Öppna kategorin

Traktorgrävare något att ha i skogen?

29 inlägg 35085 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269364 Lännen har väl en variant av grävlastare som är en skördare.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

Seb macahan  
#269368 Kan inte en Ford Versatile vara något? Den finns väl inte med grävaggregat men det kan man köpa ett påhängs aggregat. Tycker själv det är lite synd att denna maskin inte finns i fler exemplar på begagnat marknaden.
Visst påhängs aggregaten är väl inget vidare men jag håller nog med föregående talare att hela traktorgrävarkonceptet är lite si så där. Lantbruk för o rensa gödselhögen och lyfta en pall o en storsäck går väl an. Vi är redan på kompromissens rand liksom.
Det står en på blocket som är byggd som skördare men med lastare.
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_ve ... ?ca=22&w=3

Användarvisningsbild

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

Mannfolk  
#269398 Här är en lännen forest 740 men den e ju totalt omgjord till en gallringskördare

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

josip  
#269468 Lännens grävaggregat är ju snabbkopplat. Tar väl en 1/2 timme att koppla loss, kanske snabbare om man gjort det förr.

Finns de som byggt en kombimaskin på så sätt att man kopplar loss grävaggregatet och kopplar till en skördarkran med tillhörande aggregat. Tar väl någon timme att skifta om.

Lännen som skotarare tror jag inte riktigt på i och med drivlinan som knappast är dimensionerad för detta. Fast jag kan ha fel. Har man driven vagn så kanske det kan funka. Grävaggregatet skall man nog inte använda till lastning hur som helst. Det är klumpigt så det räcker som skördarkran också enligt min erfarenhet, men det funkar ju ändå tillfredställande.

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

flakamyran  
#270386 Kör sedan 15 år Huddig 960 med först Valmet 948 som gick bra i sluttavverkning och nu använder jag ett Valmet 935 aggregat, Huddigen är en 1988 som jag varit ägare till sedan den var ny körde första 10 åren som linjebyggare.
Enkel maskin att komplettera till skördare med bra hydraulik och enormt stabil i terrängen.
Har kört i vinter i det stormfällda plockepinnet och den är enormt stark att hantera detta.
Men med de äldre traktorgrävarna byggda på traktorer skulle jag inte ens försöka en sådan lösning.
PS! står en hel del Huddig 960 till salu bland sveriges maskinhandlare. DS!

Läs en gång till ! säljer den till våren! :!:
Senast redigerad av flakamyran mån 21 dec 2015, 09:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

LasseP  
#270567 Valmet/Hymas 7000 är en mycket trevlig maskin med bra terängegenskaper, diffspärr fram och bak,pendlande midja, bra hydraulik. Snabbfäste på grävaggregat, lika som lännen möjliggör enkelt byte till en lättare och för skogen mer lämplig kran. Tryck retur och kontakt till ehc. Grävaggregatet med grip fungerar bra i stormskog.

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

brassel  
#358196 Själv grunnar jag på lämplig traktor och Jakes grävaggregat D107.
Nån som har erfarenhet av den kombinationen eller liknande?
http://en.jake.fi/album/jaked107/yleisk ... os/1957845

http://en.jake.fi/album/jaked107/yleisk ... os/1957831

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

josip  
#358197 Tänk på att lyfthöjden är ganska begränsad på alla traktorgrävare, ju mindre aggregat desto mindre lyfthöjd. Tror att det kan vara ett problem med jake som skotarkran. Med skördaraggregat är detta inte så viktigt.

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

brassel  
#358227 Fick detta av Jakefabriken som jag tycker verkar positivt:
-There are two height
positions in the JAKE 350 DG Mounting Kit for the D107. The lower
position is for digging work and the higher position for a forest,
allowing a trailer use. Moreover we will agree these heights with
you before manufacturing so we will consider exactly your trailer.-

Men inser att rörelse-schemat är ju inte som en skotarkran osv...
Men skulle vara ganska skönt med bara ett ekipage både för skog och gräv!
Men innan jag slår till vill jag se live, nån som vet nått alternativ närmare än Finn-Metko 16 eller Jake-fabriken i Lappijärvi för en Rospigg?
Har ju även tittat efter någon annan grävlastare eller liknande men inte hittat nått lika intressant som tex Jakes grävaggregat.
Ev kan en minigrävare "a la Stegmaster mfl" vara intressant ifall ovan fallerar på nått...

Användarvisningsbild

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

Jeep  
#358356


Inte så mycket skog kanske...

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

Chuck Norris  
#358512 Det var ju enormt imponerande att få upp den :-BD

Användarvisningsbild

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358564 Å de hade ju ändå någon stock till hjälp, för att få upp traktorgrävaren :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

Blivande snickare  
#358579 Men varför skulle han envisas med att vinkla frontlastaren å på så vis klämma sönder marken framför?
Skulle ha varit smartare å lägga skopan plant mot marken å glida fram på stocken istället för att gräva ett hål framför maskinen :P

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

Palakangas  
#358616 Jag har en kompis som äger en Huddig 1260. Hans uppdrag i skogen har varit att bärga fastkörda skogsmaskiner. Så något duger de till. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).