Öppna kategorin

Tänker jag fel? Area vid lutning.

44 inlägg 23211 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271391 Andelen rotröta brukar vara märkbart högre i sluttningar. Sant eller inbillning?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

jannee  
#271397 Håller med Maldas att högre upp i sluttningen man kommer desto större rötrisk. Troligtvis orsakad av vattenbrist.

Användarvisningsbild

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

totte  
#271431 Det finns väl mycket att reda ut om produktion i lutande terräng, men det är ju en helt annan sak än vad som diskuteras i tråden. Här är det fråga om hur man mäter areal, skall den mätas i horisontalplan eller skall den mätas som faktisk markyta med lutningar inräknade.

Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Bergsmannen  
#271433 Oj då! I dem här banorna har jag aldrig tänkt, även fast jag bor vid foten av ett berg. Har ju mina markremsor rakt över berget. Ska kolla lite nogrannare på lutningar imorgon, kanske hittar någon extra Ha. :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Chainsaw Charlie  
#271435 Det stämmer att skogsbruksplaner baseras på horisontella ortofoton som inte tar hänsyn till eventuell lutning och att arealen därmed kan skilja. Dessutom fungerar det vanliga relaskopet dåligt i kraftig kupering eftersom det är gjort för att uppskatta grundytan i brösthöjd på plan mark.

I mitt område har det marginell betydelse men på till exempel västkusten i USA och Kanada där man har mycket branta trakter så finns det speciella relaskop som mer påminner om sextanter och som tar hänsyn till lutningen. Alternativt så använder man andra skogsuppskattningsmetoder.

Användarvisningsbild

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

svampbob  
#271438 Ja det är bitvis sanslöst brant i bergen där. Jag tänkte i förra veckan köra vägen igenom yosemite parken men den visade sig fortfarande vara igensnöad. Det hade jag inte med i kalkylen.

Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

skogsmullemats  
#271451 Det är väl ljuset som det växer av och det blir ju inte mer ljus för att marken lutar.

Användarvisningsbild

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

JensSkoog  
#271462
skogsmullemats skrev:Det är väl ljuset som det växer av och det blir ju inte mer ljus för att marken lutar.

Nej, men det ska inte många graders lutning mot söder innan det växer bättre en på plan mark! Ljuset är en sak, men värmen har ochså betydelse. Det vet dom allt om dom som odlar jordgubbar i Nordnorge!

Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

skogsmullemats  
#271463 Omvänt i nordsluttningar!

Användarvisningsbild

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

JensSkoog  
#271467
skogsmullemats skrev:Omvänt i nordsluttningar!

Just så, och om jag skulle timra mig hus skulle jag hämta tall från nordsluttning från uppe i bergene. Jobbade med granpanel, specialsågat, från nordslutning 1500 m. oh en gång, och den va så tätvuxt at den va som ek!

Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Si63  
#271475
totte skrev:
Maldas skrev:Som någon skrev tidigare så växer ju träden lodrätt oavsett markens lutning, så den ökade markytan ger inte fler träd.


Stämmer inte riktigt, hur tätt träden kan stå för att nå optimal tillväxt bestäms av den faktiska markytan som skall försörja varje träd, och om avståndet mellan träden på den faktiska ytan är densamma som på plan mark så kommer träden i ett horisontalplan att stå tätare.

Med reservation för att det förstås måste finnas plats för kronutvecklingen, men det är knappast nåt problem när det handlar om måttligare lutningar.

Här ett exempel med den stora lutningen 45 grader, för tydlighets skull.

lutning.jpg



Tyvärr så stämmer inte resonemanget.
Kolla efter vilken volym som rötterna har i respektive fall. I 45 grader har dom mkt mindre volym.
Obs rötter växer inte snett neråt.

Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Bergsmannen  
#271488
Mangan skrev:Det är väldigt lätt att överskattat lutningen på terrängen. 10 grader gör att det diffar mindre än 2%. Och 10 grader är att det stiger nästan 20 meter på 100 m sträcka.

Men om du har en slalmombacke, så kanske det blir märkbart. :-)


Här måste jag hålla med dig fullständigt. Några hundra meter bakom mitt hus börjar Kilsbergens förkastningsbrant. Den är att beskriva som ett rejält trappsteg i terrängen. Roligt nog stiger den precis 80m på 400m dvs 10 grader. När man vandrar känns det nog mer som 30 grader. Noterbart är att i Ånnaboda utanför Örebro åker man slalom i denna brant.

Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Tosca  
#271492
Sinkro63 skrev:Tyvärr så stämmer inte resonemanget.
Kolla efter vilken volym som rötterna har i respektive fall. I 45 grader har dom mkt mindre volym.
Obs rötter växer inte snett neråt.

Om man ser på en tall - som har en pålrot i mitten - växer pålroten lodrätt, men de andra rötterna följer markytan.
Om rötterna bara bredde ut sig horisontellt, skulle ju rötterna på nedsidan av stammen sticka rakt ut i luften - vilket inte är så vanligt.

Användarvisningsbild

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271514
totte skrev:Det finns väl mycket att reda ut om produktion i lutande terräng, men det är ju en helt annan sak än vad som diskuteras i tråden. Här är det fråga om hur man mäter areal, skall den mätas i horisontalplan eller skall den mätas som faktisk markyta med lutningar inräknade.


Den ska mätas i horisontalplan.

I ett extremfall har du ett lodrätt stup på ditt skifte. Stor ytarea: JA, stor produktion: NEJ.

Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Si63  
#271556
Tosca skrev:
Sinkro63 skrev:Tyvärr så stämmer inte resonemanget.
Kolla efter vilken volym som rötterna har i respektive fall. I 45 grader har dom mkt mindre volym.
Obs rötter växer inte snett neråt.

Om man ser på en tall - som har en pålrot i mitten - växer pålroten lodrätt, men de andra rötterna följer markytan.
Om rötterna bara bredde ut sig horisontellt, skulle ju rötterna på nedsidan av stammen sticka rakt ut i luften - vilket inte är så vanligt.


Då borde man plantera varje planta på en liten kulle med ca 1 m diameter och 1 meter hög?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).