Skogsmiljö och Trädlära

Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

29 inlägg 19980 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

rokon  
#270682 Rötterna kan armera och stadga sidorna

Användarvisningsbild

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

rokon  
#270685
Mangan skrev:Det var väl det lilla diket, inte krondiket som visades första sekundarna? ;)

Skall nog fortsätta på mitt lilla dikesprojekt i sommar tro jag. Kan inte rokon lägga upp en liten instruktionsfilm om verktyg och arbetsgång?


Någon film blir det nog inte, i bästa fall något foto med text därtill. Jag har ju ännu inte lagt in en ända bild på skogsforum, men förhoppningsvis kan det bli något lite framöver.
Vi får se, kanske det hamnar i någon annan tråd då.

Avatar Fallback

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

Skogstinsen  
#270703 Riktigt strongt gjort. Gissar på att han var för snål för att anlita en grävmaskin.

Avatar Fallback

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

Chuck Norris  
#270750 Ja som sagt strongt gjort,.

Men jag undrar varför? Inte kan det väl vara för motionen? Eller för att tjäna pengar? Gubben kan väl knappt tjäna 5 kr/ tim på det jobbet. Eller gör han det för att det är roligt att gräva? Knappast. Jag fattar ingenting?

Avatar Fallback

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

Hema  
#270753 Jag tror det stavas tillfredsställelse. En del tränar för endorfinerna andra gör annat. Han kanske inte har råd att anlita någon, samt så ville han inte offra något litet träd.

Användarvisningsbild

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

Kse  
#270760 Bra jobbat.
Ja han ville nog höra det på sitt eget sätt och visst kan man se ett nöje i att gräva diken.
Ungefär som att en del älskar att hålla på med veden eller ploga snö med traktorn, medan andra bara ser det dom ett nödvändigt ont.

Användarvisningsbild

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

rokon  
#270763 I mitt fall så hade jag varit tvungen att avverka för att använda grävare. Avverkning måste ske på kälad mark för bärighetens skull. Vinterväg snöröjas i trakter där snödjupet som regel är 100 cm. Vad kostar det att ta dit en skördare och skotare för att göra det? Snöröjning av väg vad kostar det? Att avverka själv och driva ut vid en meters snödjup hålla väg och allt det tar tid.
Jag ser att jag lätt har haft 100 kr i timmen när jag grävt för hand, jag kan göra det vid rätt tid, oberoende av andra och inga körskador. Inga timmerträd som behöver tas ned just där sträckningen är.
Som bonus var jag ensam i skogen var och varannan dag i 2 månader och fick se en varg på 40 meters håll i Norrbotten där det sägs att det inte finns några! det var mitt första vargmöte!
2 månader utan en enda reparation, yxan höll, spaden höll, bågsågen höll. Jag fick fysisk träning, sparade in ett årskort på Gym och jag höll.
Allt det här unnade jag mig och hade råd med, samt "tjänade" som sagt minst 100 kr timmen om man räknar så. Man måste se på det enskillda fallet.

Användarvisningsbild

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

svampbob  
#270785 Jag har handgrävt väldigt mycket och med rätt teknik och verktyg så är det ofta väldigt konkurrenskraftigt. T.ex när man gräver in bredband till villor och passerar gräsmattor. Tar man upp torvorna och lägger sedan tillbaka dom så har man sparat in både borttransport av schakt inkörning av matjord samt maskinkostnader och gräsfrö så spaden kan generera rätt bra betalt på rätt jobb.

Avatar Fallback

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270787 Jag skulle vilja veta hur man gör om man skall gräva en meter djupt dike i mosse, tex. Smal spade, yxa och bågsåg? Vilket håll börjar man ifrån? lutning på diket, slänter?
Senast redigerad av Mangan ons 12 mar 2014, 08:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

rokon  
#270789
Mangan skrev:Jag skulle vilja veta hur man gör om man skall gräva en meter i mosse, tex. Smal spade, yxa och bågsåg? Vilket håll börjar man ifrån? lutning på diket, slänter?

För mosse är en sådan dikningsspade som jag har lämplig. När den fanns att köpa så hette den "Dikningsspade av Domänmodell med tvåhandsfattning" handtaget för vänstra handen är fäst med bult med en klamma nära bladet på spaden samt ställbart i höjdled samt vridbart till rätt vinkel.
Det är en bred spade. Om man gräver en spadbredd i botten med den så kan jag ställa mig med mina huggarstövlar tvärs i diket och jag har storlek 46, det är minsta bredden man skall ha i botten för att kunna hantera sina fötter utan att fastna.
Då torven är blöt och tung samt man får med sig mycket på ett spadtag så är det bra med det vänstra handtaget nära bladet när man lyfter upp "klumpen"
Spaden skall vara väl slipad så man har en egg på den så att den skär genom klenare rötter. Bladet är format till en spets nedåt vilket underlättar skärningen. Man använder foten och trycker ned spaden på bägge sidorna i diket på en sträcka av säg 5 meter först. Sedan Skär du ned spaden tvärs med ca 30 cm mellanrum, sedan ned i diket och tar övre delen av torven med spaden, sedan undre delen. så att du exvis har ett stöveldjup.
Vanlig yxa med långt skaft, liten bågsåg med kort skaft hade jag. diket sträckning lutning mm går jag ej in på, då det är en vetenskap i sig.
Jag börjar med diket vid utloppet som ej är vattendrag utan lägre liggande mark mot vatten. och gräver mig uppåt. Frågar du myndigheter så säger de säkert tvärs om.

Avatar Fallback

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

skogsrisen  
#270791 Tuff gubbe!
Jag grävde ner en kabel till vedboden samt vidarekopplade den till garaget och fick äntligen bort de förbannade sladdarna i luften för ett tag sedan.
Ena sträckan grävde vi med grävaggregat på minitraktorn, det tog typ 2,5h.
Andra sträckan som var lite kortare gjorde jag med en korp det tog 40minuter plus att det vart bra mycket enklare att "återställa".
Efter jobbet var det ingen traktor som skulle tillbaks till garaget och grävagg som skulle kopplas av bara hänga tillbaks korpen där jag tog den:)

Avatar Fallback

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

Jägare  
#270795 Låter som ett bra alternativ som passar mig, har en mosse som binder vatten och ger syrebrist till skogen. Men med några spadtag tills ryggen behöver lite vila så kommer det bli bra så småning om för kroppen är till för att arbeta med :)

Avatar Fallback

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

jannee  
#270804 Jag grävde ut en liten mosse eller kurra i min ungdom. Vintertid stod det vatten i den, vi barn åkte då skridsko där. Nu hade jag dock kommit till 20 årsåldern + hade lite överskottsenergi, fick för mig att den kurran borde dikas ur. Sagt och gjort kopplade dikesrensaren (släntskopan)på traktorn och susade glad i hågen ned, släppte ned skopan där utloppet skulle vara. Plopp, "gick lätt det här tänkte jag", när jag jag sedan skulle köra fram fick jag dock lyfta upp hela skopan för att traktorn inte skulle gräva ned sig. M.a.o. nu var detta roliga slut, men skam den som ger sig.
Bara till att göra som Mangan så väl beskrev.
Jag grävde ett ca 100 meter, 30 cm djupt (krokigt) dike på styvt någon timme.
Året efter gick jag tillbaka och fördjupade diket med ytterligare 30 cm. Det gamla diket hade sjunkit ihop något så det nya blev totalt ca 50 cm djupt.
Allt detta "jobb" vill jag sätta på nöjeskontot, gjorde det egentligen endast för att jag tyckte det var roligt
Än i dag finns diket kvar och är nu ca 20 cm djupt, troligtvis beroende på att marken sjunkit ihop (torkat). Hela mossen (kurran) är nu beväxt med björk.

Användarvisningsbild

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

rokon  
#270805
Jägare skrev:Låter som ett bra alternativ som passar mig, har en mosse som binder vatten och ger syrebrist till skogen. Men med några spadtag tills ryggen behöver lite vila så kommer det bli bra så småning om för kroppen är till för att arbeta med :)

Det är nog säkert bra men en del hävdar i dag en återgång till den gamla surodlingsläran då låter man dikningsspaden vila;
Därjämte får bemärkas och medgifvas, att mera bemälte "marker" på sina ställen, och betraktade ej mindre ur skönhets- än äfven näringssinnets syn- punkt, äro alldeles utmärkt väl lottade af naturen, denna i sin sträfvan att upp- snygga och försörja både människor och boskapsdjur på vissa fåtaliga fläckar un- derstödd af trädgårdsmästarens gödsel- kärra, harkla, sax och kratta, men ytterst sällan af dikningsspaden, den man i re- geln är mycket rädd om, på det ej red- skapet må blifva utslitet, och vattnet rinna bort ur den sura marken, till ingen nytta för den växtlighet, hvilken däri har sin rot, som, för att trifvas och kunna skänka nödig fuktighet åt den af solvär- men torkande stjälken med blad ofvan jord, ständigt behöfver fuktas från det omgifvande jordlagret. Det är den gamla surodlingsläran, hvar- till man ännu alltjämt både i teori och praxis bekänner sig.

Källa Tidning för Wenersborgs stad och län 1890 där man beskrev trakterna kring Valbo Gästrikland

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).