Bioenergi

Nybörjarvedförsäljning ...

99 inlägg 43781 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

vetinte  
#266108 Så du menar att om du skulle sälja för 300:-/m3
så hade du 293 :- i timmen ?
(Om jag läste rätt med sömniga ögon)

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266117
loppan skrev:[
Vad jag därimot glömde ta med i räkneexemlet var ingångsvärdet på veden.
2.5 fub blandad löv(björk.asp övtigt)med ett medelvärde på ca 250 kr fub.
250x2,5= 625 kr
1800-625=1175 kr netto
Ponera att själva vedframställningen(6 m3s) med transport till kund tar ca 4 tim.
1175 kr i netto div med 4 arbetstimmar=293 kr per timme.


Låter kvickt att göra det till ved på så kort tid. Hur gör du, och vad kostar dina maskiner? En vedprocessor kostar väl över en hundring per timme att köra i alla fall?

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

skogshasse  
#266118
loppan skrev:
skogshasse skrev:
loppan skrev:En kvalificerad gissning är att jag om jag skulle börja dagen med att åka till skogen med griplastarkärran,manuellhugga ett lass lövved på 6 m3s och åka hem med det.
Sedan köra det igenom vedmaskinen och leverera det till kund max en mil bort så skulle knappt åtta timmar räcka till.
Om man då tar 300 kr m3 x 6 kubik så blir dagsförtjänsten 1800 kr,skulle gissa på att inventarierna för denna operation binder ca 400.000 kr.
Det låter som en strålande affär.
Man måste räkna bakåt vad man bör ha för ett arbete.


hej du skriver att du åker hem med 6 kubik är det travat eller fub kubik sen skriver du att du tar det genom vedmaskinen och det är fortfarande 6 kubik och det förmodar jag är russ kubik men det borde bli mycket mera så med andra ord kan vi enas om att sluta blanda ihop olika kubikmått utan att skriva vad man menar för i min värld så blir 6 kubik travat grov massa ca 10-12 russkubik kapad 50 cm ved så då blir det 10x300=3000 kronor till 12x300=3600 men är det så att ni bara hugger och kapar ved av sånt som är 2-7 cm i dia då förstår jag att det tar tid för er mvh hasse


Läs kära vänner,läs.
Jag får väl vara ännu tydligare med det som bara var ett exempel på arbetsinsats.
Jag avsedde den vedmängd som i slutändan blir 6 m3s och tiden det tar att komma dit.
Min skogskärra rymmer 3 fub.
Lastar man den full till 80%(2.5 fub eller ca 5 trav) så får jag ut 6 m3s färdig ved.

Vad jag därimot glömde ta med i räkneexemlet var ingångsvärdet på veden.
2.5 fub blandad löv(björk.asp övtigt)med ett medelvärde på ca 250 kr fub.
250x2,5= 625 kr
1800-625=1175 kr netto
Ponera att själva vedframställningen(6 m3s) med transport till kund tar ca 4 tim.
1175 kr i netto div med 4 arbetstimmar=293 kr per timme.

Detta är ingen exakt vetenskap utan mer ett exempel på vart det pekar om man säljer ved för 300 kr m3s fritt kund.
Det skadar inte att själv sätta sig och göra en egen kalkyl med egna ingångsvärden.


okej nu börjar vi närma oss sanningen men vad har veden för ca dia som ska kapas och vad är det för ved du ska tillverka är det 30cm vedspisved finklyvet eller är det 50cm ved till en vedpanna

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

loppan  
#266128 Återigen ett ungefärligt räkneexempel.
Alla priser är givetvis exklusive moms.
Min palax ks 35 sågar en 6 kubiks kärra på 2.5 timme när jag kör själv(35 cm ved).
Det är inklusive allt,lyfta fram till stockbord och skotta spån m.m

Det jag vill att ni skall läsa mellan raderna är att det alltså lönar sig bättre att
sälja råvaran som massaved än att såga ved av det vid 300 kr färdig produkt.

Om man därimot sågar sådant som skulle gå i enerigisortimentet och tar 400+m så går det att få ett litet netto.
Det är dock ett blygsamt netto och får ses som ett utfyllnadsarbete på lediga stunder.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

palbin  
#266406 Sååå - jag fick tag på 24 styck (kasserade för frukttransport) 1 m3
bingar från Förenade Frukt Bombi Bitt (tror jag de heter) i Kivik för
600 inkl levernas (för alla alltså - jag trodde de skulle kosta mera
typ 600 kr/styck + levernas - inte konstigt folk blir rika på att sälja
ved :) ...). Se här

DSC00236.JPG

(eftersom det är beckmörkt ute syns bara 12 av dem ...). Tänkte jag
kan använda en del av dem till att reparera de andra ... . De är iofs i
fullt dugligt skick för vedförsäljning, men då jag ej behöva så många
som 24 verkar det klokast med färre som är bättre ... .

Nu gäller det bara att få ner dem på marken - botten på de översta
börjar i axelnivå - jag förmodar man kan stoppa in två 3m-reglar -
hänga sig på dem - så kanar toppbingen ner - återstår testa dock :) ... .
(Torrvikten för bingarna lär vara 70 kg ... .)

Så kan man börja tjäna piengar sedan ... .

MVH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

vetinte  
#266420 Tja tänker man rätt o gör rätt så kan man göra peningar.
Gemeneman är/har blivit vana att betala fantasipriser för de mässta som säljs i landet. Utan att tänka efter före.

Kör hårt o lycka till :)

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

stektlök  
#266448 Nu vill vi se bildreportage när du fyller dom med ditt guld ! Sedan när du leverar dom till kund också :mrgreen:

Sedan efter nått år eller så när du tjänat ihop lite deg så köper du mer SKOG !! Å inga jävla flärschiga bmw elle nån annan skit. SKOG Å MARK gäller :!:

Ös på nu palbin! Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

vetinte  
#266459
stektlök skrev:Sedan efter nått år eller så när du tjänat ihop lite deg så köper du mer SKOG !! Å inga jävla flärschiga bmw elle nån annan skit. SKOG Å MARK gäller :!:

Ös på nu palbin! Lycka till!


Rätt !!! Se till att rädda så mycket Zverige som bara går :)

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

bevakare  
#266909 hej på er allihopa

Hämta ved i sin gallrings skog är en skogvårdsåtgärd som är lönsam !!! vi har 300 ha som ska skötas.
ser ved försäljningen som att byta pengar på ca 450 kr under det jobbar vi med annat istället.

Har material till ca 2000 kubik men det är ett lager som säljs endast pga skogvård.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

Kallepe  
#268213 Kör hårt med veden. det är kul och skönt att producera ved vad det än inbringar.

En ekvation brukar dock falla mellan stolarna nu för tiden. Den som hellre sitter i soffan än att jobba för under 250kr/timmen tjänar ju faktist mindre pengar än den som jobbar för Tex 50kr i timmen som nämts innan.


Att tid är pengar är är ju alla överens om MEN... Det gäller då att man har möjligheten och viljan att omvandla tiden till pengar oavsett om du kan göra 10000 kr/h eller 1kr/h.

Dvs, vill du producera ved och sälja billigt så gör det även om du inte gör några större pengar på det. du får ju lite "cashflow" i hushållet och glada kunder;)

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

vetinte  
#268342 Gillar de resonemanget :) :) tumme upp :)

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

Kallepe  
#270019 Lånar tråden lite för en fråga. Hur räknar ni när ni ska få fram priset?

ex :Råvara 3000kr/ 20Fub blandat med frakt.
Processor 1000Kr
Produktionstid 16h


Nu har jag lagt ut ett exempel, Tala gärna om vad ni skulle ta för den där veden och skriv ut räkneexemplet.

Mitt exempel är inte Baserat på verkligheten utan jag vill bara se vart ni gör erat prispåslag.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

stektlök  
#270074 Kallepe... antar du hyr maskin en dag då. :)
Räkna ALL din tid du lägger ner och ALL bränsle mm till samtliga fordon.
Tex hämtar du maskin med bilsläp? Räkna tid och bilkostnad.
Antar du kör undan ved med något eller driver maskin med traktor alt ström.... räkna dom kostnaderna.
Hoppas detta givit dig en ide om hur du ska räkna :) nu får du räkna igen och tala om ditt kubikpris i stjälpt mått :)

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

stektlök  
#270075 Prispåslag ? Förklara gärna ! Du menar vart man tjänar pengar. Björkens pris av bolagen i tex 3 meter vid väg är nog CA 300 kr/fub. Sälj det så eller ta betalt för ditt extra arbete med å kapa å klyva ! De som säljer för ca 300-380 kapat å klyvet (stjälpt mått) tror jag jobbar gratis eller för en slavlön. De kan nog även ha problem med att se alla sina kostnader.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

Kallepe  
#270079 Jag har nu kommit till insikt att mitt tidigare inlägg är av mindre betydelse. antar att jag var trött på att vika tvätt och var tvungen att göra någe.


Ja det jag undrade var om man vill gå plus på råvaran vilket inte är ovanligt i andra branscher.
Men det är ganska orelevant vart man hämtar pengarna någonstans.

Jag ber om ursäkt för min totalt meningslösa frågeställning:P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).