Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bilsläpkärra

64 inlägg 42151 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilsläpkärra

Qkeeper  
#270755 Får nog rekommendera CO-Släpet. Rejäla kärror som går stadigt och är slitstarka, man får besiktigat till den vikt man vill och till helt okej priser.

Avatar Fallback

Re: Bilsläpkärra

SaabAero  
#271174 Kolla vad släpen kostar i Tyskland är mitt tips

Användarvisningsbild

Re: Bilsläpkärra

JörgenO  
#271179 Är det någon som har erfarenhet av Estniska Tiki treiler? Någon som köpt en i Estland, verkar vara 20% billigare men man får antagligen lite admin med Estnisk VAT/svensk moms samt registrering.

Användarvisningsbild

Re: Bilsläpkärra

Skogstomte  
#271196
axwell skrev:
Skogstomte skrev: ingen fjädring


Är du helt säker på det ?

Det låter som en 30 km/h båttrailer som inte får ha fjädring, troligen för att det skall vara obekvämt att åka fortare.


Du har rätt. Jag kollade och det är torsionsfjädrat.

Användarvisningsbild

Re: Bilsläpkärra

Skogstomte  
#271197 Vill man ha lite bättre grejor så kan man kolla här, väldigt välbyggda saker http://www.hapert.se

Avatar Fallback

Re: Bilsläpkärra

Qkeeper  
#271223 Har en Tiki 275P (tror jag den heter om jag inte minns fel) för hemmabruk. 6 år gammal nu och enda som är bytt är en lampa samt hjullagren vilka jag misstänker slitits ut p g a en och annan färd med överlast..

Användarvisningsbild

Re: Bilsläpkärra

JörgenO  
#277824 Jag köpte en släpkärra i förra veckan.
Den är Holländsk av märket Saris som jag aldrig hört talas om förr.
Den har gallergrindar och stöttor där bak. Väger 400kg och får lasta 1600kg.
Flaket är 300*150 så jag hoppas att Yanmarn får plats (har ca 12km mellan mina båda skogar). Jag bör också kunna få med 5m3 ved ner till Stockholm.
Allt som saknas nu är E-körkort. Jag hade tänkt ta det i vår men det är ont om tid och verkar ganska dyrt.

Användarvisningsbild

Re: Bilsläpkärra

totte  
#277850 Aldrig hört namnet heller, men den ser ju väldigt stabil och fin ut, med bl a rejäla profiler i sidorna. Hoppas den motsvarar förväntningarna. Lycka till med E-kortet!

Avatar Fallback

Re: Bilsläpkärra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278510 Har ni provkört med ett maxlastat obromsat släp o provbromsat så bi känner er bekväma med de påskjutet de blir?
Köpte en 2000kg brenderup för en 8 år sen, går som på räls ävenmaxlastad, däremot skramlar de tippbara flaket när den är olastad pga hård fjädring

Avatar Fallback

Re: Bilsläpkärra

draken333  
#279025 Jag köpte en Sm-30013 för en månad sedan. Den går som en pråm. Maxlastad känns den hur smidig som helst. Har nätgrindar på. Väger 300 kg utan dem. Fick den för 17000:- plus moms av Gutesläpet. Då utan nätet. Tycker att 1000 kg som man kan hyra på mycket för dyra pengar inte alls är av samma kvalitet. Riktigt nöjd

Avatar Fallback

Re: Bilsläpkärra

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279115 Är man intresserad av specialsläp eller inredning av arbetsbil så kan Kabo karosseri vara ett alternativ. Dom kan även tillverka en standardsläp om ni inte vill ha en special.


http://slapvagnsservice-umea.se/

Avatar Fallback

Re: Bilsläpkärra

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279119 Har en saris själv med samma totalvikt. Mycket nöjd m den. jag kör allt ifrån pellets, åkgräsklippare och traktorredskap till ensilagebalar. Den funkade fint som motivationshöjare för E- kortet. Det är bara till att börja. Ps använd den inte innan du är klar m kortet då det klassas som olovlig körning o kan kosta dig körkortet ds.

Avatar Fallback

Re: Bilsläpkärra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279139
Uffe skrev: Ps använd den inte innan du är klar m kortet då det klassas som olovlig körning o kan kosta dig körkortet ds.


Och har man väl fått det körkortet, så blir det "bara" böter om man kör med överlast, inte risk för körkortet.

Avatar Fallback

Re: Bilsläpkärra

svenolof56  
#281613
JörgenO skrev:Jag köpte en släpkärra i förra veckan.
Den är Holländsk av märket Saris som jag aldrig hört talas om förr.
Den har gallergrindar och stöttor där bak. Väger 400kg och får lasta 1600kg.
Flaket är 300*150 så jag hoppas att Yanmarn får plats (har ca 12km mellan mina båda skogar). Jag bör också kunna få med 5m3 ved ner till Stockholm.
Allt som saknas nu är E-körkort. Jag hade tänkt ta det i vår men det är ont om tid och verkar ganska dyrt.


Jag har också en Saris för 4 kbm ved. Undrar vad du tycker om att backa i motlut med tanke på bromsen som vill slå i då.

Användarvisningsbild

Re: Bilsläpkärra

JörgenO  
#281664
svenolof56 skrev:
JörgenO skrev:Jag köpte en släpkärra i förra veckan.
Den är Holländsk av märket Saris som jag aldrig hört talas om förr.
Den har gallergrindar och stöttor där bak. Väger 400kg och får lasta 1600kg.
Flaket är 300*150 så jag hoppas att Yanmarn får plats (har ca 12km mellan mina båda skogar). Jag bör också kunna få med 5m3 ved ner till Stockholm.
Allt som saknas nu är E-körkort. Jag hade tänkt ta det i vår men det är ont om tid och verkar ganska dyrt.


Jag har också en Saris för 4 kbm ved. Undrar vad du tycker om att backa i motlut med tanke på bromsen som vill slå i då.


Låter inte bra, känns inte som det är då man behöver bromsen.

Pappa tog upp släpen från Laholm till mej i Haninge och jag körde upp den till hemmanet i Valborg så den har gått 120 mil o ligger fint efter Kingen utan last.
Nu får den stå hos en snäll granne men lika bra det för jag har inte hunnit med synundersökning eller nåt än så jag får ju inte köra den. Åsele är ju ambulansfri kommun sen ett år tillbaka, kanske också polisfri så att jag vågar skjutsa omkring traktorn i sommar.

Gallergrinden bak har inget gångjärn som hyrsläparna utan jag får plocka av det helt men jag är nöjd ändå, verkar vara ett stabilt bygge.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).