Verkstan

Slavcylinder koppling?

21 inlägg 21769 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slavcylinder koppling?

sveakatten  
#269394 Problem med koppling, den kopplar ur direkt när jag startar men när bilen gått någon minut blir det väldigt dåligt, backen går inte att få i utan att det låter.
När jag släpper upp pedalen låter det lite som lagret ligger på tryckplattan.
Jag har provat att lufta utan resultat, bara att byta slaven eller vad tror ni? :sad:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Slavcylinder koppling?

rokon  
#269400 Sånt där är det bara att ta tag i med det snaraste, förlorar du bromsolja i kopplingen? Troligen inte eftersom du ej nämner det. Jag funderar på om det inte är huvudcylindern? Eller är dags för bägge.

Användarvisningsbild

Re: Slavcylinder koppling?

totte  
#269409 Instämmer, det är bara att ta itu med att gå igenom systemet och renovera. Om det är slaven som läcker så bör du hitta utläckt olja och märka att nivån sjunker.

Avatar Fallback

Re: Slavcylinder koppling?

sveakatten  
#269431 Det är det som är problemet, det ser inte ut att läcka någonstans, tycker inte heller att kopplingspedalen är konstig.
Men det är väl lika bra att börja riva,köpte bilen som gds pga detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slavcylinder koppling?

totte  
#269434 Skulle, som Rokon, gissa att det sitter i huvudcylindern. Det brukar vara två packningar i den, en som faktiskt pumpar, och en yttre som förhindrar läckage. Blir som inre läckage i en hydraulcylinder, det kommer inget ut, men funktionen är svag.

Vad är det för bil?

Avatar Fallback

Re: Slavcylinder koppling?

sveakatten  
#269444 Bilen är en Opel combo, har ni något tips hur jag kan testa huvudcylindern, lättare att byta den än att ta ner lådan.
Men det låter ju fortfarande från urtrampningslagret,hmm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slavcylinder koppling?

rokon  
#269466 898:- Kr på skruvat.se för en huvudcylinder koppling till Opel Combo, om du byter den och du kan koppla ur sedan då var det den. Du har ju testat med foten och det har ju givit dålig verkan. Nu verkar ju ljudet vara ett mindre problem än att inte kunna koppla ur riktigt.

Avatar Fallback

Re: Slavcylinder koppling?

sveakatten  
#269467 Låter mycket vettigt, tror jag följer ditt råd.
Brukar köpa från Mister Auto numera, kostar 479 kr där.
Behöver p-ända såg jag också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slavcylinder koppling?

rokon  
#269469 Det var ju ett bra pris!

Användarvisningsbild

Re: Slavcylinder koppling?

totte  
#269579
sveakatten skrev:Bilen är en Opel combo, har ni något tips hur jag kan testa huvudcylindern, lättare att byta den än att ta ner lådan.
Men det låter ju fortfarande från urtrampningslagret,hmm


Kan ju hända du äker på att byta lagret också.

Testa cylindern, ja det är i så fall att plugga utgången, sen trampa hårt och känna om den sjunker.

Avatar Fallback

Re: Slavcylinder koppling?

sveakatten  
#269605 Provade att lufta i dag igen,kopplingen fungerar perfekt första gången som jag kopplar ur (med motorn igång), släpper jag upp den och provar igen så är tydligen luften till baka igen, för då funkar det inte. :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slavcylinder koppling?

rokon  
#269651 Det går mycket bättre med nya grejor!

Avatar Fallback

Re: Slavcylinder koppling?

sveakatten  
#269695 Du har så rätt, och sen får man ju se hur det ser ut och fungerar. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slavcylinder koppling?

totte  
#269809
sveakatten skrev:Provade att lufta i dag igen,kopplingen fungerar perfekt första gången som jag kopplar ur (med motorn igång), släpper jag upp den och provar igen så är tydligen luften till baka igen, för då funkar det inte. :sad:


Huvudcylindern. Packningen är så slapp så den tätar bara när du trampar och det blir tryck, när du sen släpper upp så släpper tätningsläppen och så drar den in luft.

Avatar Fallback

Re: Slavcylinder koppling?

sveakatten  
#269845 Tvivlar på det, hade frun att trycka på pedalen, och efter att vi luftat tog det säkert 3-5 minuter innan jag startade bilen.
Verkar inte bli luft innan motorn går i gång och kopplingen är upp släppt.
Jag gissar på slaven.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).