tor 20 mar 2014, 18:13#272180
Hej,
intressant tråd.
Jag kan tillägga att alla moderna motorer som är certifierade för Euro 4, 5 eller 6 inte får chippas, boxas eller manipuleras på något sätt som inte godkännts och certifierats av motor- eller fordonstillverkaren.
I princip alla emmissionscertifikat blir ogiltiga när man kopplar till någon av de boxar som finns på marknaden och fordonet blir då olagligt!
Det skulle för fordonstillverkarna vara mycket enkelt att sänka bränsleförbrukningen med kanske 20% om man hade fria händer men idag har vi en emmissionslagstiftning som heter Euro 6 som drar åt andra hållet. Balansen är mikrometerfin när det gäller motoroptimering mot bästa kompromissen för emission och bränsleförbrukning. Lita på att alla motortillverkare lägger hundratals miljoner kronor på att hitta just denna balans och att det är i princip ömöjligt för en liten fjuttfirma att med några tiotusen kronor eller kanske tom flera hundratusen kronor lyckas göra det som Scania, Volvo, Mercedes, Cummins och alla övriga gått bet på.
...eller åtminstonne gått bet på att göra lagligt! Oavsett vad boxtillverkarna påstår så är ingen av dessa oberoende produkter godkända eller certifierade av fordons- och motortillverkarna! Fordonen blir olagliga!
Vad gäller bränslekvaliteten i Östeuropa så är ett av de största problemen (för moderna motorer) faktiskt inte parafin och liknande utan snarare svalehalten. Ryskt bränsle kanemellanåt innehålla så mycket som 2000 ppm svavel (jämför med 10ppm som gäller för Euro6). Det är omöjligt att klara Euro 4, 5 eller 6 med detta bränsle. Skulle motorn dessutom ha EGR så kommer nästa fina överaskning om man fyller i denna giftsoppa, EGR:en återcirkulerar en del av avgaserna (med massor av svavel) där avgaserna kyls ner kraftigt, svavlet bildar då ren och fin svavelsyra som sedan trycks tillbaka in i motorn.
Korrosionsangreppen som detta åstadkommer brukar rendera i motorer som är bortom all räddning...
Som sagt, vare sig ecoboxen eller någon annan box levererar en kombination av lägre bränsleförbrukning OCH bättre (eller ens bibehållna) avgasvärden.
De e gött me skog!