Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hur justeras broms på starkran?

23 inlägg 27990 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur justeras broms på starkran?

r93  
#271304 Jag byter tråd angående mitt spel.

Igår eftermiddag GICK det inte under några som helst omständigheter att få bromsen att låsa, oavsett hur hårt man ställde den, det gick att dra ut den med handkraft.

Blev galen och rev isär det.

Mitt spel har tydligen fått sig en kyss någon gång. Vinkeljärnet som hela bromsmekanismen sitter i är lite lite snett. Detta var omöjligt att böja tillbaka även med ett tvåmeters rejält järnrör.

Hur som helst så ruggade jag till bromsbandet med smärgelduk, detta såg förövrigt nytt ut ungefär sex sju mm "bromsbelägg".

Kontrollerade att allt gick lätt och fint & monterade ihop det igen.

Samma problem.... Det går inte att få den att bita.......

Efter någon timmes skruvande, funderande, sprängskissläsande blev det inte bättre..

Då gjorde jag en mycket mycket enkel fjäderbelastad extra hävarm till bromsbandet, då funkade det!

Gick och la mig, åkte till skogs i morse för att pröva.

Funkade klockrent, tog bort min extra hävarm och det funkade lika bra! Höll en 30cm 4,80 stock utan problem..

Nu ligger hävarmen i traktorns verktygslåda, redo att monteras om det händer igen, starvinchen är ju en dröm att köra med när det fungerar.

Mycket text, kommer att lägga upp bilder på allt snart..

Avatar Fallback

Re: Hur justeras broms på starkran?

r93  
#271305 Kom på en sak till, ni som kör vinschen mer proffesionellt än en annan, kopplar ni ur bromsen om ni bara ska vinscha ihop en hög?det ska alltså inte lastas på en gång.

Som jag förstår så ligger bromsbandet på hela tiden man spelar? Detta borde bli onödigt slitage, då man nästan bara har nytta av den när man ska lasta?

Avatar Fallback

Re: Hur justeras broms på starkran?

r93  
#271352 Här kommer bilder på det som vikt sig samt världens enklaste bromsförstärkare, monteras/demonteras under 10 sekunder.

Avatar Fallback

Re: Hur justeras broms på starkran?

Orclas  
#291854
Fagertofta skrev:Det jag undrar över är just hur ett spel kan ändra sig från att fungera perfekt till att börja kärva vid utdragning av vajer.
...

Är det någon annan som har idéer kring detta är jag tacksam för tips.


Eftersom jag faktiskt har en idé så bestämde jag mig för att skapa konto och skriva ett inlägg, särskilt som det säkert går tio googlande starägare på varje medlem som kan tänkas läsa inlägget (och jag vet själv hur värdefullt det kan vara att hitta svar via google). Givet kunskapsnivån här så bör nedanstående ses som en hypotes och kanske specifikt för vår vinsch. Jag är amatör i dessa sammanhang, om än inte helt opraktisk.


Jag/vi har haft samma problem som Fagertofta, ibland så rullar vajern snällt ut som den ska och ibland så får man slita och dra för varje meter. Har testat att justera bromsen, men det leder då istället till problem med tyngre laster där vinschen inte orkar hålla still.

I våras bestämde jag mig för att försöka hitta en lösning. Googlade, och hittade hit, laddade ner sprängskissen och funderade, men blev inte direkt klokare. Till slut så ställde jag mig vid vagnen och försökte skapa mig en känsla av hur det hela fungerar och förstod då hur drag i vajern får armen/bromsen att släppa efter, medan fjädern håller emot och ser till att bromsen går tillbaka i läge när draget slutar. Då upptäckte jag också något som var intressant, nämligen att fjädern inte fjädrade i sin fulla längd, utan högst halva (vilket jag antar i princip motsvarar dubbla dragkraften om rörelsevägen är samma). Anledningarna till detta var två, först att fjädern var rostig, sedan även att den under år av bruk skavt av lacken och börjat gnaga ett spår i godset, vilket sammantaget ger ökad friktion. Jag antar också att det skulle kunna förklara den varierande funktionen, där milt och fuktigt väder gissningvis ger mindre friktion och bättre rörelse i fjädern, medan kallare och torrare väder har motsatt effekt. Sedan hann jag inte så mycket längre än att jag, som snabblösning, sprayade på lite sprayfett, drog åt bromsen något och de få timmar som sedan hann köras så höll den rejäla stockar hängande utan att släppa och vajern rullade snällt ut när man drog.

Så långt min hypotes om möjlig felorsak till trög utdragning av vajer. Jag hade egentligen både tänkt att skriva här och fundera ut en mer ordentlig lösning i våras, men det blev så mycket vår att annat kom emellan...

Dags att ta tag i saken igen och min första enkla åtgärd har varit att lägga fjädern i elektrolysbad för att få den helt fri från rost (kanske overkill), men sedan är jag lite rådvill. Att smörja fjäder och spår löser väl saken, men tunt smörjmedel fäster dåligt och riskerar att snabbt regna bort, medan ett ordentligt vidhäftande sådant, smörjfett till exempel, sannolikt kommer att leda till att det istället fastnar en massa smuts och så blir det friktion av det skälet.

Jag lutar åt att det nog räcker att ge fjädern en dos motorolja eller något tunnare fett, såsom litiumfett. Spåret i godset skulle nog helst slipas rent från rost och sedan förses med ett skyddande ytskikt av något slag, frågan är vad? Det skulle behöva vara något som minimerar friktionen och som är motståndskraftigt mot fjäderns skavande. Spraylack lär ju i vart fall inte hålla och just nu går funderingarna i riktning Carosol Bodyspray (eftersom jag råkar ha sådan liggande) eller kanske Hammarlack, men jag vet inte hur nötningståliga de faktiskt är. En annan variant skulle kunna vara ett lager av lämplig epoxi, men då gäller det att få det helt slätt och jämnt.

Lösningsförslag mottages tacksamt och jag lovar att återkomma med rapport om vad jag till slut gjorde och hur bra det fungerar (när jag har hunnit använda vinschen några dagar och i lite olika väder).

Avatar Fallback

Re: Hur justeras broms på starkran?

Fagertofta  
#292873 Hej. Kul att ni, r93 och Orclas, svarat på mitt inlägg om trilskandes Starspel. Hur jag än gjorde, demontering, tvätt av bromsband inkl. ruggning av bandet, skruva fram och tillbaka med ställskruven för bandbromsen (har nu en rak spik istället för saxsprint=justering av ställskruv går då snabbt), ställskruv för armen/vajerbromsen i olika lägen, fick jag inte vajern att frikoppla som under tidigare skogssäsonger...vilket är minst 20 säsonger! Lösningen just nu var att i juli-14 köpa en annan beg. Starkran på Blocket. Jag hoppas den funkar bättre nu i vinter..! Jag har också tacksamt noterat era tips och åtgärder och kommer säkert pröva dessa vad tiden lider!
Best skogsregards, Fagertofta

Avatar Fallback

Re: Hur justeras broms på starkran?

Orclas  
#292976 Hoppas att nya vinschen fungerar bättre, det är oerhört irriterande (och rent fysiskt tröttsamt) med trilskande frikoppling.

Själv bromsade jag tänkta åtgärder vid avrostning av fjäder, samt att smörja in den och spåret med lithiumfett, tills jag ser hur långt det löser saken. Det är dock mycket tydlig skillnad och nu rör sig fjädern i hela sin längd när man drar i vajern (med medföljande goda rörelse i armen och därmed frikopplingsfunktionen).

Återkommer som sagt med rapport när det hela testkörts lite. Kan dock dröja ett tag, vårt skogsbrukande är mer på hobbynivå och än känns det för tidigt för skogsarbete.

Avatar Fallback

Re: Hur justeras broms på starkran?

jannee  
#292978 Starkranarna (eller spelet) lever sitt eget liv. I bland fungerar allt klanderfritt för att nästa dag gå väldigt trögt = svårt att dra ut vajern eller vill inte bromsen hålla stocken. Utan att göra någon åtgärd fungerar allt optimalt nästa dag eller så kvarstår felet = det är något man lärt sig leva med.
Även efter att jag bytt bromsband fanns samma fenomen kvar, så är det bara.
En sak jag dock lagt märke till är att när det regnar = är ett riktigt busväder då fungerar kranen perfekt.

Avatar Fallback

Re: Hur justeras broms på starkran?

Orclas  
#292985 Har du kollat hur fjädern rör sig? Regn=blött=lägre friktion mellan fjäder och gods, torrt/kallt (plus rostig fjäder) = tvärtom, och hur fjädern rör sig är alltså min hypotes om felkälla vad gäller vår kran.

Gå ut och kolla en torr dag, om felet sitter där (eller är bidragande) så är det väldans enkelt att lösa/förbättra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).