Sågverk (mindre)

Woodmizer LT15

167 inlägg 108049 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271629 Nån som enkelt kan förklara skillnaden på en LT10 och en LT15 ?

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#271633 Börjar bli trött på att stockhållarna inte blir där de ska och är svåra att ställa i exakt vinkel. Ställer till det en hel del eftersom jag sågar mest grovt fyrkantsvirke. Någon
som har lite tips att komma med?

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

josip  
#271636 Jakob n: Tror mig förstå hur du menar. Upplever samma problem, men inte så markant i och med att jag inte sågar så mycket fyrkant. Kanske litet locktite på muttern kunde göra susen? Så att en inte kan snurra. På min såg släpper den i alla fall upp med den påföljden att stödet ramlar hela tiden och vinkeln kan bli fel. Har inte själv testat locktite, men inser nu att jag borde pröva.

Slurfi: Det är väl såghuvudet som är litet klenare på LT10, klenare motor. Kanske skiljer sig litet i utrustningen också. Förr hade i alla fall LT10 vev för höjning och säkning, medan LT15 har elmotor. Sen gick det väl inte att få den elektroniska tumställaren och el-matning till Lt10 förr i alla fall. Numera har de samma ram.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#271642 Har provat både locktite och att fixera med mutter. Funderar på om det är dags att byts låsmutter. Kan inte på rak arm säga om det är den övre eller undre bulten som lossnar numera. En del stöd är otroligt svåra att ställa in om man samtidigt ska få dem att fungera i övrigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

josip  
#271660 Ursäkta, det låter inte som mina stöd. Är det kanske en lt10 eller har de gjorts om? Mina är såna där 2x4cm "flatjärn" som sitter fast i ramen med enda stor bult. Man vickar upp dem så långt man behöver. Är inte bulten passligt spänd så faller de gärna ner igen.

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271919 Tack för svar, det verkar bli att läsa lite broschyrer, möjligen ett inköp redan i år.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#271933 Jag ska ta en bild på stöden jag gjort vid nästa gång jag sågar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Flax12  
#271988
Slurfi skrev:Tack för svar, det verkar bli att läsa lite broschyrer, möjligen ett inköp redan i år.

Bra! :-bd Sverige behöver fler småsågare!

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272084 Tack, jag ska iaf börja läsa på om hur det går till i teorin, har bara varit med som
hantlangare tidigare så det finns väl att lära.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#272114 Vilken lutar det åt? Lt10 eller 15?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272127 Känns som LT15 bensinare mest just nu.
Lite sneglar jag ju på Norwood åxå, de verkar ju prisvärda?

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#272139 Tror jag uteslöt norwood för att de inte hade något bra alternativ till sw-10. Datamåttställaren gör halva sågverket. Glöm inte kolla upp hur man vänder stockarna. Ska ju göras några gånger per stock. Vill minnas att några tillverkare inte över huvud taget tänkt på det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

skogshasse  
#272176 satsa på en lt20 för den har hydraulik

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272300 Hm, det blir väl himla dyrt med LT20?

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272312
bandsåg.jpg
Man lever bara en gång ! ta LT 20

Här är mitt LT 40

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).