Före och efter jobbet

Håller Skogsforum på att bli diktatoriskt ?

66 inlägg 33153 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Håller Skogsforum på att bli diktatoriskt ?

tallen100  
#269572
ryared skrev:Håller med Tallen. Tycker nog man kan diskutera allt. Om man inte tycker en tråd är intressant så är det ju lätt att hoppa över den. Men tyvärr så har det blivit för mycket gnällspikar här som fått sin röst hörd.

Ja det är konstigt, lika som när vi hade tråden "politik allmän sansad diskusion" tror jag den hette?.. Väldigt många som inte tyckte den hörde hemma på ett skogsforum, ändå var dom inne och läste där och kommenterade detta stup i ett. Själv läser jag aldrig "vad hade du på tallriken" eller "vad har du i glaset" m.f., för det intresserar mej inte ett dugg, men skulle aldrig gå in och kritisera dom trådarna. Man läser det man vill helt enkelt!

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Håller Skogsforum på att bli diktatoriskt ?

Kse  
#269618 Ja lite sidospår förekommer nästan alltid och det stör väl inte så mycket kan jag tycka, men ibland drar trådar iväg i en helt annan riktning än det först var tänkt och tråden får ett nytt huvudämne.
Besvärligast blir det om både huvudämne och sidospår diskuteras parallellt, då blir det alldeles för rörigt.
Även jag drar ibland iväg i andra riktningar än trådskaparen tänkt så jag vet att det kan vara svårt att hålla sig i tråden.

Vi delar och flyttar trådar efter bästa förmåga om det behövs, oftast på uppmaning av er medlemmar.
Samma sak när det gäller redigeringar av trådar, för det mesta är det ni som uppmärksammar oss på att det är nått ni tycker är fel.
Antingen via ett PM eller så klickar man på knappen för att anmäla ett inlägg och ger en liten förklaring, detta sker såklart helt anonymt för övriga forummedlemar.
När en anmälan kommer in så behandlar vi den och vidtar lämplig åtgärd vilket oftast är att redigera i text, ta bort bilder eller flytta trådar.
Ni är ju våra ögon och öron på forumet då vi omöjligen kan sitta och läsa igenom allt som skrivs i trådar, bloggar och bildkomentarer. Skogsforum växer hela tiden och det kan var flera hundra nya inlägg när man loggar in, även om man läser mycket så hinner man inte läsa allt så era synpunkter är jätteviktiga för att vi ska ha ett fungerande skogsforum.

Detta är väl det närmaste demokrati vi kommer, annars är det ju så att det är Admin och vi moderatorer som drar i trådarna.
Så funkar det på dom allra flesta forum och jag tycker att vi är ganska toleranta mot troll och annat oknytt på skogsforum, iaf om jag jämför med övriga forum där jag är medlem.


Och känner man sig besvärad av troll så är den bästa medicinen i vanlig ordning att sluta mata dom.

Avatar Fallback

Re: Håller Skogsforum på att bli diktatoriskt ?

Tosca  
#269621
Kse skrev:Ni är ju våra ögon och öron på forumet då vi omöjligen kan sitta och läsa igenom allt som skrivs i trådar, bloggar och bildkomentarer. Skogsforum växer hela tiden och det kan var flera hundra nya inlägg när man loggar in, även om man läser mycket så hinner man inte läsa allt så era synpunkter är jätteviktiga för att vi ska ha ett fungerande skogsforum.

Nu blir jag chockad, läser du inte alla inlägg?
Fast med tanke på den täckning som telefonbolagen bistår med i dina trakter så är det väl förståeligt.

Fast jag hinner än så länge läsa alla inlägg, även om de tenderar att bli fler och fler.

Avatar Fallback

Re: Håller Skogsforum på att bli diktatoriskt ?

tallen100  
#269622
Tosca skrev:[Fast jag hinner än så länge läsa alla inlägg, även om de tenderar att bli fler och fler.

Du är nyfiken :D

Avatar Fallback

Re: Håller Skogsforum på att bli diktatoriskt ?

Tosca  
#269626 Skogsskadad snabbläsare.

Användarvisningsbild

Re: Håller Skogsforum på att bli diktatoriskt ?

Kse  
#269632
Tosca skrev:
Kse skrev:Ni är ju våra ögon och öron på forumet då vi omöjligen kan sitta och läsa igenom allt som skrivs i trådar, bloggar och bildkomentarer. Skogsforum växer hela tiden och det kan var flera hundra nya inlägg när man loggar in, även om man läser mycket så hinner man inte läsa allt så era synpunkter är jätteviktiga för att vi ska ha ett fungerande skogsforum.

Nu blir jag chockad, läser du inte alla inlägg?
Fast med tanke på den täckning som telefonbolagen bistår med i dina trakter så är det väl förståeligt.

Fast jag hinner än så länge läsa alla inlägg, även om de tenderar att bli fler och fler.


Nej jag hinner inte läsa allt, jag har helt enkelt inte den tiden.
Nu kan jag ju bara svara för mig själv och vi är ju som sagt fler som modererar.
Jag spenderar ca 2-3 timmar om dagen på skogsforum när jag är hemma och det är väl jag hinner, och då sitter man inte ju bara och läser inlägg. Vissa dagar hinner man ju bara in en snabbis och flukta lite via mobilen.
Hur hinner du?

Telefontäckningen på jobbet är mycket riktigt ofta begränsad, på nuvarande avverkningsplats nästan obefintlig.
Jag har ändå lyckats få in nått inlägg med telefonen på rätt plats i kojan, att läsa dess mer trådar då funkar inte.
När jag varit borta och jobbat i 3-4 dagar och har runt 500 inlägg att gå igen på kvällen så känns det inte som högsta prio.
Först blir det att leka med barnen och umgås med hustrun, sen ta hand om allt jobbrelaterat som man inte kan göra ute i skogen.
Sen sätter man sig vid datorn och då brukar timmen som oftast vara rätt sen, men jag loggar oftast in när jag kommer hem och sen står datorn på under kvällen så smiter man in när man kan som nu tex.
Nu ska jag natta barnen och sen blir det iväg att handla och packa inför helgen, jag återkommer senare och fortsätter läsa. ;)

Avatar Fallback

Re: Håller Skogsforum på att bli diktatoriskt ?

Tosca  
#269635 Jag tycker det låter som om du prioriterar helt riktigt, och du behöver väl dessutom moderera en å annan tråd; och då rinner nog tiden lätt iväg.

Vissa hinner ju följa ett antal tv-serier på sin fritid, den belastningen har inte jag iom att jag hoppade av tv-tittandet när det blev digitalt.

Avatar Fallback

Re: Håller Skogsforum på att bli diktatoriskt ?

axwell  
#269662
Tosca skrev:Vissa hinner ju följa ett antal tv-serier på sin fritid, den belastningen har inte jag iom att jag hoppade av tv-tittandet när det blev digitalt.


I demokratisk eller diktatorisk anda lutar det åt att även radiosändningarna blir digitala, hur gör du då?

Flytta inte till Norge, dom ligger även där i framkant med digitaliserad radiosändning.
Hur länge det analoga finns kvar är osäkert :x

Avatar Fallback

Re: Håller Skogsforum på att bli diktatoriskt ?

Tosca  
#269669 Där är jag nog villigare att böja mig, radions sällskap är det svårt att vara utan, sen var det väl tal om någon typ av digital mottagare så man kunde använda den befintliga radion - det kan nog vara skönt när man som jag sitter i flera olika traktorer, skogsmaskiner och bilar att slippa skruva i en ny radio i varje.

Användarvisningsbild

Re: Håller Skogsforum på att bli diktatoriskt ?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269674
tallen100 skrev:
ryared skrev:Håller med Tallen. Tycker nog man kan diskutera allt. Om man inte tycker en tråd är intressant så är det ju lätt att hoppa över den. Men tyvärr så har det blivit för mycket gnällspikar här som fått sin röst hörd.

Ja det är konstigt, lika som när vi hade tråden "politik allmän sansad diskusion" tror jag den hette?.. Väldigt många som inte tyckte den hörde hemma på ett skogsforum, ändå var dom inne och läste där och kommenterade detta stup i ett. Själv läser jag aldrig "vad hade du på tallriken" eller "vad har du i glaset" m.f., för det intresserar mej inte ett dugg, men skulle aldrig gå in och kritisera dom trådarna. Man läser det man vill helt enkelt!


Att frågan ens behöver diskuteras är illavarslande.

Yttrandefriheten får inte inskränkas så länge det vid en avvägning inte är motiverat p.g.a. samhällsmoral eller medborgerlig frihet såsom det kan godtas i ett demokratiskt samhälle.

I alla fall måste åsiktskorridorens existens vara helt obefogad.

Man måste kunna föra en debatt om allt, och tåla olika åsikter.
Åsiktskorridorer sprider tystnaden över Sverige och sänker kunskapsnivån.
:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Håller Skogsforum på att bli diktatoriskt ?

Skogsforskare  
#269735
Sweden-viking skrev:Yttrandefriheten får inte inskränkas så länge det vid en avvägning inte är motiverat p.g.a. samhällsmoral eller medborgerlig frihet såsom det kan godtas i ett demokratiskt samhälle.


Yttrandefrihet handlar om individers rätt att offentligt uttrycka åsikter, tankar och känslor utan att någon myndighet, regering, eller liknande i förväg granskar eller censurerar det hela. Yttrandefrihet handlar aldrig om förhållandet mellan individer.

Skogsforum är ett privat projekt som drivs av en individ, inte av en myndighet. Forumägaren har därför rätt att fritt censurera och moderera i forumet, utan att det kränker yttrandefriheten. Tvärtom gör den grundlagsskyddade yttrandefriheten att den som vill framföra en åsikt och blir stoppad här i Skogsforum kan starta ett eget forum eller en egen blogg där föra fram sina åsikter, och fritt censurera andra som vill kommentera där.

Så svaret på trådens titel är egentligen: "Bli diktatoriskt? Forumet är, har alltid varit och kommer alltid att vara diktatoriskt, eftersom det är forumägaren som privat och personligen driver och ansvarar för forumet efter eget huvud, och gör precis vad han vill med det."

Skogsforum är inte en service som tillhandahålls av samhället utan ett privat projekt som startats och drivs av en privatperson.

Avatar Fallback

Re: Håller Skogsforum på att bli diktatoriskt ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269737
tallen100 skrev:Visst är det bra om inte trådarna spårar ur allt för mycket från ämnet, men lite sidospår i bland tycker jag bara är roligt. Utan humor och lite heta diskusioner=ett tråkigt forum. (en åsikt som säkert inte delas av alla) :smile:


Visst är det så, jag har väl själv fått en tillsägelse, och är säkert ansvarig för något sidospår då och då.

Avatar Fallback

Re: Håller Skogsforum på att bli diktatoriskt ?

mannen  
#269739 Om nu skogsforum är diktatoriskt, varför är den här tråden fortfarande aktiv?

Avatar Fallback

Re: Håller Skogsforum på att bli diktatoriskt ?

Skogsforskare  
#269741 Därför att forumägaren helt enväldigt kan bestämma att tråden ska vara kvar, eller inte, aktiv eller låst, och därför att den som ställde den ursprungliga frågan kanske inte riktigt visste vad yttrandefrihet är.

En diktator måste inte bara fatta negativa beslut utan kan lika gärna fatta positiva beslut, och kan även tillåta kritik mot sig själv.

Användarvisningsbild

Re: Håller Skogsforum på att bli diktatoriskt ?

totte  
#269752 Beskrivningen är helt korrekt, men ordet "diktatorisk" är det inte. Diktatur innebär att någon/några med tvingande maktmedel tagit sig rätten att bestämma över andra. Men förhållandet mellan Skogsforums ägare och medlemmarna är resultatet av ett ingånget avtal, som när som helst kan brytas av medlemmen genom att lämna Skogsforum.

Skogsforum är en publikation och ägaren är också ansvarig utgivare. Juridiskt är det så att utgivaren kan fällas rättsligt för vad som publiceras, om det av domstol skulle dömas som brottsligt.

Förutom den juidiska aspekten så har ägaren fullständig rättighet att själv bestämma vad som får sägas på forumet och har full rätt att ta bort, ändra, flytta och lägga till i materialet.

Citat ur det avtal som juridiskt gäller för var och en som deltar i Skogsforum (faq.php#f90):
Genom att besöka och/eller använda skogsforum.se (hädanefter “vi”, “oss”, “vår”, “skogsforum.se”, “https://skogsforum.se”), så godkänner du att du binder dig juridiskt till följande avtal. Om du inte godkänner följande avtal, besök inte eller använd inte skogsforum.se.
...
...

Du går med på att “skogsforum.se” har rätten att ta bort, redigera, flytta eller stänga vilka trådar som helst, när som helst.


Så var och en som nyttjar detta forum är alltså bunden av detta avtal, har ingen rätt att kräva att få publicera något som utgivaren inte accepterar, har ingen rätt att kräva förklaringar om varför redigering eller radering av inlägg har skett.

Valet är alltså att antingen acceptera att det man skriver kan komma att raderas eller redigeras, eller att låta bli att skriva inlägg i Skogsforum.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).