Trädfällning (arborist)

Körkort motorsåg

11 inlägg 7264 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Körkort motorsåg

Hazzzard  
#270488 Hejsan
Jag har ett företag som sysslar med stubbfräsning. Ganska ofta kommer man till arbeten där stubben är för hög och det skulle va smidigare att först kapa ner stubben lite.
Vad krävs för motorsågskort för att få såga ner stubben till lämplig nivå ?

Med vänlig hälsning,
Jonas



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Körkort motorsåg

Tosca  
#270509 Du klarar dig utmärkt på grundkursen, dvs A+B.

Avatar Fallback

Re: Körkort motorsåg

Klazzon  
#270512 Hej,

Tog mitt AB-kort för cirka en månad en månad sedan och spontansvarar ja. Arbetet borde klassas in under A-delen vilket är grundläggande handhavande av motorsåg.
För att få 100% rätt svar så ring det försäkringsbolag du anlitar!
Kan rekommendera kursen i vilket fall... Ingen kärnfysik att plugga in och bra att ha med på meritlistan.

PS skulle de svara nej hade jag hålla denna punkten högt på avstämningsagendan gentemot dem framöver ifall olyckan skulle vara framme DS

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild

Re: Körkort motorsåg

T Landström  
#270519 Beror nog lite på hur man tolkar föreskrifterna...
Jag som snickare skulle klara mig med A för att klara jobbet då jag aldrig behöver fälla träd på jobbet...
Så då är ju frågan om att kapa ner en stubbe räknas som att fälla ett träd eller ej?

Avatar Fallback

Re: Körkort motorsåg

Husqy346  
#270521 Man tycker ju man borde kunna klara sig på A behörigheten . Skillnaden är ju inte så stor mot att stå på vedbacken och kapa stock i en bänk.
Bara att kubben är lodrät och man ska akta sig för att såga sig i benet då.

Avatar Fallback

Re: Körkort motorsåg

Klazzon  
#270540 Funkar länken så visar bilderna ganska väl vad jag menar.
http://www.sakerskog.se/default.asp?pat ... geid=13547

Angående trädfällning så måste det väl innebära att något som står upp faller? :-)
Är stubben så hög så att den faller hade jag nog reklamerar trädfällning då lämplig stubbhöjd ingår i B-delen... :-)
:-P

Mvh
M

Avatar Fallback

Re: Körkort motorsåg

Homo abies  
#270591 A räcker

Avatar Fallback

Re: Körkort motorsåg

Husqy346  
#270614 Det är ju klart hur lång kan man räkna med att stubbe ska vara? , det första som jag tänkte på var stubbar som slutar straxt över rotbenen. Det är inte ofta jag har sågat i någon högre stubbe så den faller.
I mitt fall blir det bara sådana när jag fäller träd som är ihopväxta nere vid rotänden där man får dela på dem efter klyka som börjar en meter upp eller så.

Avatar Fallback

Re: Körkort motorsåg

Hazzzard  
#270658 Tack för alla svar!!
Vad jag menar är att ofta är stubbarna 40-50 cm höga och det blir en hel del med både extra flis och tid med att fräsa ovan mark. Min tanke är att kapa stubben på kanske 10 cm och fräsa därifrån.
Mvh Jonas

   TS
Avatar Fallback

Re: Körkort motorsåg

Tosca  
#270738 Rent formellt ska du nog klara dig med nivå A, men när du ändå tar det kan du ju passa på att ta B på samma gång.
Mig veterligen så är det ytterst få som bara tar A, någon enstaka vet jag om som inte klarade av att göra brytmån ens vid kap bakifrån.

Avatar Fallback

Re: Körkort motorsåg

Homo abies  
#270811 A går på en dag AB tar fyra inkl uppkörning men visst AB är mycket mer värdefull hos rätt utbildare!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).