Inomgårdsmaskiner

Vad krävs för att orka driva hydraulsåg?

20 inlägg 23113 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad krävs för att orka driva hydraulsåg?

jura  
#270803 Planerar ett bygge av vedprocessor och skulle gärna haft hydraulmotor till kapen.
Vad jag förstår är en parker f11-05 vad som brukar rekommenderas.
Det jag undrar är om jag klara mig med 5,5 eller 7,5 kw elmotor?

Tänkte använda en 70/40 kolv med slaglängd 37.
Vid 160 bar borde jag vara vid 6 ton som jag tror räcker för klyvningscylindern.
Pumpen jag har är på 16cc.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vad krävs för att .....

rokon  
#270807 Hur många Kw kräver du att din motorsåg i skogen skall ha för kapning? Inte så mycket väl?
Klyvsågverk kräver mera än kapning så 5,5 kw bör mer en väl räcka. Nu går det bort en del av verkningsgraden vid hydrauldrift, men verkningsgraden på en traditionell motorsåg har väl även den sina förluster?
Vilken effekt har andra tillverkare valt till sina elmotorer?

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att orka driva hydraulsåg?

jura  
#270808 Kanske ska förtydliga mig lite.
Vilket flöde behövs för att kunna köra parker f11-05 i vettig hastighet (20ms iaf)
Och räcker det med 160 bar?
Lär ligga lite över 30l min med 7,5kw motor på 160 bar med 16cc pump vad jag förstår.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att orka driva hydraulsåg?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270819 Gissar att du menar 20meter/sekund i kedjehastighet?

f11-05 låter som det är en 5cc motor och om du då har en 16cc pump så kommer motorn gå med ca 3ggr elmotorns varvtal.

En jag snackade med som är insatt sa att flödet var viktigare än trycket på en sågmotor även om sågmotorn klarar 400bar. Han menade att de motorerna är av mycket hög kvalitet och klarar bortåt 10000 rpm eller om det var ännu mer.

M=16*16/2*3.14=40.7Nm behöver motorn klara.
Jag vet inte vad du har för varvtal men för att motorn ska kunna driva den pumpen så får max varvtal på den vara 1760 rpm med den effekten.

Smartast är såklart att ha en lastkännande pump. Har en sån på 33cc liggande om du är intresserad.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att orka driva hydraulsåg?

j-eg63  
#270862 Du behöver den större elmotorn på 7.5 kW om varvtalet är 1400 varv Jag har själv en parker f 11-05 och en 28 cc pump funkar mycket bra blir väl 40 minut liter på pumpen Kedjan 0.404 :grin:


http://calculate.pmcgroup.se/sv/motor

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att orka driva hydraulsåg?

jura  
#270866 Förstod inte riktigt formeln. Innebär det att jag måste använda en motor på max 1400varv m?
En motor på 2800 varv minuten ger 46 varv sekunden x3=140 varv sekunden på hydraulmotorn och en 1400varvare ger då ca 70 varv i sekunden.

Lastkännande pump låter ju bra men är inte dom mer avancerade att bygga ett system till?

Om det funkar med motor 7,5kw på 1400 varv till en 28cc pump borde det bli nästan samma varv med 16cc och motor på 2800 varv?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad krävs för att orka driva hydraulsåg?

Seb macahan  
#270872 Flöden. Hej har själv funderat en del på detta till ett bygge som snart ska presenteras här på forumet. Jag har en motor på 40cc som jag driver från yttre hydrauluttag på traktorn Där kan jag plocka ut ca 113L/min vid 260bar vid 1700rpm. Det funkar, men jag hade nog gärna sett lite bättre flöde på min hydraulik. Kollar man på mindre kranmonterade gallringsaggregat brukar dom vilja ha minst mellan 120-170L/min. Jag tror du ska upp i dessa flöden för att det ska funka vettigt. Den behöver nog inte leverera något värsting tryck. Elmotorn klarar effekten det gäller o hitta en pump med tillräckligt bra flöde= ganska dyrt

Användarvisningsbild

Re: Vad krävs för att orka driva hydraulsåg?

Seb macahan  
#270876 Förtydligande
Elmotorn klarar effekten det gäller o hitta en pump med tillräckligt bra flöde= ganska dyrt
Tillräckligt bra flöde vid ditt varvtal

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att orka driva hydraulsåg?

j-eg63  
#270879 Svar till Jura . Blir bra med motor på 2800 o 16 cc på pumpen 160 bar på maxtrycket blir effekten ca 10 KW men det är ju endast kortare stunder

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att orka driva hydraulsåg?

jura  
#270880 Ja, någon fart borde man ju få med en sån motor tycker man. Om den sen inte går som en skördare är ju inte hela världen :) Vill ju gärna köra så många funktioner som möjligt på en hydraulpump eftersom jag bara har 16a säkring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att orka driva hydraulsåg?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270884 Volymen på pumpen ggr trycket i MPa delat med två Pi ger dig vridmomentet som krävs för att driva pumpen.
Effekten var känd och momentet då kan man räkna ut varvtalet.
Har du en pump på 28cc så kommer den inte klara det trycket med det varvtalet på motorn.

Jag är ingen expert på hydraulik men som jag fattat det så justerar man max vridmoment med en skruv och sedan kommer pumpen sträva efter att ge ett konstant tryck tills att max vridmoment uppnåtts eller max flöde som pumpen kan ge.
Någon elektronik krävs inte som jag förstått det.

Har du en motor på 2800 varv och 16cc så kommer du inte kunna få 160 bar,
En 2800rpm motor med 7.5kw klarar bara driva en pump på 10cc om du vill få 160 bar.

Om du inte är så haj på matten så kan du göra beräkningarna här:
http://www.terling.se/motor.shtml

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att orka driva hydraulsåg?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270887 Om jag inte minns fel så tål min pump 3000rpm så med den skulle du få ut 2800*33/1000=92.4 l/min.
Ditt varvtal på motorn blir 2800*33/5=18480rpm vilket nog är lite mycket för den motorn.
Kör du 1400rpm så funkar det.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att orka driva hydraulsåg?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270888 Motorn tål 12000rpm.
http://www.parker.com/literature/Litera ... 249-US.pdf

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att orka driva hydraulsåg?

jura  
#270894 Så med andra ord är det kört för 16cc hydraulpump vid 160 bar och parker f11-05.

Med 33cc pump och 7,5kw 1400rpm motor ger 9200 varv på hydraulmotor.
Testade skriva in lite värden och vid 46 l flöde skulle jag hamna vid 110 bar.
Så det enda som är lidande då är att det blir lite lågt tryck.
4,2 ton. Frågan är om det räcker när man inte klyver mer än ca 35cm?
Alternativet är ju skaffa en grövre klyvcylinder eller om man kan trimma upp det på annat sätt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad krävs för att orka driva hydraulsåg?

Seb macahan  
#270910 Är inte 4,2ton lite klent? Tittar man på vedmaskiner brukar väl dom ligga på 8-12ton?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).