pressar på den.

Se till att det är så centrerat som möjligt. Knackar du den så får du knacka båda hållen annas blir det spänningar o går trögt.

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Brumsten  
#258801 Hej, lagerläget på vevaxel och i vevhus är givna, kan ej ändra sig.
Prova med att dikta vevhuset genom att slå med en hylsa på båda sidor om vevhuset utanför lagrens ytterbana.
Om det inte hjälper så är det nog ett lager som är defekt.
Om det är en sg-såg och du har svänghjul och generatorspole monterat när du roterar vevaxeln så är det en
tröghet som alstras av magnetfältet.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#258990 tråden från spolen till handtagsvärmen var minst sagt taskig. 1300kr för ny är inte aktuellt.
20140118_0458R.jpg

20140118_0462R.jpg

hade ju en skada på en tråd in i handtagsbygeln. visade sig att hela tråden kändes styv i skalet så jag tog och gjorde det enkelt för mig genom att trä på en lång krympslang över allt. ifall det skulle spricka bredvid tidigare skada.
20140118_0463R.jpg

20140118_0464R.jpg

20140118_0465R.jpg

jag ska ta med mig vevhuset till ÅF imorgon för att rådgöra om något är fel eller som det är normalt motstånd. har ännu inte monterat svänghjul, spole, oljepump så de ska inte påverka motståndet nu.
insåg när jag pillade lite mer med oljepumpen att jag hade fattat en detalj fel, redigerar mitt tidigare inlägg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#259749 jag var förbi ÅF och de tyckte att det var packningen som låg för nära lagret, främst för att det fanns ett gummignisslande ljud. har inte bestämt mig för om jag ska försöka få ut lagret eller om jag helt sonika ska klyva sågen igen.. suck..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

totte  
#259791 Klyv igen, gör om, gör rätt. Oavsett vad det är som kärvar, det är bättre att ta isär och få ordentlig ordning på det, även om det är surt att börja om.

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259796 Knacka den fram i läge, lite till och tillbaka så spänningen släpper.

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

dattan  
#271858 Fantastisk tråd!

Köpte en begagnad (ganska sliten) 339XP i dag. Skall väl börja med den på samma sätt som du. Får mycket inspiration av denna tråd. Väntar på att få se det slutliga resultatet. Det är ju nära nu ;)

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

totte  
#271872 Välkommen! Bra! Så gör du en egen tråd och visar oss vad du gör med sågen, så kan du få många bra tips av folk här och vi får än mer inspiration.

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Axl  
#273392 har gjort en mindre ambitiös genomgång av en 254 de senaste kvällarna. Gjort rent den (inte Totte rent men ganska) och bytt tändstift och soppaslang + filter. Men jag får ingen gnista (den startar inte och stiftet är blött), var ska jag börja leta fel och vad är mest troligt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).