Skogsvagn (Huggarvagnar)

Bromsproblem starvinsch

19 inlägg 21938 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bromsproblem starvinsch

r93  
#270669 Jag blir inte klok på min vinsch, förra helgen tog bromsen, i lördags innan lunch orkade den knappt hålla en rejäl massavedsbit, efter lunch bet den igen.

Åkte hem och sprayade bräkleen på "bromstrumman" så gott det gick och man kom åt, prövade hemma då bet den, åkte till skogs då tar den inte igen......?

Den är så hårt spänd som det går, bromsbandet ser inte allt slitet ut & allt är smörjt.

Någon som varit med om liknade?

Jag funderar på att riva loss bromsbandet och ev rugga till det med en smärgelduk, men när jag titta på sprängskissen så verkar det vara halvkrånglikt att få av skyddskåpan, spak med mera måste demonteras.

Bulten som spaken sitter i, är den genomgående?

Om man tar bort den, rasar det delar då åt alla håll?

Jag är mycket nöjd med det och det fungerar på alla sätt utom bromsen som börjat krångla.... Så jag vill inte förstöra det....

Några tips?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Bromsproblem starvinsch

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270697 Regnigt? Får man vatten på, så tar det dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Bromsproblem starvinsch

rokon  
#270698 På Sonnys hemsida http://www.sonnys.se/index.php/skogsbru ... skran-star uppe till höger så kan du ladda ned pdf fil på bruksanvisning med sprängskiss hoppas det hjälper dig.
Själv har jag ett mycket gammalt ex av Starkran som är väldigt slitet men funkar hyfsat iaf, men känner 3 andra som har nyare Star. Var med när en äldre kompis som hade jobbat som bilmekaniker skulle plocka ihop sin som han hade plockat isär till molekyler. Han sade att någon alls har kunnat uppfunnit en sådan här grej, så genialisk och enkel men ändå helt outgrundlig.
Läs på först, missa inte texten under skissen som är "felvänd" i PDF filen. Det är ju också en bult som går genom hela spelet i centrum av trumman som inte direkt har med det yttre bromsbandet utan den inre funktionen som skall ställas in för att avgöra när stocken kan hållas firas mm, hela funktionen beror på mindre än ett halft varv på inställningen (kallas justermutter för drivningen). Har man väl ställt in det så brukar det fungera i flera år sedan. men man kan pga hög luftfuktighet märka vissa skillnader, beroende på drivbanden pos 21 de är 4st fritt flytande koniskt välvda "bromsfriktionsband" de verkar vara outslitliga efter 20 års användning, de ser inte ens ut att vara nötta. Jag tror de vid fuktig väderlek kan svälla något men efter lite användning så går de bättre igen.

Avatar Fallback

Re: Bromsproblem starvinsch

Axl  
#270748 Jag har problem med att den inte släpper alls, tips?

Någon som vet om det finns k-axel skydd att köpa? känns inte riktigt bra att det är borta.

Avatar Fallback

Re: Bromsproblem starvinsch

Tosca  
#270754 De flesta traktor- och maskinhandlare kan nog hjälpa dig, Oie.se har nog också.

Användarvisningsbild

Re: Bromsproblem starvinsch

rokon  
#270756 När den inte släpper alls, fäst wiren vid ett träd. Manövrera med spaken för att den skall släppa, kör sedan fram traktorn då skall den släppa.
Men detta är i huvudsak en inställning som du justerar med justermuttern för driviningen! enligt mitt tidigare inlägg. Du måste ut i skogen och ta dig tid att nogsamt finna rätt justering med muttern för drivningen ett halvt varv gör så mycket, det är från att låsa sig helt till att inte hålla lasten alls, du måste själv hitta rätt läge genom upprepade test. Dra loss med traktorn när det är för hårt, justera och testa igen!
Ett halvt var är fullt fungerande Starkran, till ej fungerande Starkran, när du funnit rätt läge låser du med kontramuttern.
Ibland så kan det iaf kännas för trögt för att dra ut, man tror den har fastnat fast det kanske bara är wiren som kniper mot andra varv av wiren på trumman, den liksom skär i varandra. tycker då att det hjälper om jag smörjer hela wiren. Då löper den lättare ut.

Jag är helt imponerad av Starkranen, rena trolleriet, men i mitt tycke väldigt bra som winch. Med lunningsbalk bra att lunna med. annars alla dessa wirekranar jobbiga att lasta med, men en sport.

Avatar Fallback

Re: Bromsproblem starvinsch

ekebjörk  
#270770 verkar ha ett liknande problem med mitt starspel
om jag drar riktigt tungt och det till och med blir stopp nånstans mot ett träd el motsv. är de fan likt o dra ut vajern efter drt, får stänga kraftuttaget på traktorn, då brukar det funka om man lirkar lite....
jag har o andra sidan inte varit så snäll mot den då den stått ute utan att användas dom sista 3åren och det lär väl bidra till såna här problem?
det skriker som fan när det börjar gå tungt också o de gjorde den inte förut så detblor väl att riva när jag är klar med ivars avverkning:-)

Användarvisningsbild

Re: Bromsproblem starvinsch

rokon  
#270794 Min står alltid utomhus och det tål den. Men klämmer dit ett sittunderlag under bygeln över övre delen av trumman som "skydd". Skruva inte isär spelet med mindre än att det krävs för att du spräckt ingående lagret, om du har gjort det så märker du det. Annars så kan jag ej se något skäl till att helt demontera spelet. Justera bara så länge det går. Mitt kan skrika det med.

Avatar Fallback

Re: Bromsproblem starvinsch

r93  
#270800 Ok, det fungerar otroligt bra för det mesta, drivningen har jag aldrig haft problem med.

synd bara att det är så känsligt att ställa in, ett halvt varv på bromsjusteringen gör att det inte går att dra ut vajer för hand.

funderar på att göra någon form av bussning till tappen, nr 28, den är lite glapp, så kanske man kan justera ett kvarts varv istället för ett halvt.

ett annat alternativ jag funderat på är om det går att byta bromsfjädern till en kraftigare? har inte undersökt hur lätt den är att demontera.
Om bulten, nr 1 är genomgående får det va, jag vill inte riva hela spelet för detta knappa problem.

Tack för alla tips!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bromsproblem starvinsch

Axl  
#270817 Var in och tittade på Sonnys hemsida. Där stod att man gärna fick skicka in sitt spel för service, någon som provat?

Avatar Fallback

Re: Bromsproblem starvinsch

Mikael A  
#270827 Detta är kanske inte relevant för dig, men man måste ju dra upp spaken (4) på sprängskissen tills bromsarmen (43) släpper för att bromsen ska slå till, om jag nu inte tappat bort mig helt på skissen. Kolla under 4 när du drar upp den så att den lilla metallhaken under släpper.
Jag hade lite problem med det efter jag bytt spken (4).

Avatar Fallback

Re: Bromsproblem starvinsch

r93  
#270840 Jodå, den slår till.

Var ute och kollade lite på det nu, slår man i bromsen & sedan trycker med tummen på hävarmen till bromsbandet så nyper den några extra millimetrar, fettet som sitter där kanske inte är det bästa, går det att få rent från gammalt fett?

Eller är det enda att pressa i nytt, tills allt gammalt är borta?

Några tips på "mjukt" fett? I mitt tycke hade räckt med olja.

Nummer 40 är det jag menar (tror jag) det sitter en smörjnippel där iaf. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bromsproblem starvinsch

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270841 Så här har vi löst det. viewtopic.php?f=21&t=13071#p234641
Inga problem med att vinschen har låst sig och wiren har varit lätt att dra ut.
Nu släpper wiren efter lite vid hård belastning vilket kanske inte funkar om man använder kranen till lyft men vi använder den bara till att dra med och det har varit en problem fri användning i år. :grin:

Avatar Fallback

Re: Bromsproblem starvinsch

Robertberg  
#375476 På mowi-vagnen sitter en starvinsch, i fredags blev det något fel så att den drar hela tiden, även när man inte ens kollar på spaken. Får stänga av kraftuttaget för att den ska sluta dra.
Några tips på vad som är fel?

Användarvisningsbild

Re: Bromsproblem starvinsch

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375485 Prova och smörja upp den Robert.. på min gamle hände likadant, spärren kärvade fast och stocken for upp hela vägen i blocket innan jag hann in och stänga kraftuttaget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar