Motorsåg och handhållet

Kedjeslip!!!!!!!

140 inlägg 125685 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

stegmaster  
#259923 Grattis.
Dom hadde verkligen fått plats til mycket på den mallen. :shock:
Nu vänter vi bara på rapport efter första "sliptestkörningen". :grin:
Kommer nog bli bra dette.

Slipmaskin er nästan et måste i min ögnon.
Om skärpan blir 90% eller 95% av va som er möjligt at oppnå, anser jag i daglig bruk er av mindre betydning.
Det viktigaste(tycker jag) er man kan slipa upp några kedjor til bra skärpa på kort tid, för morgondagens övelser. :grin:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

JensSkoog  
#259932 Grattis från mig ochså! :grin: Ta den tiden som behövs och bli känd med maskinen. Kom i håg at om slipskivan blir full av skit, så måste du göra ren den med brynen. Annars blir det blått snabbt.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip!!!!!!!

SaabAero  
#259953 Hur fungerar det att fila en kedja som blivit maskinslipad ?
Finns det risk att värmen från slipen sabbar kedjan ?

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip!!!!!!!

tallen100  
#259956 Ja det gör det, du får slipa försiktigt så tanden inte blir för varm(blånar). Annars går det fint att fila en slipad kedja.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

JensSkoog  
#259969
SaabAero skrev:Hur fungerar det att fila en kedja som blivit maskinslipad ?
Finns det risk att värmen från slipen sabbar kedjan ?

Ingen stor risk om man gör skickligt arbete med maskinen, vill jag påstå. Har slipat med maskin i några år, och det går fint å ta några drag med filen om det är behov.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

traktorz  
#260022
stegmaster skrev:Grattis.
Dom hadde verkligen fått plats til mycket på den mallen. :shock:
Nu vänter vi bara på rapport efter första "sliptestkörningen". :grin:
Kommer nog bli bra dette.

Slipmaskin er nästan et måste i min ögnon.
Om skärpan blir 90% eller 95% av va som er möjligt at oppnå, anser jag i daglig bruk er av mindre betydning.
Det viktigaste(tycker jag) er man kan slipa upp några kedjor til bra skärpa på kort tid, för morgondagens övelser. :grin:


Jo, mallen verkar överarbetad. Det återstår nu att se om övriga detaljer på kedjeslipen är lika genomtänkta. Hoppas i alla fall det. Kan även nämna att tre verktyg följde med slipen: 4mm & 6mm insexnycklar (Allen key på eng.) och en 13mm vinklad hylsnyckel för centrumbulten på slipskivan. Två dryga decimetern långa skruvar med mutter för fastsättning av slipverktyget mot vägg eller på bänk följde också med.

Som bilderna visar, har jag börjat med att göra en hållare av två plankbitar, så att slipen enkelt kan monteras i ett befintligt skruvstäd i garageverkstaden. Kejdeslipen har jag sedan fäst med tre "fransk-skruvar" i den horisontella brädbiten, undrar just vad dessa heter på norska? Måste såga av hörnen på brädbiten, då kedjan tar emot vid slipvinklar större än ~20 grader.

JensSkoog skrev:Grattis från mig ochså! :grin: Ta den tiden som behövs och bli känd med maskinen. Kom i håg at om slipskivan blir full av skit, så måste du göra ren den med brynen. Annars blir det blått snabbt.


- Ett bryne stort som ungefär en halv tändsticksask medföljde för ändamålet.

- Just nu brottas jag med bruksanvisningen, för att lära mig inställningarna för de två olika skivorna.

P1238059v1280.jpg
P1238060v1280.jpg

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

JensSkoog  
#260028 "Brädbit" skulle på norska bli "trestøkke" eller "bordebeta" där jag kommer från, men på vackert heter det "plankebit".
Fölgde det med nån tabell över vinkelstellning?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

traktorz  
#260030 Jag ser jag hade ett syftningsfel i min mening, men det var "fransk-skruv" jag undrade om vad de heter på norsk.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

traktorz  
#260031
JensSkoog skrev:Fölgde det med nån tabell över vinkelstellning?


16 bilder i instruktionsboken, men ingen tabell över inställningar för olika kedjetyper.
Bara en rekommendation för "grinding angle" typ 30°-35°, samt "roof angle" typ 50°-60°.

Översättningen till svenska i manualen är väl så där, man får ibland gissa vad som menas, eller läsa den engelska varianten.

Så det blir till att kolla upp HVA H25, samt Stihl 3628 000 0064 för .325" & 3/8" 36RSC vad de olika vinklarna skall vara.

Det här är vad jag luskat ut, ska kolla upp närmare, innan jag slipar de bättre kedjorna vi har.
♦ HVA H25: Slipvinkel 30° & Takvinkel 85°.
♦ Stihl 25RMC: Slipvinkel 30° & Takvinkel 75°.

♦ Stihl 46RSC: Slipvinkel 30° & Takvinkel 60°. (Edit: Skall vara 36RSC så klart!)
Senast redigerad av traktorz ons 05 mar 2014, 10:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

JensSkoog  
#260039 Vi kallar dom "franske treskruer"! Det är visst internationellt!
Med min USG var det en tabell över vinklar. Om du skickar mig et PM med din adress. så kan jag skicka dig en kopi om den kan vara til nyttes. :wink:
Det är ochså viktigt å kolla profilen på slipskivan innan man kör och justera den med brynen. Det betyder mycket för profilen på tanden.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Seb macahan  
#269378 Någon som provat denna?
http://www.nimaab.se/se/art/hydraulisk- ... maskin.php

4120kr +m för Oregon med hydraulisk låsning av kedjan, och 3980kr för Oregon's vanliga. Känns som skogma.se ligger lite fel med sina priser?
Maxx för 3500:- eller Oregon med hyd-lås för 4100:-?
Pengarna i mellan kan ju kvitta, någon som har testat Oregon X med hydraulisk lås?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

anersimyra  
#269392
traktorz skrev:
JensSkoog skrev:Fölgde det med nån tabell över vinkelstellning?


16 bilder i instruktionsboken, men ingen tabell över inställningar för olika kedjetyper.
Bara en rekommendation för "grinding angle" typ 30°-35°, samt "roof angle" typ 50°-60°.

Översättningen till svenska i manualen är väl så där, man får ibland gissa vad som menas, eller läsa den engelska varianten.

Så det blir till att kolla upp HVA H25, samt Stihl 3628 000 0064 för .325" & 3/8" 36RSC vad de olika vinklarna skall vara.

Det här är vad jag luskat ut, ska kolla upp närmare, innan jag slipar de bättre kedjorna vi har.
♦ HVA H25: Slipvinkel 30° & Takvinkel 85°.
♦ Stihl 25RMC: Slipvinkel 30° & Takvinkel 75°.

♦ Stihl 46RSC: Slipvinkel 30° & Takvinkel 60°.
Takvinkel. :lol: Stötvinkel förstås. Går slipvinkeln enbart ställa 30 och 35 grader ?
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

traktorz  
#269405 Jo, alla inställningar är steglösa, men med "click-stop" lägen för specifikt slipvinklarna.

Olika vinklar beroende på om man kikar i manual för kedjor eller kedjeslip. Har som synes inte pejl på de svenska benämningarna heller. Bättre då att använda beteckningarna på orginalspråket i Oregons manual, då vår slipmaskin verkar vara en "piratkopia" på Oregons.

(A) TOP PLATE GRINDING ANGLE
(B) VISE TILT ANGLE
(C) TOP PLATE CUTTING ANGLE
(D) DEPTH GAUGE

Från Oregons katalog:
GrindingAngles.gif

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

anersimyra  
#269408 A=Filningsvinkel, B=Filläge, C=Stötvinkel. Men kan slipen inte ställas till att slipa A-vinkeln till 25 och 35 grader ? De kedjor där 30 grader rekommenderas, vill man gärna slipa till 35 grader sommartid, eller i mjukt virke. 25 grader vill man ju ha i hårt eller fruset virke. Jag köpte en manuell slip: Timberline Sharpener, på den kan vinkeln B inte ställas, den blir alltså noll. Någon praktisk skillnad mot 0 eller 10 märker i vart fall inte jag.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

traktorz  
#269537 Justering av A-vinkeln funkar smidigt -40 till +40, med klick-stopp för var 5:e grad. Slipar först alla högerskär, sen alla vänsterskärlänkar. Lite pyssel att linjera upp varje länk framför mothållet, men nödvändigt för bra resultat. På vår Oregonkopia till slip kan vi inte heller justera B-vinkeln.

P.S. Din Timberline Sharpener verkar ju häftig, men kan ju även vara så överarbetad så att den blir hopplös att använda. Vad är dina erfarenheter hittills?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).