Öppna kategorin

Starta eget!

9 inlägg 8861 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Starta eget!

persie91  
#271063 hallå allt folk!

Är i startgropen med att dra igång egen firma med inrikting på specialhuggning och röjning :grin:

Men man har ju lite funderingar på vad man ska ha i åtanke och så.

Kom gärna med råd och frågor å bolla med :)



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Starta eget!

Jim_the_one  
#271088 Råd 1, '

köp INGET från telefonförsäljare!!

Telefonen kommer att gå varm första månaderna, allt från tvättmedelsförsäljare till diverse skumma "sök sajter på nätet"
En försökte tillåmed pracka på mig att det var obligatoriskt att vara med där, som tv-avgiften fast för företag.

Råd 2,
Skaffa en redovisningsekonom, om man nu inte har superkoll på allt sådant själv.


Råd 3,
Köp inte en massa "bra att ha" saker, nu kanske du redan har grejerna du behöver. Men det är så lätt att köpa grejer man egentligen inte har behov av.
Men att tex köpa en ny såg för 8000kr ist för den där begagnade för 3-4000kr kan var dumsnålt, ska man leva av sågen så ska den bara fungera. En trasig såg är svårt att leva på, man blir bara trött å arbetslusten åker hem till soffan.

Avatar Fallback

Re: Starta eget!

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271125 Att aldrig säga ja per telefon är de viktigaste. Be dom maila över vad de vill sälja. i princip aldrig ngn som kan göra det.
Sen har jag pga en före detta som jävlas skaffat en inspelningsapp vilket jag talar om för dom innan vi börjar prata. Har aldrig hört ngt mer från dom efter det....!!

Avatar Fallback

Re: Starta eget!

Jim_the_one  
#271130 Kan ju tillägga att distansköplagen bara gäller konsumenter dvs privatpersoner inte företag.


Du kan ju även börja fråga efter faktureringsadress och att din taxa är 200kr+moms per påbörjad minut för "telefonkonsultation"

Avatar Fallback

Re: Starta eget!

Muminmamman  
#271135
persie91 skrev:hallå allt folk!

Är i startgropen med att dra igång egen firma med inrikting på specialhuggning och röjning :grin:

Men man har ju lite funderingar på vad man ska ha i åtanke och så.

Kom gärna med råd och frågor å bolla med :)


Lysande! Egen företagare är bland det bästa att vara, får du snurr på det är det väldigt roligt. Det där med telefonförsäljare kan du delvis lösa genom att att ha ett kontantkortsnummer som du uppger till alla myndigheter. Lyssna av det en gång i kvartalet eller så. Det är hos myndigheterna telefonförsäljarna hittar ditt telefonnummer. Funkade rätt bra för mig i varje fall.

Har du någon annan företagare att samarbeta med så kan det vara ett bra sätt att dela kostnader på för typ revisor och sånt. Dessutom rätt skönt att ha någon att prata med när det är både tungt och glatt, som vet hur det känns.

Avatar Fallback

Re: Starta eget!

persie91  
#271641 då vet jag lite om telefonförsäljare då :)

Märkte att jag gjorde inlägget på fel tråd,, men skitsamma.


Vilket timpris och ha pris ska man ligga på vid röjning?? :)

kan säga att det inte finns några utländska konkurrenter

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget!

Husqy346  
#271651 Som alla andra säger, fall inte för telemarketing . Skaffa tex en nummerpressenterings app där du ser vilka det är som ringer utanför din telefonbok . Även en blockerings app där du lägger in oönskade samtal då ringer de bara en gång sedan . Ta så billig mobiltelefoni som möjligt det tjänar man stort på i längden.
Välj med omsorg var du vill marknadsföra dig skippa lokaldelen tex.
Räkna med att om du vill kunna ha tex 30000 :- över en månad så fakturera för det dubbla minst då det inte blir mycket kvar efter momser skatter samt socialaavgifter mm .
Gå efter magkänslan när ett uppdrag ska utföras känns det inte bra så brukar det även kunna bli strul också .
Annars ha största tron på dig själv och försök funkar det inte så får man leta andra sysslor sedan .
Lycka till .

Användarvisningsbild

Re: Starta eget!

totte  
#271676
Märkte att jag gjorde inlägget på fel tråd,, men skitsamma.


Jo, tror vi tar och flyttar till Öpnna kategorin, finns väl ingen riktigt bra ämneskategori för det här.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget!

Peteflamingstar  
#271680 Kul att du vill starta eget! Har precis själv passerat ett halvår som egen företagare i skogsbranschen och har inte ångrat mig hittills. Som någon sa, räkna med att åtminstone hälften av vad du fakturerar/månad går bort i sociala avgifter, skatt o kostnader. Var säker på att du har nog med jobb, beror iofs på hur mycket du vill kunna ta ut i lön. Att fakturera uppåt 50-60 000 varje månad är väldigt tufft, så det ska man kanske inte räkna med. Jag ser istället andra fördelar än just hög lön, som friheten att kunna välja hur mycket jag jobbar. Som ensam utan stora maskiner har man fördel att de fasta kostnaderna inte är så höga heller.

Ska du röja åt något bolag, och har du i så fall någon lösning på fackets inställning gentemot ensamföretagare i den branschen?

Mvh Peter

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).