Motorsåg och handhållet

Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

202 inlägg 95648 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Vedia.se  
#271156 Köpte en fällkil på jula för att testa, kollade lite någrannare på den när jag kom hem.
Hoppas verkligen inte någon fäller träd efter deras instruktion på baksidan.
Mailade till deras kundsupport att dom borde ta bort skissen.


Senast redigerad av Vedia.se fre 14 mar 2014, 19:31, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

johan eriksson  
#271157 Och hur löd instruktionen?
En bild säger mer än tusen ord.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Vedia.se  
#271159 Bilderna hamnar uppochner...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

johan eriksson  
#271160 Nu är det rätvända

image.jpg


image (1).jpg

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271161 Det är väl själva principen dom vill visa på skissen! nästan minus brytmån om du frågar mig! eller vad var ditt problem med det hela? inget att hetsa upp sig över tycker jag! den som ska fälla träd får väl förvissa sig om hur man gör eller stå sitt kast! kilen ser ju förövrigt bra ut! men hur håller den för slag?framför allt i minusgrader? hur bred,lång och hur tjock är den i bakkant?

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

johan eriksson  
#271162 L 183mm
B 64mm
H 24mm
Om jag ser rätt på bilden.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

johan eriksson  
#271164 Art.nr: 729164 Mått: L18,4xB6,4xH2,4 cm. 79:-
Art.nr: 729041 Mått: L14xB5xH2,8 cm. 69:-

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Vedia.se  
#271165 Tack johan eriksson

Huggarn : håller med om att man bör veta vad man gör innan man fäller träd, var därför jag ansåg att dom borde ta bort skissen, följer man den så är ju chansen att trädet faller dit man vill rätt liten.
Brytnånen är ju avsågad för länge sen och ligger aldeles för långt in i stammen.

Jag hoppas inte någon oskyldig råkar passera när svensson skall ut med sin meecsåg och visa frun att här behövs ingen skogshuggare för de trädet...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Vedia.se  
#271167 Har ej provat den i skarpt läge än, rätt lik stihls mellanstorlek men plasten känns lite som att den kan bli skör i minusgrader.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271169 stihls mellanstorlek? kan man få en bild eller nåt på den? stihl gör väl inga kilar själva vad jag vet utan vilken kil man kan köpa beror nog på vilken handlare man handlar hos! dom verkar sälja vad dom känner för! dom flesta säljer dock bacho/eia kilar fast det står stihl på dom, vilka är svårslagna i funktion och hållbarhet! jag har varit testpilot på några nya kilar nu ett tag som verkar lovande i förhållande till priset! säger inget nu av "sekretessskäl" men ska enligt uppgörelse komma med ett utlåtande i höst! intressant va? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Vedia.se  
#271173 Den stora stihlkilen ser ju mest ut som bachos med lite skrovlig yta men den mindre modellen ser mer ut som denna från jula med fjäll på liksom, gillar den större bättre, tål mer stryk :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Nonkan  
#271183
Huggarn skrev:stihls mellanstorlek? kan man få en bild eller nåt på den? stihl gör väl inga kilar själva vad jag vet utan vilken kil man kan köpa beror nog på vilken handlare man handlar hos! dom verkar sälja vad dom känner för! dom flesta säljer dock bacho/eia kilar fast det står stihl på dom, vilka är svårslagna i funktion och hållbarhet! jag har varit testpilot på några nya kilar nu ett tag som verkar lovande i förhållande till priset! säger inget nu av "sekretessskäl" men ska enligt uppgörelse komma med ett utlåtande i höst! intressant va? :smile:


Finns inga produktbilder på hemsidorna, men den som heter fällkil 19 cm (art. nr. 00008812212 ) skiljer sig mycket från 24 cm (EIA)

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Nonkan  
#271185
Nonkan skrev:
Huggarn skrev:stihls mellanstorlek? kan man få en bild eller nåt på den? stihl gör väl inga kilar själva vad jag vet utan vilken kil man kan köpa beror nog på vilken handlare man handlar hos! dom verkar sälja vad dom känner för! dom flesta säljer dock bacho/eia kilar fast det står stihl på dom, vilka är svårslagna i funktion och hållbarhet! jag har varit testpilot på några nya kilar nu ett tag som verkar lovande i förhållande till priset! säger inget nu av "sekretessskäl" men ska enligt uppgörelse komma med ett utlåtande i höst! intressant va? :smile:


Finns inga produktbilder på hemsidan, men den som heter fällkil 19 cm (art. nr. 00008812212 ) skiljer sig mycket från 24 cm (EIA)

Bildgooglar man artikelnumret så får man några träffar..

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Qkeeper  
#271186 Har haft två sådana kilar och de har hållt två vintrar men de ger dåligt grepp mot fruset virke så har mest används då man behövt nån extra kil.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271187
Huggarn skrev:Det är väl själva principen dom vill visa på skissen! nästan minus brytmån om du frågar mig! eller vad var ditt problem med det hela? inget att hetsa upp sig över tycker jag! den som ska fälla träd får väl förvissa sig om hur man gör eller stå sitt kast! kilen ser ju förövrigt bra ut! men hur håller den för slag?framför allt i minusgrader? hur bred,lång och hur tjock är den i bakkant?


Tror jag köpte något liknande på Jula.
Om det är samma behöver du inte ens prova, min höll bara för ett eller två slag i lite kyla...
Fick ett par bitar av kilen upp i ansiktet, och det gjorde lite halvont i alla fall...

Mins jag rätt så hade ett litet oskyldigt barn kunnat lära sig ett eller ett par nya svordomar...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).