Skördare

Nybörjare som köpt skördare

479 inlägg 224568 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#268144 Jag får inte plats med varken momentomvandlare eller slagmaskin. Det sitter en rund krankrans i vägen....Efterdra hade funkat om inte: Gängorna är skadade i maskindelen så vi ska sätta en genomgående med mutter på andra sidan. För att montera och hålla muttern på plats (samt att borra ur den brustna gängan) så gör vi en "titthålsoperation" i hasplåten. Som sedan svetsas igen. Vi skull iof kunna svesta fast muttern på baksidan.
Är det nu alla får vatten på sin kvarn gällande beg. skogsmaskiner. Jag vet att jag skrev i ett annat inlägg: -Jag vill vara i skogen och leka skogshuggare inte i verkstan och leka mekaniker.........
Ja detta är nog inget att rädas, är det inte värre ska man nog vara lycklig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#268145 Dagens lärdom'ar:
Transmissionsoljor typ 80-90, finns inte som bio-olja. Och är heller inget krav i PEFC/FSC.
Det går att göra egna Matriser i DASA, om man inte har så bråttom utan läser HELA manualen innan man börjar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

totte  
#268150 Gammal sanning: När allt annat misslyckats, läs instruktionen! :lol:

Om momentdragning: Ett knep, skaffa en billig fjädervåg, t ex en sån här: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Ut ... vag-48824/

Så tar du ett rör så du får ett tvåmeters skaft. Dra i skaftet med vågen tills den visar ca 65 kg. Två pers är lämpligt att vara, en som är stark och en som ser bra och läser av vågen.

65 kp x 2 m = 130 kpm = 1270 Nm (ungefär)

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#268153 Hur klarade ni och sköta er skog och all utrustning kring denna innan skogsforum fanns? Wikipedia känns som en liten pocketbok jämfört med detta gränslösa uppslagsverk inom skog. Tack för tipset totte. Tanken passerade mig men jag vågade inte riktigt lita på mina uträkningar. Nu har du sagt det så då är det så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

totte  
#268154 Nej det är ju ett mysterium, Skogsforum är en fullständigt fantastisk samling kunskap, det var nog mycket läsande, ringande och klurande innan. Hade du alls vågat köpa en beg skördare om du inte hade varit med här?

Uträkningen av moment är alltid kraften gånger längden på skaftet från centrum till dragpunkten. Räknar du kraften i kilopond får du kpm, för alla praktiska behov kan man räkna med 10 Newton per kilopond (9,81 är det exakta)

Att tänka på: Dragning med momentnyckel, även en professionell, brukar ha en felmarginal på minst 15 procent, beroende på gängorna, smörjningen, mm. Så det är inte så väldigt knivigt med decimalerna, det handlar om att hamna i rätt härad. Glöm inte att smörja gängorna, skall nog vara ett bra smörjfett vid de här krafterna.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#268250 Spännande momentangivelse. I manualen för maskinen ska bultarna dras med 1270Nm. Bultarna ska enl. Tillverkarens rek. Dras med max 1120Nm smorda.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#268942 Hej. Lördagen har varit vigd åt att byta ut de brustna bultarna i kraninfästningen. Det gick ganska lätt men det var ett skitigt jobb, 6års samling av sågspån olja och grus kommer liksom över en när man sågar upp botten på en skördare :lol:
Känns gott att det är fixat. Knivarna är filade med roterande fil och finputsning med rondellan. Enormt stor skillnad vid kvistning.
Men för er erfarna ser knivarna bra ut eller är det svårt att se på bild. Och denna fråga gäller även matarhjulen. Ska dom se ut som dom gör eller börjar dom bli slitna?
Söndagen har varit provdag som har gått bra. Vindfällor och vedhuggning hos grannen. Det är en märklig känsla. Man tittar på ett jobb i skogen och man tänker hjälp var det så här mycket, det tar flera helger att reda upp detta även med maskin. Sen när man väl börjar så 4-5timmar senare så är man klar och önskar att det vore lite mer.
Det enda missödet i dag var en sten som någon hade lagt alldeles för nära kedjan och svärdet vid ett träd så ett kedjebyte, samt att någon hade gjort en björk 3m för lång så toppen av kronan piskade till ett elstängsel som fick sig en törn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Tosca  
#269020 Du behöver ingen slidknivsskärpa på kvistknivarna, så det där borde räcka alldeles utmärkt.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Kse  
#269028 När det gäller moment på så pass grova grejer brukar jag dra så hårt det går, brukar funka.

Valsarna är kanske inte helfräscha men har å andra sidan inte så långt dubbutstick från början, dom funkar nog bra ett tag till. Finns ju firmor som renoverar valsar.

Och som Tosca skriver så är det viktigaste att du slipar knivarna, exakt vinkel är inte superviktigt.
Annars finns det ju mallar även för det.

Ang. inställningar kan det ju vara ett tips att inte ha aktiverat "automatisk matning efter kap" som nybörjare.
Dvs. att aggregatet automatiskt börjar mata fram nästa bit när du kapat, kan lätt bli livsfarligt i början om man är lite ovan med aggregatplacering.
Jag talar av egen erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

totte  
#269030 Gott att det gick så bra med bultarna, sån jobb är oftast värst innan man tar itu med det.

Och trevligt att höra att provkörningen gick såpass bra. Men visst är det oförskämt av någon att att göra björken för lång 8)

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

torpöbo  
#269125 Om man är ovan rekomenderar jag som också är ganska novis med mina ca 50 timmar i skördare likt åvan att inte köra automatning utan använda manuell matning eller kör mkt pausknapp, det sparar många stammar och mkt tid för den som kommer efter.
pausknappen är även bra om det börjar slira innan man har koll på hur man lättar kvistknivarnas tryck i farten.

Är även bra att följa med med kranen när man kör tunga träd så att man "hjälper igång" matningen i början.

Hade problem med slirning annars på mitt logmax 5000 med flexdrive rullar, vilka för övrigt enligt min åsikt är skit.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

torpöbo  
#269135 Ett tips om bultar som skall sitta väldigt hårt att att hålla koll på dom efter dragning. Har begagnad rototilt där tidigare ägare vridit kuggkransen ett kvartsvarv pga. slitage vilka nu lossnar i tid och otid, troligtvis glappa kilar som beror på att man inte tidigare bytt bulat och dragit med rätt moment. Blir troligen att plocka ner fräsa upp spåren för kilarna, nya kilar, nya bultar och plocka ihop igen. kommer inte kosta gratis.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#269138 Paus knappen? Jag har en knapp som heter stopp. Ingen Paus. När jag tryckt in stopp hur kör man igång igen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

skotarmasse  
#269160 Tryck bara på start igen,på h8an har jag en fotpedal som fungerar som stopp/paus så länge jag håller den nedtryckt du har inte hittat någon sådan nere på golvet:-)

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#269193 Det finns en pedal. Och det är till driften. Men de kanske har lagt en under mattan :lol: ? I manualen är det en bild på ett separat bromshandtag som man ska använda vid kraftiga nerförs lut. Detta handtag finns inte i maskinen :???: så förmodligen har nån försökt bromsa o fått handtaget i näven. Nej skämt åsido, man ska väl inte köra i kraftiga nerförs lut eller så har dom rationaliserat bort de handtaget för hydrostaten bromsar tillräckligt. Eller kan det ju faktiskt vara som med oljepluggen att jag inte hittat det handtaget för jag lagt mina handskar i vägen :lol:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).