Verkstan

Råd köp svetshjälm

7 inlägg 9184 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Råd köp svetshjälm

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270038 Svetsar en del hobbyprojekt och lite allmänt skogs relaterat mek på vagnar & traktorer.
Men jag har ingen svetshjälm kört med typ svetsglasögon,.
Ser att Jula nu säljer en svetshjälm Meec med autom avbländning för 299:-

(189.62 KiB) Nerladdad 385 gånger


Någon som har erfarenhet av den?
Är den användbar?
Eller är det skit?

:D :D :D



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Råd köp svetshjälm

totte  
#270054 Fullt användbar. Har en av lite äldre datum, funkar klanderfritt. Skulle inte använda den om jag skulle svetsa som proffs, många timmar om dagen, komforten är inte i toppklass men fullt acceptabel för korttidsbruk.

För hobby och reparationsbruk funkar de här billiga hjälmarna utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Råd köp svetshjälm

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270090 Har en liknande som det står Esab på. Deras billigaste hjälm. Förmodligen samma men dyrare då det står just Esab på den. Gav 595 + moms tror jag. Duger till hobby men inget du vill ha dagligen i 8 timmars pass. Sikten är ingen höjdare då glaset är litet.

Användarvisningsbild

Re: Råd köp svetshjälm

bodaedet  
#270110 Tänk på att aut. avbländning har någon tiondels sekunds fördröjning. Ska man svetsa en hel dag så går det åt hvt. Det fick jag lära mig den hårda vägen när jag la på svets på matar hjulen. Satan vad jag fick igen det på natten. Ställ ner tiden för avbländning om ni ska svetsa mycket, funktionen är för övrigt helt suverän.

Avatar Fallback

Re: Råd köp svetshjälm

BM-röd  
#270156 Om du ska vara ute i Blåhallen så kommer den nog med stor sannolikhet att blända av en hel del för solen ochså! Har både Speedglashjälm och en vanlig med siktglas och den sistnämda andvänds då flitigast!

Avatar Fallback

Re: Råd köp svetshjälm

SaabAero  
#270201 Min Julahjälm bländar även av för lysrör och diodlampor så det blir besvärligt i de lägen man behöver extra belysning.

Ett annat fenomen jag upptäckt är att den mår bra av att ligga nära ett fönster. Ligger den för mörkt räcker inte strömmen för att den ska funka som tänkt.
Funktionen störs också av att glaset är skitigt :)

Användarvisningsbild

Re: Råd köp svetshjälm

traktorz  
#270214 Har man väl börjat använda en automatiskt avbländbar hjälm, är det svårt att gå tillbaka senare. Visserligen är det mineralglas istället för plast i de gamla klassiska hjälmarna, så oftast har man bättre seende genom de klassiska. Vår gamla billighetshjälm satt inte så bra, vilket gjorde att den trillade av några gånger och sen slutade fungera. Köpte en ny avbländbar hjälm innan jul, en märkeshjälm från Lincoln, men förmodligen med samma komponenter som billighetshjälmarna, pga det låga priset. Uppskattar att det inte behövs batterier i dessa avbländningsbara hjälmar.

Ref:
♦ Hjälmsläpp
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=31&t=124021

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).