Motorsåg och handhållet

Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

72 inlägg 40134 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

totte  
#256353 Svårt att säga, men det skulle kunna vara ett resultat av kedjebrott eller kedjehopp. Kn också bero på att den körts med slapp kedja.

Jag skulle inte sätta på mer än 15 tum på den sågen. Med 15" tar du ner ett träd på 80 cm och gör man instick i mitten av riktskäret klarar du träd på över metern. Den blir inte väl balanserad med ett 18-tum, blir framtung och inte alls trivsam att arbeta med. 15 bör göra den riktigt bra balanserad. 13 är väl kort om du skall ta ner stortall och jag tror inte den balanserar lika bra med det.

Träsked skrev:Bommar :oops: Vad är det?
pixelkedja - pixlar vad?
Iggesund - ligger i .. Iggesund
Bullig - på vilket håll
Carltonsvärd - Cowboysvärd? :|
H25 / H30 är... hmm är bra grejor


Bommarna är alltså kanterna på var sida om spåret i svärdet.
Pixel är en benämning på en smalare kedja
Iggesund är svärdfabrikat liksom Carlton, Oregon, Husqvarna, m fl.
H25 och H30 är Husqvarna-beteckningar på olika kedjor.

Skulle säga att du bör ha ett helt vanligt standard Husqvarna eller Oregonsvärd med en helt vanlig universalkedja, s k "halvmejsel" (semi-chisel). Det är en sån kedja som är lite rundad i hörnet. Skär ganska bra, något så när tålig och funkar väl för både kapning och kvistning. Själv gillar jag 1,5 mm drivlänkstjocklek, stabilare och tåligare svärd. Fråga en bra såghandlare så får du rätt grejor utan att läsa in överkursen om en miljon kedjetyper.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Träsked  
#256433
totte skrev: körts med slapp kedja.
:wink: När jag hämtade grejorna så hängde kedjan en bra bit... 2 cm typ.

totte skrev: Med 15" tar du ner ett träd på 80 cm och gör man instick i mitten av riktskäret klarar du träd på över metern. Den blir inte väl balanserad med ett 18-tum, blir framtung och inte alls trivsam att arbeta med. 15 bör göra den riktigt bra balanserad.

Träsked skrev:Bommar :oops: Vad är det?
pixelkedja - pixlar vad?
Iggesund - ligger i .. Iggesund
Bullig - på vilket håll
Carltonsvärd - Cowboysvärd? :|
H25 / H30 är... hmm är bra grejor


Bommarna är alltså kanterna på var sida om spåret i svärdet.
Pixel är en benämning på en smalare kedja

Iggesund är svärdfabrikat liksom Carlton, Oregon, Husqvarna, m fl.
H25 och H30 är Husqvarna-beteckningar på olika kedjor.

Skulle säga att du bör ha ett helt vanligt standard Husqvarna eller Oregonsvärd med en helt vanlig universalkedja, s k "halvmejsel" (semi-chisel). Det är en sån kedja som är lite rundad i hörnet. Skär ganska bra, något så när tålig och funkar väl för både kapning och kvistning. Själv gillar jag 1,5 mm drivlänkstjocklek, stabilare och tåligare svärd. Fråga en bra såghandlare så får du rätt grejor utan att läsa in överkursen om en miljon kedjetyper.


Tack! Bra förklarat!
Det är så här man lär sig.
Jag gillar att ha koll på saker.. gillar bra maskiner :grin:
Farsans "lånemaskin" (Partner) känns som en leksak när man ska köra blir mest plågsamt.

Då blir det så här till checklistan:

1. En maskin som det är bra balans på-> :-bd = 15" svärd

2. Stabilt och tåligt svärd:
Tips på svärd från expert -> Carlton eller Iggesund med 1,5 mm spår blir det väl ock.
De där Iggesund har jag knappt hört talas om.. Verkar fiint och blir dyrt då antar jag :o
Finns det att köpa ens? Hittade nån sorts industrisida. :roll:

3. Semi chisel-kedja var det. Förslag på vettig tillverkare/märke?
Prisvärt helst för man köper väl minst två för att slippa köra ner en kedja om det händer nåt...

>>> Och på tal om att byta delar, ska man byta nållagret när man ändå byter drevet?

Var köper ni era prylar? Nåt hemligt ställe :???:
Vet ingen vettig såghandlare - har aldrig haft egen såg... :-h

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Träsked  
#270368 Uppdatering från en nybörjare. "Husqvarna 450e X-Torq"
Jag rengjorde och smorde maskinen in i minsta detalj utan att öppna motorn dock.
Sedan service med nytt filter, nytt tändstift, ny kugg-(krans?)
Det blev en Carlton 15" och 1,5 mm spår. Tack för det tipset!
Nu fattar jag vad som menas med att "maskinen känns balanserad" Det blev riktigt bra.
Kedja; samma märke, fast filningen från fabrik tyckte jag såg skum ut!
Olika böjda "höknäbbar" t ex men det funkade bra trots allt - längsta spånen jag har sett :surp:

Inhandlade sakerna på Swedol eftersom märkeshandlaren inte hade grejor hemma.
Iallafall, sågen går som ett tåg och matar igenom en nyfälld björk som är större i diameter än själva svärdet! Har även testat effekten av att såga i spik, 5 mm stål, asfalt och grus.
Inte med flit förstås. Kedjan tog slut på några minuter. Så har jag övat att fila.
Mycket nöjd med mitt beg-köp. Och tack alla som har tipsat en nykomling!

Husqvarna-450-e-series-Xtorq.gif

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

totte  
#270377 Gratulerar! Det ser riktigt bra ut :-bd . Där har du nog en perfekt kombination för de behov du har. Om du nu förstås inte tänker såga mer spik, stål och asfalt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Träsked  
#270379
totte skrev:Gratulerar! Det ser riktigt bra ut :-bd . Där har du nog en perfekt kombination för de behov du har. Om du nu förstås inte tänker såga mer spik, stål och asfalt :mrgreen:


Ähum, man lär sig av sin dumhet. Jag var helt säker på att jag hade fyllt på kedjeolja efter servicen. Hade ännu inte kört maskinen sedan köpet. Så väckte grannen mig en dag runt 11-tiden (hade haft en taskig natt) och ville att jag skulle ut "och hjälpa till" med en liten trädfällning. Bara 20 cm björk. Dålig kombo; nyvaken med taskig känsla i magen.. och huvet (-| men jag skulle bara assistera och hålla i ett rep ju. :D Men det bar sig inte bättre än att grannens såg tvärdog, en klassiker (ingen/ dålig service) men min maskin var ju nyservad och fin! Inga dimmor (tänkte(?) jag) och sprang iväg och hämtade min nyputsade och väl insmorda Husqvarna. Jädrar vilket drag! Den sågade som den hade laserslipats av gudar och det var bråttom eftersom trädet skulle fällas över allmän väg :lol: så jag halvsprang nyvaken och dåsig i skallen och sågade som en djävul. Hade dock en känsla av att det stramade lite ibland :???:
Vi fick undan trädet från vägen med en del lätta touchar i asfalten... efter det trädet blev kedjan fruktansvärt slö. Och efter att ha kapat till några bitar halvt ner i mossan skrek det till och kedjan blev apslö. En stor sten låg i vägen. Insåg efter lite duttande att det inte fanns en antydan till olja på kedjan. Jag hade ju putsat bra så den gick väl på oljan jag dränkte den nya kedjan och topptrissan med. Lustigt nog hade jag tankat maskinen. Tur jag överlevde. Kommer aldrig att såga i sömnen igen. Det är hårt ute i buskarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

totte  
#270415 Jo, en hygglig lärdom. Lägg kedjan i olja över natten och lirka till den så brukar det ordna till sig. Ta det lugnt med sågen, inget rusande.

Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Träsked  
#270419
totte skrev:Jo, en hygglig lärdom. Lägg kedjan i olja över natten och lirka till den så brukar det ordna till sig. Ta det lugnt med sågen, inget rusande.

Och kolla kedjeoljan :^o
Just den kedjan var väl bortom räddning.
Nja kanske med maskinslip, ett par tänder såg... inte alls bra ut.
Angående "rusande med motorn" - utan belastning då antar jag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

totte  
#270429 Nej, hehe, jag menade dig själv, ta det lugnt och metodiskt och titta efter en extra gång efter sten och annat som kan kvadda kedjan. Sågen klarar fullgas om den är rätt inställd.

Även om du har ett par tre tänder som är kortare än de andra så funkar det nog att såga med den. Fila till den så gott det går och ha den i reserv att ta till om du t ex skall kapa rötter på stubbar eller annat sånt där man räknar med att kedjan tar stryk.

Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Träsked  
#270431 Haha... nä, man är ju inte 20 längre.. Ska ta det lugnt i fortsättningen.
Jo sågen går på fullgas med hela klingan instucken i en björk oich matar på! Fullt ös.
Bra tänkt med stubben där, har faktiskt en 80-centimeters från björken som behöver karvas bort.
Och full med grus. Detta är i min trädgård ifall nån undrar. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Memnok  
#270436 Om du inte redan gjort det. Demontera kopplingstrumman så att du kommer åt att ta bort plåten mellan kedjan och motorkroppen. I utrymmet däremellan samlas en massa skit som kan ha en negativ inverkan på oljepumpen. Speciellt om sågen stått en stund och "beckat" ihop. Rengör och återmontera så vet du att sågkedjan får olja som det är tänkt.

Vad gäller svård så alternerar jag mellan 13 och 15" svärd. 15 för en del övergrovt hemma på gården, men 13 är förstahandsvalet vid gallring i skogen. Med 13" tvingas man till att arbeta mer korrekt med sågen vilket är positivt ur säkerhetssynpunkt.

/M

Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Träsked  
#270456
Memnok skrev:Om du inte redan gjort det. Demontera kopplingstrumman så att du kommer åt att ta bort plåten mellan kedjan och motorkroppen. I utrymmet däremellan samlas en massa skit som kan ha en negativ inverkan på oljepumpen. Speciellt om sågen stått en stund och "beckat" ihop. Rengör och återmontera så vet du att sågkedjan får olja som det är tänkt.

Vad gäller svård så alternerar jag mellan 13 och 15" svärd. 15 för en del övergrovt hemma på gården, men 13 är förstahandsvalet vid gallring i skogen. Med 13" tvingas man till att arbeta mer korrekt med sågen vilket är positivt ur säkerhetssynpunkt.

/M

Memnok skrev:Om du inte redan gjort det. Demontera kopplingstrumman så att du kommer åt att ta bort plåten mellan kedjan och motorkroppen. I utrymmet däremellan samlas en massa skit som kan ha en negativ inverkan på oljepumpen. Speciellt om sågen stått en stund och "beckat" ihop. Rengör och återmontera så vet du att sågkedjan får olja som det är tänkt.

Vad gäller svård så alternerar jag mellan 13 och 15" svärd. 15 för en del övergrovt hemma på gården, men 13 är förstahandsvalet vid gallring i skogen. Med 13" tvingas man till att arbeta mer korrekt med sågen vilket är positivt ur säkerhetssynpunkt.

/M

Jo, märkte det när jag tog isär direkt efter köpet. Tog isär allt förutom motorn i stort sett. Det var som klister och sågspån överallt. Bensinen hade dunstat så det var lite tjockt i tanken! Stått oanvänd sen 2009 om jag minns rätt :surp: Men inte gått många timmar.
Det är så man lär sig!
Nu känns det inte speciellt jobbigt att ha isär den när det är gjort grundligt en gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Träsked  
#271303 En fråga till er som har varit med förr!
I manualen som jag råkade titta på står det att om
man använder "Husqvarnas tvåtaktolja/bensin" räcker det
med 2% inblandning medan det krävs 3% av andra fabrikat...
Vad är "bra bensin"
Tro det om man vill - vad säger experterna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

totte  
#271312 Bra bensin är alkylat, Aspen, OK alkylatbensin,för att nämna ett par. Bra tvåtaktsolja är den bästa helsyntetiska som finns hos de olika oljbolagens mackar. Alternativt den som säljs under sågfabrikanternas märken. Blandas 2%.

Använd INTE utombordarolja, den är för vattenkylda motorer.

Dålig bensin finns pumparna på varenda mack.

Köper du färdigblandad alkylat 2T så är den blandad till 2% och den är fullgod för i stort sett alla motorsågar utom några mycket gamla gjutjärnsveteraner från 40-talet eller så.

Och, ja, jag vet, det finns olika åsikter om bensin, det här är min.

Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Träsked  
#271327 Okej, det är mest smörjningen jag tänker på.
Om man till exempel skulle få för sig att blanda själv så vilket oktantal är bra?
Ska man ha så "ren" bensin som möjligt, typ Shell 98 oktan
eller duger vanlig 95?
Motoroljan vet jag att den måste vara bra, samma i flygvärlden för tvåtaktare.
Då har man bästa racingoljan för luftkylda motorcyklar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

totte  
#271359 Om du vill blanda själv så köper du lämpligast 4-takts alkylat. Vad gäller oktantalet så räcker 95 om du ändå vill köra macksoppa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).