Skogsmiljö och Trädlära

Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

29 inlägg 19978 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

stektlök  
#270574 Här är nyhetsinslaget !

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/72-ar ... 998852.svd



   TS
Användarvisningsbild

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

rokon  
#270578 kunde inte se det för slö uppkoppling nu.
Men var jag krutgubbe ifjol?
290 meter och 62 år, 2 månader mest varanan dag och halva dagar. dikningsspade av Domänmodell

Avatar Fallback

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

Tosca  
#270579 Du får pausa uppspelningen medan den laddar ner så går det att titta sen.

Användarvisningsbild

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

rokon  
#270581 Tack, härligt att se. Liknar mitt verk, men jag hade bättre spade med 2-handsfattning, fast den kanske man ej orkar med om 10 år. Jag hann iaf gräva mycket längre än han som skaffade grävagregat till jordbrukaren och det fina med att ej behöva avverka.

Användarvisningsbild

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270586 Tack för klippet. Mer av sådant behövs. ^:)^ :-bd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

elis  
#270592 Jo, det var annat förr men detta var väl den förhärskande metoden under ens barndom. Vet inte hur länge det var fler diken som grävdes för hand än med maskin, kanske någon annan vet. Jag tippar på slutet av 50 - början av 60-talet.
Nu har jag i o f sig lagt nytt (med grävmaskin) men man ägnar gärna en tanke åt morfar som grävde allt för hand. Vattenledning, avlopp, täckdiken och dräneringar och det i en tid när arbetsdagarna var långa och arbetsveckan var 6 dagar. Jag vet att semestern ett år ägnades så gott som helt åt vattenledningen.

Användarvisningsbild

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

halvproffs  
#270596 Tanken slog en; Hoppas han hade tillstånd. Det gör ont i mina axlar bara jag tänker på det. Har väl gjort något tvär dike på ett par meter och alla dessa rötter :x

Avatar Fallback

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

Hema  
#270597 Det var inte ett dåligt dike heller. : )

Användarvisningsbild

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

anersimyra  
#270598 Jaha, nu ska skrävlas om en sketen ränna tänkte jag :grin: Men jävlar!!!! Gubben har ju byggt en för båt farbar kanal :surp: :surp: :smile:

Avatar Fallback

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270603 Det var väl det lilla diket, inte krondiket som visades första sekundarna? ;)

Skall nog fortsätta på mitt lilla dikesprojekt i sommar tro jag. Kan inte rokon lägga upp en liten instruktionsfilm om verktyg och arbetsgång?

Användarvisningsbild

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

anersimyra  
#270604
Mangan skrev:Det var väl det lilla diket, inte krondiket som visades första sekundarna? ;)

Skall nog fortsätta på mitt lilla dikesprojekt i sommar tro jag. Kan inte rokon lägga upp en liten instruktionsfilm om verktyg och arbetsgång?
Nejdå, jag menar " kanalen " gubben går i.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

jannee  
#270611 72 år, bara åldern säger allt, det är sådant ungdomar inte ens skulle kunna tänka sig göra. Mycket strong gjort, bör hedras. Nu såg det visserligen ut att var bra terräng, inte speciellt mycket morän eller stora stenar men ändå.
Nu var gubben pensionär annars hade man fått jobbet bättre gjort med en maskaplockarare och några fler skadade granar hade spelat mindre roll.
Håller nu inte gubben efter dikeskanterna noga de första 5 - 10 åren rasar detta dike tyvärr ihop.
Vad går annars gränsen för ytlig markavvattning, gräver själv ungefär lika djupa diken efter varje avverkning dock 5 - 6 ggr så breda, ja så breda att man utan problem kan köra snett över dessa med Boxern, på detta sätt växer det även skog mitt i dikesfåran.

Avatar Fallback

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

stektlök  
#270662 Att bara få dagens ungdom att gräva ett hål som är en meter djup är nog i stort sett omöjligt :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

j-eg63  
#270666 Det finns på mina marker ett handgrävt dike inne i skogen gjort på 30-talet grävningen var ett AK arbete dåliga tider med hög arbetslöshet diket bev inte helt klart arbetarna blev sjuka o dog sas det :surp:

Avatar Fallback

Re: Krutgubbe gräver dike för hand ! :)

alias  
#270680 Ett imponerande jobb han lagt ner, men hur fan tänker man när man gör i princip lodräta väggar på ett dike. Det är jag starkt skeptisk till om man får göra vid ny markavvattning - även om man har tillstånd för att gräva själva diket i sig.

Det kommer som nämnts ovan troligen att börja rasa igen inom kort, samt att vilt och jakthundar m.m. får jäkligt svårt att ta sig upp ur diket om de skulle ramla i (hemma kallas dylika diken för
tax-dödar-diken).

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).