Skotare

Hjälp att designa en drömskotare?

9 inlägg 5582 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp att designa en drömskotare?

Norgren  
#270474 Hej alla skotarentusiaster!

Jag behöver er hjälp med ett litet skolprojekt. Jag går ett så kallat skogligt basår och en av våra distansuppgifter är att designa våra egna drömskotare. Vi uppmuntras att ta kontakt med entrepenörer och förare som har mer erfarenhet av skotarkörning än vad vi hinner få under året. Har redan talat med samtliga i min bekantskapskrets som kör skotare men jag vill samla in ännu fler bra idéer. :wink:

Det ska däremot inte vara ett projekt på ingenjörsnivå, utan vi ska titta på olika lösningar på exempelvis sidostabilitet, marktrycksreducering, bränsle och motorer, komfort och ergonomi, kranplacering och så vidare. Det viktiga är att lösningarna är möjliga och att vi visar förståelse för både fördelarna och nackdelarna med våra val. Skotaren måste alltså vara tillverkningsbar utifrån dagens tillgängliga teknik. Inga svävande skotare med andra ord.

Ifall det är något ni saknar på era egna skotare eller på skotare i allmänhet, så skulle jag bli enormt tacksam om ni kunde skriva en rad om det. Stort som smått. :grin:

Skulle bli enormt tacksam för svar! :smile:



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att designa en drömskotare?

molnia  
#270482 mina galna idéer finner du här :wink:
viewtopic.php?f=21&t=16676&start=15#p223968

Avatar Fallback

Re: Hjälp att designa en drömskotare?

Norgren  
#270495 Men väldigt spännande lösningar :grin:

Det flexibla lastutrymmet har jag funderat mycket på, men skulle då vilja ha en lösning som fungerar både hydrauliskt och, ifall hydrauliken krånglar ute i skogen, även manuellt.

Spännande idé med bandställ under buken :wink: tåls att fundera lite på!
Tack för bra idéer :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att designa en drömskotare?

molnia  
#270499 men om hydrauliken krånglar så har man mer problem än att last utrymmet inte går att förändra. kran kanske t.o.m drift kanske inte funkar så då har man nog anledning att lösa problemet med hydrauliken ändå..?

Avatar Fallback

Re: Hjälp att designa en drömskotare?

Hema  
#270511 Framtidens skotare är ingen skotare, utan flera mindre myrrobotar som har kontakt med skördaren som lägger de abterade stockarna direkt på myrrobotarnas ryggar för transport till upplägget. Där de själva lastar av sig eller får hjälp av en sorterare/avlastare.

Robottekniken finns redan, även om den är i sin linda. Denna lösning för att minska problemet med markskador och minskat personalbehov. Myrrobotarna ska kunna staplas på varandra på lastbilsflak för enkel transport till nästa uppdrag. Om man har 2/3-fack på myrrobotarnas rygg eller har minst två stycken stående direkt i anslutning till skördaren är väl upp till utvärdering, för att se vad som funkar bäst.

Samt att dessa skulle kunna hyras in efter att den lilla markägaren gått o huggt klart i skogen, så kan de komma efterråt o plocka upp allt. Kanske perfekt vid gallring?

Avatar Fallback

Re: Hjälp att designa en drömskotare?

Norgren  
#271389
molnia skrev:men om hydrauliken krånglar så har man mer problem än att last utrymmet inte går att förändra. kran kanske t.o.m drift kanske inte funkar så då har man nog anledning att lösa problemet med hydrauliken ändå..?


Så sant :oops: Formulerade mig lite väl klumpigt. Tänkte mer ifall något krånglar med just den specifika hydrauliken kopplat till lastutrymmet. Att det skulle vara skönt att kunna fixa det manuellt också :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att designa en drömskotare?

Norgren  
#271393
Hema skrev:Framtidens skotare är ingen skotare, utan flera mindre myrrobotar som har kontakt med skördaren som lägger de abterade stockarna direkt på myrrobotarnas ryggar för transport till upplägget. Där de själva lastar av sig eller får hjälp av en sorterare/avlastare.

Robottekniken finns redan, även om den är i sin linda. Denna lösning för att minska problemet med markskador och minskat personalbehov. Myrrobotarna ska kunna staplas på varandra på lastbilsflak för enkel transport till nästa uppdrag. Om man har 2/3-fack på myrrobotarnas rygg eller har minst två stycken stående direkt i anslutning till skördaren är väl upp till utvärdering, för att se vad som funkar bäst.

Samt att dessa skulle kunna hyras in efter att den lilla markägaren gått o huggt klart i skogen, så kan de komma efterråt o plocka upp allt. Kanske perfekt vid gallring?


Oj, vilken spännande idé! Det vore verkligen innovativt :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att designa en drömskotare?

torpöbo  
#271399
Hema skrev:Framtidens skotare är ingen skotare, utan flera mindre myrrobotar som har kontakt med skördaren som lägger de abterade stockarna direkt på myrrobotarnas ryggar för transport till upplägget. Där de själva lastar av sig eller får hjälp av en sorterare/avlastare.

Robottekniken finns redan, även om den är i sin linda. Denna lösning för att minska problemet med markskador och minskat personalbehov. Myrrobotarna ska kunna staplas på varandra på lastbilsflak för enkel transport till nästa uppdrag. Om man har 2/3-fack på myrrobotarnas rygg eller har minst två stycken stående direkt i anslutning till skördaren är väl upp till utvärdering, för att se vad som funkar bäst.

Samt att dessa skulle kunna hyras in efter att den lilla markägaren gått o huggt klart i skogen, så kan de komma efterråt o plocka upp allt. Kanske perfekt vid gallring?


Även myror bildar stigar/markskador i skogen, och på något sätt skulle nog miljölobbyn/förstatligandelobbyn få detta till att vara dåligt för våran natur.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att designa en drömskotare?

Hema  
#271420 Norgren Tackar : )

torpöbo Mig veterligen är det i dagsläget bäst att bruka häst, för att minimera markskadorna. Sedan kan man väl se till att "myrorna inte tar exakt samma väg varje gång. Ja möjligheterna är nog näst intill obegränsade.

Samt så får skördarföraren fortsätta med att tänka på att att lägga grotet på så sätt att förhindra markskador. Ibland ser man inte några markskador från stora maskiner, men ofta kan den naturliga däneringen packas ihop, så att vattnet inte längre har någonstans att ta vägen.

Hellre fler ytliga markskador än några få som går på djupet och förändrar hela miljön i det drabbade området. Samt så tror jag nog att man skulle kunna utrusta "myrorna" med tillräckligt stora "fötter"

Ptja nu ska jag inte sitta o försvara min tanke, finns säkert massor av problem med den, men ibland får man tänka helt annorlunda för att nå en bättre lösning på grundproblemet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).