Motorsåg och handhållet

Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

202 inlägg 95657 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

tallen100  
#271485
röjar kalle skrev:Vem säger att det är bra arbetsmetoder man lär ut och säkerhet massa tokiga byråkrater som råkade tdra åt slipsen för hårt så det blev syrebrist i hjärnkontoret

Håller med! att försöka ändra på huggarnas arbetssätt och påstå att dom inte kan hugga efter kanske 30-40 år i skogen är skrattretande, Inget fel med att utbilda folk men att göra det till ett tvång och med dom priserna.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271487 Noke som er irriterande er når ein sager i brytejernet, det er jo av metall, da er plast kiler bedre. Ellers har eg erfart at ein skal ikkje mange meter opp på stamma med ett tau før ein får bra kraft til å dra treet ned for hand eller ein liten vinsj.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271493
Husqy346 skrev:Ja oki Mange Mr right i allt. självklart har man ju en yxa eller slagdon med sig till kilen .

Nu är det ju inte jag som påstår att med kil är det mindre o släpa på.......
Jag vill påstå det motsatta.

Till de som aldrig använder kil är det bara att gratulera. De tunga träd ni fäller står då grannt. Det är inte ovanligt att det ska lyftas några ton i grov löv huggning.
Lyfta dem med brytjärn är oftast omöjligt, inte ens med det allra största o den fetaste huggare man kan hitta.

Brytjärn har sin plats, Kil har sin plats. Den ener utesluter inte den andra utan kompletterar.

I klen huggning är trampjärn bland det smartaste jag sett!

http://s7.photobucket.com/user/73MMM/me ... 0.mp4.html

Användarvisningsbild
halvproffs  
#271500 Håller med trådstartaren att beskrivningen var dålig/farlig. Man får väl hoppas att dom som köper kilarna förstår bättre. Själv har jag en låda på Polarisen/traktorn som jag har brytjärn i som är kombinerade tramp/lyftjärn. Och en kil med i bältet. Dom högra är lika och är tillverkad i alu av Edsbyns industri. Bortåt 30 år gamla, med kanter i ändan så man kan stå där utan att halka av.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#271515 Nu fick jag fart på debatten alltid bra ventilera olika åsikter.Vill heller inte påstå attdet dom lär ut på kurserna är fel tvärt om.Men att tro att det dom lär ut där är detenda som gäller är att vara ute på hal is.På den korta tiden som dom kurserna hålls blir du ingen trädfällare när jag började min bana räknade man 4 års vana innan man kunde räknas som van skogshuggare- Jag vill inte framhäva mig som någon guru i skogshuggeri men i mina ögon så blir det lite löjligt att tvinga yrkesfolk att gå kurs som har jobbat 30-40 år i skogen så jag måste PROOOOOOOOSTERA.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

halvproffs  
#271517 Menar du protestera?

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#271523
röjar kalle skrev:Nu fick jag fart på debatten alltid bra ventilera olika åsikter.Vill heller inte påstå attdet dom lär ut på kurserna är fel tvärt om.Men att tro att det dom lär ut där är detenda som gäller är att vara ute på hal is.På den korta tiden som dom kurserna hålls blir du ingen trädfällare när jag började min bana räknade man 4 års vana innan man kunde räknas som van skogshuggare- Jag vill inte framhäva mig som någon guru i skogshuggeri men i mina ögon så blir det lite löjligt att tvinga yrkesfolk att gå kurs som har jobbat 30-40 år i skogen så jag måste PROOOOOOOOSTERA.
jag arbetar med en som trots 49 år i skogen inte klarade kursen, när kursledaren påpekade att vissa av hans metoder var direkt farliga så stack han hem. Därigenom var det färdighugget för hans del, de sista åren på jobbet körde han skogsmaskin.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#271529 Så det är kursledarens ord som är lag så bara för att man inte köper allt dom säger så klarar man inte kursen.Jag förstår att han stack hem.Om hans metoder hadevarit farliga hade han inte överlevt i 49 år i skogen

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Tosca  
#271531 Även om man är van och erfaren så är man ju aldrig fullärd, när man inte kan ta till sig nya kunskaper eller andras erfarenheter är det nog dags att börja tänka över sin situation.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Hema  
#271541 Jag har både kilar o brytjärn. Men jag märker att brytjärnet ofta får stå kvar där hemma. Gått o funderat på att införskaffa en riktig vändhake ist. Multiverktyg är oftast inte bra på något.
Det är mina åsikter i ämnet.

Jag gillar att trådksparen kontaktade Jula. Kan hans agerande göra så att någon annan slipper råka ut för någon olycka är det bra.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271582
Husqy346 skrev:Säkra hörnet och två i förväg utsedda reträttvägar innan trädet går omkull är väl vettiga grejor ändå som s s har tagit fram .

Säkra hörnet den är så gammal att den hade fallit i glömska så nån ny uppfinning av säkerskog är det inte .Att göra retret vägar det fick man lära sig när man gick skogsbruksskola och då var inte ens säkerskog uppfunnit sig själva.
Så vad är nytt!

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271583
Husqy346 skrev:Jag är också lärd enligt gammal samt nytt , old school på lantbruksskolan 93-96 där jag läste motormanuell avverkning i tillval.
2008 tror jag året var då jag fick gå säkerskogs kursen och har efterlevt det sedan dess det är kunskap som inte sitter i vägen .

Varför betalade du för den kursen du har ett utbildnings intyg så varför gå och slänga pengarna i sjön då.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

axwell  
#271595
knaggen skrev:Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Inlägg av knaggen » Idag, 06:00

Husqy346 skrev:Jag är också lärd enligt gammal samt nytt , old school på lantbruksskolan 93-96 där jag läste motormanuell avverkning i tillval.
2008 tror jag året var då jag fick gå säkerskogs kursen och har efterlevt det sedan dess det är kunskap som inte sitter i vägen .


Varför betalade du för den kursen du har ett utbildnings intyg så varför gå och slänga pengarna i sjön då.


Den säker skog som jag gick hade inga avgifter, tog hem alla etappvinster, dock inte motorsågen i avslutningen.
Ingick väl en rabattcheck också så dyrt blev det inte för mig, om Husqy betalade något återstår att se.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#271602
röjar kalle skrev:Så det är kursledarens ord som är lag så bara för att man inte köper allt dom säger så klarar man inte kursen.Jag förstår att han stack hem.Om hans metoder hadevarit farliga hade han inte överlevt i 49 år i skogen
Både han och bror hans har tur som lever i dag, incidenterna de berättar om är häpnadsväckande. :surp: :surp: Jag har själv sett stolligheterna. Vi hade en kraftigt rottryckt Ek på ett besvärligt ställe, reträttvägen var mycket begränsad. Vi planerade att ställa ut vakt då trädet låg ut mot en gångväg, vi hade planerat att släppa spänningen i Eken genom att ta bort trädet som spände ner Eken. Plötsligt startas en såg, vi hör en hög smäll när Eken spjälkar. Vakthållning och säker arbetsmetod blev inte aktuellt så att säga. :shock: Vi frågade vad fan han sysslade med. Han gjorde ett kap rakt bakifrån, Eken spjälkade med en smäll, trädet som låg över eken, föll blixtsnabbt, tur för honom åt rätt håll. Det var enbart slumpen som avgjorde att vi hade en chockad, dumt flinande arbetskamrat stående invid bröthögen. Risken att ha hamnat under var betydligt större. :surp: :surp: Bägge bröderna anser sig inte ha något nytt att lära. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271609
axwell skrev:Den säker skog som jag gick hade inga avgifter, tog hem alla etappvinster, dock inte motorsågen i avslutningen.
Ingick väl en rabattcheck också så dyrt blev det inte för mig, om Husqy betalade något återstår att se.



Tävling? Om inte du betalade, vem betalade din del då?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).