Massaved

Vad göra med Asp ?

136 inlägg 163204 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

anersimyra  
#269877 Nu när tele/elstolpar är förbjudna att använda till bryggor, är Asp det självklara valet, det ruttnar inte i vatten, delar ovan vatten blir torrt och hårt med tiden. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

Anders Hansson  
#269916 Jag har sågat en hel del asp och gjort en bastu. Dock ska man såga dubbelt så mycket virke man behöver då hälften blir krokigt som propellrar.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

Camwood  
#270109
Anders Hansson skrev:Jag har sågat en hel del asp och gjort en bastu. Dock ska man såga dubbelt så mycket virke man behöver då hälften blir krokigt som propellrar.

Hur sågade du aspen? jag har inte så stora problem med krokigt virke. Men ska man såga snickarvirke så ska man ha fin råvara kvistfritt tex, då det blir stora formförändringar runt kvistar som i sin tur brukar resultera i krokigt virke. Jag sågar okantade block med en tjocklek på 75 mm (nominellt mått) som sen får torka utomhus en torksäsong. Sen skivar jag upp dom okantade blocken till 32x75 mm som jag tar inomhus o strölägger. Sen före hyvling så sorterar jag i tre kvaliteter, 1. rakt, kvistfritt=bastulavar hyvlas till 28x69 mm, 2. mindre rakt, småkvistar, rödkärna ,=torrklyvs i mitten till 15x74 för hyvling till panel 13x69 mm. 3. Det som inte duger till ovan = vedhögen. Vedhögen brukar inte bli så stor.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270124 Jag har inte heller råkat ut för att asp blir som propellrar. Knepet jag använder mig av är kvartssågning som gör att brädorna/plankorna får årsringarna mera vinkelrätt mot det sågade stycket och därmed verkar tendensen att slå sig bli betydligt mindre. Fungerar även med kvist i stocken.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

Anders Hansson  
#270178 Man är väl ingen expert på lövtimmer över lag. Sågade en del som jag annars gör med furan, okantat en del. Sen var det en hel del kvist i vissa stockar. Men men, bastun blev klar i alla fall! :)

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Elfving  
#439884 Trådväckning!
Logosolsågade tio aspstockar i höstas efter att stockarna torkat i välta över sommaren.
Inget av det sågade har slagit sig och nästan allt har gått åt som konstruktionsvirke. Har använt det där man annars skulle ha haft gran, reglar etc.

Kommer att plocka undan bitar ur årets vedhög och såga mera!

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Elfving  
#506121 Använde mina egensågade aspbrädor och byggde denna trevåningssäng som barnen formligen älskar att övernatta i.
Slarvigt hyvlat och ihopskruvat, jag är själv förbluffad vilket trevligt virke det ändå var. Sängen har stått sedan november 2016 och ser likadan ut i dag.
Av någon orsak har jag inte haft några problem med att virket slagit sig, kanske därför att jag sågade vårfällda stock på hösten?
Den uppmärksamme ser att alltihopa är ihopskruvat med pocket hole joinery. Alla borde köpa en sådan jigg och handla skruv på Biltema, det är suveränt!

1522529936_pano_20161106_180834.jpg

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543891
Amatörhuggare 62 skrev:
m_173.jpg
m_168.jpg

Lite gammal tråd kanske. Jag funderar i.a.f på att avverka lite asptimmer, googlade då bilder och givetvis fanns de bästa bilderna här.
Först trodde jag att asp var "vit" rakt igenom, men enligt Amatörhuggares bilder ovan så verkar det alltså nästan alltid vara en brunare kärna.

Dessa stockar på bild antar jag alla är godkända och inte har det minsta med röta att göra?
"Lösröta" ger sig väl självt, faströta däremot är ju inte lika självklart för en som inget fattar :???:

Jag har läst flera instruktions-pdf:er, men utan eftarenhet då är ju ordet "faströta" lite svårdefinierat.
Kanske mina aspar är helt ihåliga, då behöver man ju inte undra....
Där jag bor finns det nästan inget annat alternativ än brännved, massa köps bara hel timmerbil.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

isteskog  
#543905 Bor du inom Mellanskogs område så finns det Asptimmer, Aspmassaved och Björkmassaved (man får blanda in max 40% Asp i den veden, den mäts in som Aspmassaved)

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544073
isteskog skrev:Bor du inom Mellanskogs område så finns det Asptimmer, Aspmassaved och Björkmassaved (man får blanda in max 40% Asp i den veden, den mäts in som Aspmassaved)


Tack för tipset!
Jag måste bo i Örebro norra.
Asptimmer står inget om i listorna, men "kontakta inspektor för övriga sortiment".

https://www.mellanskog.se/PageFiles/195 ... 6rebro.pdf

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

isteskog  
#544078 Asptimmer går under övriga sortiment!

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

halvproffs  
#544088
Elfving skrev:Använde mina egensågade aspbrädor och byggde denna trevåningssäng som barnen formligen älskar att övernatta i.
Slarvigt hyvlat och ihopskruvat, jag är själv förbluffad vilket trevligt virke det ändå var. Sängen har stått sedan november 2016 och ser likadan ut i dag.
Av någon orsak har jag inte haft några problem med att virket slagit sig, kanske därför att jag sågade vårfällda stock på hösten?
Den uppmärksamme ser att alltihopa är ihopskruvat med pocket hole joinery. Alla borde köpa en sådan jigg och handla skruv på Biltema, det är suveränt!

Fantastisk fin säng! Jag har sågat runt 30 kubik asptimmer och fått kassera mycket pga vindhet och bågformning. Ska prova att kvarterssåga om det blir aktuellt igen.
För alla ej insatta; Vad är Pocket hole joinery? Gärna bild och beskrivning.

1522529936_pano_20161106_180834.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

halvproffs  
#544090 Va i H.... mitt inlägg försvann när jag tryckte på skicka. Nytt försök. Fantastiskt fin säng! Stora problem för mig med aspsågning. Skevhet o krök. Nu är det med i det blå....

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Axl  
#544207 Bor du i Örebrolän kan du leverera rensorterad aspmassaved om du får ihop 10 fub.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544299
Axl skrev:Bor du i Örebrolän kan du leverera rensorterad aspmassaved om du får ihop 10 fub.


Jag får sikta på det.
Den jag vanligtvis säljer till var som sagt bara intresserad av tändstickstimmer, och massa utifall det fyllde en timmerbil. Är det så att Mellanskog köper massa 10 fub och uppåt så känns det ju mera juste att låta dem ta timmerstockarna också.

Jag började för första gången igår att avverka asp och det var som nämnts kul och intressant.
Det var höga, grova och relativt grenfria träd, därför väldigt "enkel" fällning, allt hamnade precis där man ville.

Däremot det där med röta var ofta tvärt emot vad man var van vid, fällskäret var på alla träd rötfritt, däremot ibland redan vid andra stocken kunde man se tendenser till röta, en tredje timmerstock blev det sällan. Detta torde bero på torrkvist.
Gran är ju ofta precis tvärt om, röta i roten och sedan avtagande uppåt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).