Skotare

nya spakar!

14 inlägg 15023 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

nya spakar!

Godsägarn  
#270582 tja alla vakna!

Jag hittade en firma som säljer ersättnings system från dom gamla "apskallarna" med tillhörande ips- boxar, som alla vet har dom en lite begränsad funktion när dom har fått några år på nacken... Men dom nya spakarna ersätter alltså boxarna och dess j@%**&vla kort.pluset är att man kan ställa ramptider sa säljaren? Vilken funktion har det? Är det nån som har erfarenhet av dessa spakar?

Tack för svar!
Ps min första tråd, så va snälla :)



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: nya spakar!

finskpinne  
#270588 Är det Ergostick från Rotec Enginering som du har funderat på??

Jag har även funderat på att montera dom i min timberjack skotare där ips boxarn lever farligt när det är lite fuktigt väder. Hittills har jag inte gjort det utan bara fixat lite dåliga lödningar i ips boxarna och på det viset klarat det, men det blir bara oftare och oftare dom jävlas. Så därför tänkte jag prova dom spakarna istället.

Ett paket som ersätter både kattskallarna/minispakarna, ips-boxarna och kablarna kostar under 1000 euro så det är ju mycket billigare än att försöka få tag på delar till ips boxarna som inte tillverkas längre.

Snackade med en som jobbar på Logset och dom hade monterat såna spakar i en begagnad skotare en gång och dom fungerade väl som dom skulle. Hållbarheten vet jag ju dock inget om...

Ramptider betyder att du kan ställa in en liten "fördröjning" vid start och stop så att inte kranen rycker när man börjar eller slutar en rörelse plötsligt. Det stänger inte av strömmen till ventilen allt på en gång utan den trappar ner försiktigt. Hur lång den där rampen ska vara går att ställa. Denna funktion finns nog på dom flesta styrsystem, även på vissa ips boxar. Alla använder sig inte av denna funktion men många gör det, smaksak...

Användarvisningsbild

Re: nya spakar!

Godsägarn  
#270609 Hej finskapinnen!
Det är vmd forestry i Göteborgtrakten som säljer dom, tydligen är det parker (monsun tison)som har gjort den för att ersätta sitt misstag;-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: nya spakar!

Godsägarn  
#270615 Här är annonsen,

http://www.blocket.se/goteborg/ICL_435_ ... ?ca=16&w=3

   TS
Användarvisningsbild

Re: nya spakar!

finskpinne  
#270674 Ja då var det inte dom samma som jag tänkte på. Dom som jag funderade på så tillverkas och säljs av ett företag här i Vasatrakten i Finland... Jag kan tänka mig att dom där som parker säljer inte kostar under 1000 euro!! 😡

Användarvisningsbild

Re: nya spakar!

Godsägarn  
#270690 11 000 kr om man byter in dom gamla spakarna och boxarna. Hmm kanske skulle kika på dom du pratar om.. Har du en länk?

   TS
Avatar Fallback

Re: nya spakar!

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270701 http://www.rotecengineering.fi/rotec-engineering/ dom har en annons här längst upp till höger.

Avatar Fallback

Re: nya spakar!

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270718 Finns det någon anledning att dessa spakar inte har vanliga "vippor"?

Användarvisningsbild

Re: nya spakar!

Godsägarn  
#270776 Någon som har erfarenhet av dessa spakar?
Grymt sugen på dom faktisk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: nya spakar!

Godsägarn  
#270778 Från hem sidan!

FÖRSÄLJNING TILL SVERIGE


Ifall du har ett organisationsnummer och får dra av moms, kommer fakturan att skickas momsfritt. I och med att Finland och Sverige hör till EU finns det för kunden inga extra blanketter som behöver fyllas i, ingen skatt som behöver betalas, ingen tull osv.

Hehe

   TS
Användarvisningsbild

Re: nya spakar!

finskpinne  
#270783
Mr-Hemek skrev:Finns det någon anledning att dessa spakar inte har vanliga "vippor"?


Dom har ju nog "vippor" men dom ser lite annorlunda ut. Är väl nog främst en fråga om ergonomi. Och vem vet, dom kan ju vara lättare att bygga på det där viset också...

Avatar Fallback

Re: nya spakar!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275815 Nä dom har inte vippa utan ett tumhjul att vrida på.
Rotec spaken säljs av Weimer hydraulik med, där finns manualer med att ladda hem

Avatar Fallback

Re: nya spakar!

blåbäret  
#293394 Har monterat rotec spakar i en rapid-88. Funkar bra, men det var på håret att kablarna räckte till på längden. Boxarna sitter kvar för att köra tornet och midjestryrning.
Lite bökigare att ställa in start och stoppström än ips.Kranen måste köras min resp max hastighet vid inställning så se till att inga hus, fordon eller nyfikna gubbar är i närheten när kranen svänger med max fart
Är inte helt nöjd med rullarna till utskjut-grip; Rullarna sitter vid tummen, så när man drar spakarna utåt samtidigt med rullen så blir tumrörelsen lite krum.
Otroligt skönt att det bara funkar och går. Halleluja .

Avatar Fallback

Re: nya spakar!

öronbak  
#293404 härligt att läsa att någon är glad och nöjd över sin investering och grejerna fungerar...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).