Motorsåg och handhållet

Dolmar 5105 ch

23 inlägg 13493 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dolmar 5105 ch

Logger65  
#270813 Nu har jag kört med min Dolmar i ett par veckor o kan bara säga att den är kanon :grin:
Har huggit en 30 kbm ved ,grov björk o asp. Efter att justerat förgasaren ,(fyrtakta på högvarv )så går den bra , stark ,rapp o varvvillig .Väldigt bra avvibrerad .skön hantagsvärme
En såg att rekomendera..
Köpte den från Tyskland med 15" svärd o extra kedjor för det fina priset av 5100kr
Jämför man priset på dom svenska sågarna så skiljer det ju en hel del i pris.

Finns det fler som kör med Dolmar o vad tycker ni om dom?
image.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Dolmar 5105 ch

SawTroll  
#270828 Har en 5100SH fra 2007. Generelt en bra sag - men den har ikke blitt med i skogen etter et par ganger, på grunn av dårlig håndterbarhet ved kvisting or markert tregere gassrespons enn 50cc 346xpg. Noe tyngre også, og så vidt vites er 5105 noe tyngre enn 5100, og den arbeider på lavere turtall.

Etter min mening er innvendig clutch en feilkonstruksjon på en 50cc sag....

Nå er jo mennesker forskjellige, og det kan jo godt være at du kommer til å bli gode venner med din 50cc Dolmar, selv om jeg ikke er så begeistret... :wink:



PS; Hvis saga har katalysator, så må du bli kvitt denne ASAP. Det er vanlig å skifte lyddemperen ut med en fra 5100S.

Användarvisningsbild

Re: Dolmar 5105 ch

stegmaster  
#270835 Jeg har ochså en Ps 5000. Tycker det er en kanon bra såg.
Bästa jag har åtminstone.
Dom andra er Jonsered 2054, och en Husqvarna 42.

Användarvisningsbild

Re: Dolmar 5105 ch

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270839
SawTroll skrev:Har en 5100SH fra 2007. Generelt en bra sag - men den har ikke blitt med i skogen etter et par ganger, på grunn av dårlig håndterbarhet ved kvisting or markert tregere gassrespons enn 50cc 346xpg. Noe tyngre også, og så vidt vites er 5105 noe tyngre enn 5100, og den arbeider på lavere turtall.
Det måste vara nåt fel på din 5100...
Kolla din våg med, den kan inte heller vara riktigt frisk.

Avatar Fallback

Re: Dolmar 5105 ch

SawTroll  
#270963
Mange skrev:
SawTroll skrev:Har en 5100SH fra 2007. Generelt en bra sag - men den har ikke blitt med i skogen etter et par ganger, på grunn av dårlig håndterbarhet ved kvisting or markert tregere gassrespons enn 50cc 346xpg. Noe tyngre også, og så vidt vites er 5105 noe tyngre enn 5100, og den arbeider på lavere turtall.
Det måste vara nåt fel på din 5100...
Kolla din våg med, den kan inte heller vara riktigt frisk.


Det er ingen feil på min 5100SH, annet enn at den er hva den er. Mine observasjoner er helt "normale". Den "firetakter" fint utenfor virke ved 14,400rpm - og L er finjustert til beste accellerasjon.

Jeg veier ikke sager selv, det er nok andre som gjør det, og disse sagene har jo vært på markedet en bra stund....

Avatar Fallback

Re: Dolmar 5105 ch

dolmar5105  
#270988 10+

Avatar Fallback

Re: Dolmar 5105 ch

M-F  
#271003 Smaken är som baken! :P Men ändå riktigt kul att få läsa om något annat än hva 346,550 och stihl ms 261!Blir som lite tjatigt i längden!Och jag som har förmånen att inte ha något favoritmärke :wink: vill gärna höra mera om Dolmar så skriv på!

Avatar Fallback

Re: Dolmar 5105 ch

stefan elvis  
#271012 Var ut i garaget med min (icke krönta) fiskevåg för att jämföra lite vikt på en del av mina sågar då detta verkar vara (viktigt) för många. 13tums svärd och halv tank på samtliga.
Jonsered 2054w 6,8kg.
Dolmar 4605h, samma vikt på papperet som 5105h utan cat 6,7kg.
Hva 346xpg 6,4kg (äldre mod).
Hva 242xpg 6,2kg.
Hva 238sg 6,0kg.

Lånade ut dolmarn en gång till en som fått haveri på sin 242a. När han lämnade tillbaka den berömde han dolmarn och sa att den här sågen var ju lättare och smidigare än hans hva.
Jag finner ingen anledning att berätta för honom att egentligen skiljer det nog ca ett halvt kilo till husqvarnans fördel, och han kan nog säkert tänka sej en dolmar när hans såg ger upp helt.
Det är ju hur han upplever sågen som är det viktiga väl?

Användarvisningsbild

Re: Dolmar 5105 ch

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271017
SawTroll skrev:
Mange skrev:
SawTroll skrev:Har en 5100SH fra 2007. Generelt en bra sag - men den har ikke blitt med i skogen etter et par ganger, på grunn av dårlig håndterbarhet ved kvisting or markert tregere gassrespons enn 50cc 346xpg. Noe tyngre også, og så vidt vites er 5105 noe tyngre enn 5100, og den arbeider på lavere turtall.
Det måste vara nåt fel på din 5100...
Kolla din våg med, den kan inte heller vara riktigt frisk.


Det er ingen feil på min 5100SH, annet enn at den er hva den er. Mine observasjoner er helt "normale". Den "firetakter" fint utenfor virke ved 14,400rpm - og L er finjustert til beste accellerasjon.

Jeg veier ikke sager selv, det er nok andre som gjør det, og disse sagene har jo vært på markedet en bra stund....


Är du säker på att den taktar och inte slår mot varvtala regulatorn?
Skitsvårt o höra skillnad.
Vad ligger den på i stock när den ger som bäst?

Användarvisningsbild

Re: Dolmar 5105 ch

palbin  
#271020 Detta med drevet på utsidan eller insidan om kopplingen har
jag undrat mycket om: vad är fördelarna och nackdelarna med
de båda alternativen?

Jag menar - det är uppenbart enklare byta drev då det sitter på
utsidan - medan det å andra sidan borde bli en sundare belast-
ning på sågen med drevet på insidan ... men vad mera kan spela
in ... ?

Användarvisningsbild

Re: Dolmar 5105 ch

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271022 Om du kör fast sågen kan man byta svärd/kedja när det sitter kvar i trädet om drevet sitter på utsidan. Är lite svårt om det sitter på insidan.

Användarvisningsbild

Re: Dolmar 5105 ch

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271029 Jag tycker det borde vara invändig alltid.

Gyro effekt och vikter hanteras bäst när de är nära varandra.

Ju närmare kopplingen är centrum ju bättre är det. Ser inga nackdelar med detta...

Avatar Fallback

Re: Dolmar 5105 ch

Logger65  
#271034 Nu rör det på sig i tråden. Skoj!

Hur många har bytt koppling på sin såg ? Oavsett märke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dolmar 5105 ch

anersimyra  
#271041
Logger65 skrev:Nu rör det på sig i tråden. Skoj!

Hur många har bytt koppling på sin såg ? Oavsett märke
Jag :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dolmar 5105 ch

herjman  
#271062 Har en tre år gammal 5105 som går kanon! Rapp, lätt, smidig bra balanserad och inte en massa elektronik som kan strula.

Har kört hårt med den ett tag nu, denna vintern har den gått i snitt 4h per dag, ofta med 18" svärd utan att krångla. 18" är dock i längsta laget för så liten såg tycker jag.
Det enda jag bytt ut som inte kan anses vara normalt slitage är fjädern till kastskyddet.

Leveranstider för reservdelar verkar tyvärr ha blivit ett skämt sen Makita tog över, skulle få vänta två veckor på fjädern till kastskyddet om inte killen på verkstaden lyckats leta fram en i gömmorna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).