Verkstan

Slavcylinder koppling?

21 inlägg 21838 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slavcylinder koppling?

totte  
#269853 Vi får se, när du har gått igenom det hela.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Slavcylinder koppling?

sveakatten  
#269865 Hmm nu gör du mig osäker , hade tänkt att bara beställa slaven :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slavcylinder koppling?

totte  
#269876 Det är bara det att när slaven går åt pipan så brukar det inte ske utan att det läcker olja, med reservation för att jag aldrig jobbat med en Opel Combo. Tycker du skall beställa båda, eller i varje fall renoveringssats, oavsett vilken som har slappa packningar så kommer den andra som ett brev på posten inom kort.

Avatar Fallback

Re: Slavcylinder koppling?

sveakatten  
#270002 Ok, men då borde bromsarna också gå åt he,,,?
Det är ju från samma behållare som oljan kommer ifrån. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slavcylinder koppling?

rokon  
#270051 Kanske tidigare ägare redan har bytt bromsgrejor för något år sedan? Tror de går först på grund av
mer temperaturskillnader som uppkommer vid bromsning och utsatt läge på bromsarnas slavcylindrar.

Jag hade liknande symptom på min Zetor traktor för drygt ett år sedan, där jag bytte både huvudcylinder och slav till kopplingen, bromsarna fick samma genomgång för 2-3 år sedan. (samma behållare)
Jag håller helt med tottes resonemang i tråden, han har lyckats klä det med ord bättre än jag.

Inre läckage(betyder här att du ej förlorar bromsolja), byt huvudcylinder först den kommer du också lättast åt. Beställ slavcylinder samtidigt, och ha slaven på hyllan om det blir bra så.
Tänk på att bromsolja ej är någon olja utan en typ av glykol utan vatten, glykolen tar åt sig vatten från luften med tiden, så korrosion uppträder i cylindrarna om man ej byter "bromsoljan" i tid.
Senast redigerad av rokon lör 08 mar 2014, 13:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Slavcylinder koppling?

totte  
#270055
sveakatten skrev:Ok, men då borde bromsarna också gå åt he,,,?
Det är ju från samma behållare som oljan kommer ifrån. :???:


Det brukar vara en mellanvägg inne i behållaren, som ser till att oljan till bromsarna inte tar slut om kopplingshydrauliken far åt skogen. Så var det i alla fall på SAAB 900, tror inte bilmodellen skulle typgodkännas för trafik om det inte var så.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).