Skogsnyheter

Har landsbygden en framtid?

78 inlägg 31503 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

jannee  
#271350 Visst om man letar noga kan man hitta små öar lite varstans i Sverige, även på landsbygden, där det inte är någon befolkningsminskning. Tyvärr är det bara små få ovanliga företeelser.
Tror INTE det finns någon socken i varken Kalmar eller Kronobergs län där befolkningen ökar.
Ökningen sker endast i städer och eventuellt större samhällen. Totalt sett är hela befolkningsökningen i Kalmar län endast något 10 tal personer/år - och inte är det på landsbygden.
Snart är de som bor och arbetar på landsbygden endast en raritet.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271362 Regeringen kommer säkert snart att visa på statistik som säger att avbefolkningen har avstannat. I själva verket beror det på att dom fyllt upp de tomma lägenheterna med invandrare.
Blir lite som man gjorde i Grekland för 2000 år sedan. När man huggit ner skogen så satte man in getterna och sedan blev det inge mera skog.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Bergsmannen  
#271425 Om det vore en stor avbefolkning av landsbygden skulle man ju se ödehus överallt. Nu gör man ju inte det, eftersom landsbygden inte alls avfolkas. Däremot avfolkas gamla bruksorter men det är en helt annan fråga.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271428
Bergsmannen skrev:Om det vore en stor avbefolkning av landsbygden skulle man ju se ödehus överallt. Nu gör man ju inte det, eftersom landsbygden inte alls avfolkas. Däremot avfolkas gamla bruksorter men det är en helt annan fråga.


Vilken planet är du ifrån?

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Bergsmannen  
#271430
Anders_S skrev:
Bergsmannen skrev:Om det vore en stor avbefolkning av landsbygden skulle man ju se ödehus överallt. Nu gör man ju inte det, eftersom landsbygden inte alls avfolkas. Däremot avfolkas gamla bruksorter men det är en helt annan fråga.


Vilken planet är du ifrån?


Läs och begrunda.

http://www.helagotland.se/ledare/artike ... id=9137403

http://debatt.svt.se/2013/12/02/fel-fok ... vfolkning/

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271444 Det som händer är att när tanten och gubben har hamnat på hemmet så blir huset sommarstuga då barnen bor i Stockholm och huset inte går att sälja för någon summa att tala om.
I regel är det lägeheterna som börjar stå tomma först sen husen.

Hur många har inte hört om flerbostadhus som rivs för att dom står tomma?

Hur många gårdar är det inte som har ett annat hus på tomten där det tidigare bott någon men som nu står tomt sen många år?

Jag bryr mig inte om vad tidningarna skriver. Det är miljömuppar hela bunten och dom vill nog helst att vi bor i Stockholm hela bunten så naturen (vargen) kan få landsbygden för sig själv.

Titta och du kommer se att medelåldern på landsbygden är hög och att under det finns nästan inget.
Kolla medelåldern på dagens bönder. Den ligger på 60 år. Majoriteten av dess jordbruk kommer inte tas över.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

r93  
#271449 Nja, jag är ganska positiv iaf, min jordbruksmark slutade odlas någon gång på 90-talet, låg sedan i träda tills för tre år sen, då en bonde i närheten storsatsade och arrenderar numera mina bitar, i dagarna blev jag kontaktad av ytterligare en bonde som storsatsar & behöver mark.

Vi blir fler och fler människor som behöver mat, råvaror och rent vatten.

Såg en dokumentär för nåt år sedan som hette peak everything tror jag, mycket intressant var den iaf!

Där var inte peak oil det värsta utan peak fosfor, när fosforn blir för dyr för att göra konstgödsel kommer skördarna minska radikalt, vilket leder till att mycket mer mark måste odlas för att ge samma mängd spannmål.

Dock måste folk ha råd att köpa det vi producerar på landet & vi måste ta betalt så livet går runt.

Varför tror ni kineserna snart har köpt & gjort åker av hela Afrika?

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271470 Det 93:an skriver är nog sant. Men det äts inte svensk mat, den är till mycket stor del importerad.
För närvarande så bedriver minst hälften av lantbrukarna Ebberöds bank.
Se och hör hur oroade dessa skåningar är när de ev, ska få sänkta gårdstöd.
Orättvisan upplevs som total när de ska dela med sig till områden norr om skåne.
Senaste Land lantbruk var det ett snyftreportage om en grönsaksodling på 650Ha.
Landsorten upplever en sotdöd (långsam).
Landsortskommuner kostar på ungdomar utbildning.
Sedan drar de i väg pg, avsaknaden av jobb till staden, till arbeten.
Storstäderna får ta i mot kompetent ung arbetskraft/skattebetalare gratis.
Min omvärld handlar om det som är norr om Dalälven.
Söder där om verkar det ur min horisont ännu inte lika illa, med undantag för bergslagen.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271474 Den nuvarande regeringen är dessutom rent landsbygdsfientlig.
Ett ex, Staten vakar över tvspelbolag, ATG och Svenska spel.
Svenska spel skapar endast några få arbeten i Visby.
Med Lite datainvesteringar som kostnad.
ATG genererar över 30000 jobb.
Dessa jobb får ATG betala 1300millis i skatt för att de åstadkommer.
360000 hästar i Sverige håller landsbygden under armarna i mycket stor omfattning.
Dom 1300 miljonerna är en klockren landsbygdsbeskattning.
Den skatteindrivningen håller på att knäcka landsortsbanorna.
Läggs dessa Norrlandsbanor ned så är det ajöss med dom foder och arbetstillfällena också.
Ska ni gynna landsbygden vid spel så är ATG enda alternativet.
Vill påpeka att jag inte har ett dugg med hästar att göra.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271490 Mycket tandagnisslan, men vad krävs då? Går det att göra något? Maten vi odlar blir bara en mindre och mindre del av vår konsumtion. Ganska lite av det vi använder oss av behöver någon mark att tala om för att produceras.

Så med det i åtanke, vad för landsbygd vill ni se?

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

r93  
#271505 Jag förstår inte vad du menar?

Allt tyder väl på att vi konsumerar mer mat än tidigare.

Tror du att korna bara står och producerar mjölk? Nä dom behöver foder, vilket betyder mat, vilket i sin tur måste odlas.

Angående gnället så har vi på landet klagat i urminnes tider, det hör till :wink:

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271561
Mangan skrev:Mycket tandagnisslan, men vad krävs då? Går det att göra något? Maten vi odlar blir bara en mindre och mindre del av vår konsumtion. Ganska lite av det vi använder oss av behöver någon mark att tala om för att produceras.

Så med det i åtanke, vad för landsbygd vill ni se?



Det skrev jag i mitt första inlägg.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271564
Anders_S skrev:
Mangan skrev:Mycket tandagnisslan, men vad krävs då? Går det att göra något? Maten vi odlar blir bara en mindre och mindre del av vår konsumtion. Ganska lite av det vi använder oss av behöver någon mark att tala om för att produceras.

Så med det i åtanke, vad för landsbygd vill ni se?



Det skrev jag i mitt första inlägg.


Jag såg bara några förslag på vad som skulle göras, inte vad för resultat du ville se.
Senast redigerad av Mangan sön 16 mar 2014, 22:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271566
r93 skrev:Jag förstår inte vad du menar?

Allt tyder väl på att vi konsumerar mer mat än tidigare.

Tror du att korna bara står och producerar mjölk? Nä dom behöver foder, vilket betyder mat, vilket i sin tur måste odlas.


Och det går åt färre och färre människor för att producera den maten vi äter. Och större och större delen av det vi äter produceras utomlands.

Det är en stor anledning till att landsbygden avfolkas. Så, de som bor på landet skall de jobba med samma sak som de som bor i stan, eller hur tänker ni er vad de skall sysselsätta sig med? För matproduktionen behöver inte så många bönder.


Angående gnället så har vi på landet klagat i urminnes tider, det hör till :wink:


Kanske därför så många flyttar därifrån, trötta på gnället?

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271569 Den tandagnisslan som hörs är nog för att jag själv har varit med och röstat fram de partier som har satt i system att fullständigt skita i hur det är för landsbygden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).