Mange skrev:Har aldrig varit med om nån 7900 som gått för fett...
Förgasaren är troligen pluggad och justeras med spårmejsel innanför om du köpt den här.
Inte helt lätt o justera dem utan vana och omöjligt om det inte går i stock. Efter varvtal går ju, men då missar man kanske lite av det pulver som finns.
Vad kör du på för bränsle? Hur mycket har den gått? Hur ser stiftet ut?
Vilket svärd?
Hur låter den i arbete?
anersimyra skrev:Jag behöver justera min nya 7910, efter ett par tankar går den så fett att den nästan är obrukbar. Förgasaren kan antingen vara pluggad vid HP skruven, eller ha en s.k dubbel D mejsel. Jag har googlat men inte funnit vad det är för slags mejsel, så ni som vet, berätta gärna
Mvh Anders.
anersimyra skrev:Nu har jag tagit isär och kollat. Lågvarven har vanlig skruv. Högvarven har s.k. dubbel D fattning. skruvskallen sitter en bit inne i förgasaren, det ser ut att vara en sexkantsskalle, men det var mörkt och trångt, alltså svårt att se den exakta formen/ fattningen på skruvskallen. Sågen är helt klart inte leveransservad, dock är den nära att " stämma upp i sång " med nuvarande justering.
anersimyra skrev:Såhär ser " mejseln " ut.anersimyra skrev:Nu har jag tagit isär och kollat. Lågvarven har vanlig skruv. Högvarven har s.k. dubbel D fattning. skruvskallen sitter en bit inne i förgasaren, det ser ut att vara en sexkantsskalle, men det var mörkt och trångt, alltså svårt att se den exakta formen/ fattningen på skruvskallen. Sågen är helt klart inte leveransservad, dock är den nära att " stämma upp i sång " med nuvarande justering.
alias skrev:anersimyra skrev:Såhär ser " mejseln " ut.anersimyra skrev:Nu har jag tagit isär och kollat. Lågvarven har vanlig skruv. Högvarven har s.k. dubbel D fattning. skruvskallen sitter en bit inne i förgasaren, det ser ut att vara en sexkantsskalle, men det var mörkt och trångt, alltså svårt att se den exakta formen/ fattningen på skruvskallen. Sågen är helt klart inte leveransservad, dock är den nära att " stämma upp i sång " med nuvarande justering.
Verkar ju onekligen annorlunda jämfört med en vanlig "förgasarmejsel" (eller vad man nu ska kalla de små flatmejslarna med klack på skaftet)
Du har möjligen inte en bild på hur dubbel-D mejseln ser ut från "ändytan"?
MVH
Alias
Logger65 skrev:Hej
Har köpt en 5105 ch från Tyskland . På den sitter det oxå något stopp på skruvarna
Har inte skruvat isär förgasaren men är det att bara lossa stoppen eller måste man byta ställskruvar?
Gillar sågen den är rapp o stark går väldigt fint. Men kanske något hekto för tung jfr sthil o HVA