Öppna kategorin

Elda lärk i öppen spis?

6 inlägg 12253 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elda lärk i öppen spis?

ziconilsson  
#269542 Skulle gärna vilja veta om lärk "sprätter" eller inte. Hade varit skönt att vara säker på att det går bra att elda innan man lägger ner en massa arbete på att kapa och klyva.

Veden är ju röd och grann, detta påminner mig dock om douglas gran som också är röd. Douglas gran vet jag av egen erfarenhet sprätter som bara den.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Elda lärk i öppen spis?

JensSkoog  
#269552 Lärk har högt inneholl av kåda och olika tjärastoffer, så jag skulle inte chansa den i en öppen spis. Har eldat med den men inte i öppen spis.

Avatar Fallback

Re: Elda lärk i öppen spis?

ziconilsson  
#269571 Var nog det som jag hade lite på känn, får väl ge det till grannen som kan göra flis av det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elda lärk i öppen spis?

Si63  
#269586
JensSkoog skrev:Lärk har högt inneholl av kåda och olika tjärastoffer, så jag skulle inte chansa den i en öppen spis. Har eldat med den men inte i öppen spis.


Det har väl furu också?.
testa att elda en stick så märker du

Användarvisningsbild

Re: Elda lärk i öppen spis?

JensSkoog  
#269589 I öppen spis eldar jag bara björk och asp. Tallen kan sprätta och det kan even bok, så om man ska vara seker, så eldar man inte dom öppet.

Avatar Fallback

Re: Elda lärk i öppen spis?

ziconilsson  
#269592 Eldar mest vindfälld/självdöda tallar och björk i min öppna spis. Har faktiskt inte haft några större problem med tallen, men som jag nämde har jag provat en vindfälld douglasgran och den sprätte som bara den. I fjol blåste det av en stor gren på en hängpil i trädgården som blev till ved, även den sprätter som bara den.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).